Hej. Jag ska upp och greja på min vind i torpet som bara har ytterpanel som vägg på gavlarna. Jag misstänker att det finns fladdermöss där. Lite skraj för dem. Skulle helst vilja att de flyttade. Någon som varit med om liknande? Vad ska jag göra?
 
Du behöver nog inte vara rädd för fladdermössen!
Se dem i stället som nyttodjur, som håller rent från mygg och andra otrevliga insekter.

Skulle önska att jag själv hade fladdermöss boende hos mig.
Har bara haft ladusvalor och hussvalor. Mycket trevliga djur!
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Gott att höra. Jag är dock lite rädd att de ska flyga på mig. Får väl sätta på mig mygghatt så de inte hamnar i håret . Men hur gör jag den dagen jag vill inreda vinden och de finns där? Då kan de ju inte bo kvar. Tror de är fridlysta
 
Det där med att fladdermöss skulle flyga in i dig och trassla in sig i håret är nog mest nått från skräckfilmer.
Det har gjort tester där de helt bekymmerslöst flyger runt i becksvarta burar där man har spänt upp fiskelinor kors och tvärs. Dig ser/hör de på långt håll.
Om ditt hår är fyllt med insekter bör du nog dock hålla dig borta från dem. :)
 
  • Gilla
LinaOlsson och 2 till
  • Laddar…
Du får inte lov att flytta dem eller förstöra deras "bo" eftersom de är fridlysta. Du kan försvåra eller hindra dem från att flytta in, men inte ta bort dem eller döda dem. Bor de på vinden är det inga problem skulle jag tro. Låt de vara så håller de efter myggen åt er.

Som kuriosa kan jag berätta att när jag var liten så fick min storasyster en fladdermusupplevelse. Hon gick upp på morgonen och var på väg ut ur sitt rum. Då på något vis föll det ned en fladdermus i hennes hår. Hon hade väldigt långt blont tunt hår. Fladdermusen försökte flyga iväg, men trasslade in sig i håret och fick nog panik. Min syster fick panik när hon märkte att något höll på och flaxa runt på huvudet på henne. Det blev inte mindre när hon förstod att det var en fladdermus. Allt detta givetvis till stor munterhet hos mig och min bror. Syskonkärlek kallas det väl? :crysmile:
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/daggdjur/fladdermoss.169.html


”Fridlysta

Alla fladdermöss är fridlysta i Sverige sedan 1986. Det innebär att man varken får fånga, döda eller ens störa dem utan särskilt tillstånd.

Föda
Alla svenska fladdermöss är insektsätare, vilket också de allra flesta fladdermöss är, men det finns de som har annorlunda diet. En fladdermusindivid kan äta upp till 7 000 myggor per natt!”


Det där sista borde göra att du välkomnar dom istället ;)
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Håller med alla. Jag tyckte först det var lite obehagligt när jag insåg att vi förmodligen har fladdermöss på vinden, men sen insåg jag att de håller efter flugor och sånt och då är de mer än välkomna.

Fladdermössens radarnavigering är välkänd, det ska mycket till för att de ska flyga fel.

Och nej, de suger INTE blod eller förvandlas till greve Dracula.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Vi har en oinredd vind och med en murstock mitt i där vi har fladdermöss boende. De stör inte oss mer än att de bajsar grymt mycket så det ligger fladdermusbajs på golvet. Inte så trevligt men vi störs inte av dem.

Ibland har någon irrat sig ner till oss men då kravlar de bara omkring så det är bara att lyfta upp (med handskar för säkerhets skull) och bära upp igen.
 
  • Gilla
f_s_81
  • Laddar…
Trots min rädsla för fladdermöss så räddade jag en för några år sedan. Hade ställt ut tunnor för att samla regnvatten. Utav någon anledning gick jag dagen efter och tittade i den tomma tunnan. Då låg det en fladdermus på botten. Jag välte försiktigt tunnan och då när den gled över kanten så tog den tag och hängde sig fast där. Efter en stund flög den iväg.
 
Men den dagen jag vill inreda vinden. Måste man söka tillåtelse då att få ta bort dem?
 
Du kan ju bygga eller köpa fladdermusholkar och sätta upp,i trädgården och hoppas att dom flyttar in där istället. Jag har byggt några och satt upp men tyvärr har det inte flyttat in några i dom än.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Som skrivits så är dom stenhårt fridlysta, man får inte ens störa dem! Men, om man ska inreda en vind som det finns fladdermöss i så måste ju problemet lösas på nåt sätt. Något måste det ju finnas som får dem att söka sig till en annan hyresvärd? Det kanske löser sig självt när du börjar stöka med byggjobb på vinden?
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Staffans2000
Lyckans ost!

Det finns väl få djur som är så sympatiska, som fladdermöss. Några år har de bott på vår vind, och det är ett sant nöje att se de flyga omkring en sen sommarkväll.

Dadadadadadadaaaa Staffan
 
  • Gilla
LinaOlsson och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Lyckans ost!

Det finns väl få djur som är så sympatiska, som fladdermöss. Några år har de bott på vår vind, och det är ett sant nöje att se de flyga omkring en sen sommarkväll.

Dadadadadadadaaaa Staffan
Lyckans ost att få se dom, här vet jag att dom finns men den enda jag sett var en yrvaken stackare när jag bytte tak för några år sedan. Däremot har jag sett lämningarna efter dom på vinden.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
5
Rapportera in fladdermusobservationer i nytt medborgarvetenskapligt projekt

I ett nytt projekt, där medborgarforskning spelar en viktig roll, kan allmänheten i hela Sverige hjälpa forskare att hitta fladdermuskolonier genom att rapportera in observationer av fladdermöss eller deras sommarkolonier. Syftet med att hitta kolonierna är att studera dem och lära sig mer om hur förändringar i klimatet påverkar fladdermössen.

https://www.su.se/forskning/forskni...ationer-i-nytt-medborgarvetenskapligt-projekt
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.