Jag tycker med den ser bra (snygg) ut, men har som flera andra sagt ingen kunskap i ämnet, men snygg tyckte jag den var iaf.
 
  • Gilla
Fredrik_N och 1 till
  • Laddar…
Vrm tillhandahåller materialet, alltså stenarna?
 
O obell skrev:
Allt beror ju på hur mkt man känner att man vill betal. Är det fast pris eller löpande räkning. Har ni specat hur muren skal se ut? E
Fast pris. Vi skickade en exempelbild i vår offertförfrågan, och där är det betydligt större stenar hela vägen upp.
 
S Sarlac skrev:
Hej! Gud vad roligt med kallmur! Personligen tycker jag det ser bra ut, men jag har noll erfarenhet och det var inte heller därför jag svarar. Jag skulle jättegärna vilja veta mera om jobbet. Vad beräknas den kosta och hur omfattande är den? 50cm hög, hur lång? Vinklar, trappor osv? Är det tänkt att den ska hålla några massor?
Vi är väldigt sugna på att ha något sådant, men att hitta människor som gör det, och kan ge något pris. Vi har nog dessutom vissa tekniska svårigheter eftersom vi behöver hålla tillbaka massor.
Hälsningar
Längd ca 22m. En rundad 90-gradersvinkel. Inga övriga konstigheter, och inte heller ska den hålla några större massor, men marken sluttar ju ned mot den. Pris knappt 150k.
 
  • Gilla
Palmis
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vrm tillhandahåller materialet, alltså stenarna?
Vet inte faktiskt. De som bygger har hämtat.
 
I min österlenska by finns många nylagda murar dessa senaste 10-15 år. Här finns gott om sten. Här är inte svårt finna duktiga mursättare, inte bara polacker (som jag hört mycket gott om). Visst kostar det - jag behöver lägga om ca 10 m pga tysklönn och ask har knäckt muren under den period min mark inte använts till bete utan förslyats.
 
Gammelnörden
Jag har lagat en stengärdesgård med min morfar på hans gård i Småland och han förklarade hur man bör lägga stenarna för mig. TS mur är smalare men principen kanske ändå är den samma?
Man bygger stengärdesgården med stora stenar och fyller bara med de små. De största stenarna läggs i botten och sedan något mindre i nästa skift osv med lite lutning in mot varandra tills man avslutar med de glättaste överst som ett lock ungefär. Muren har två sidor av stora stenar lagda ganska tajt mot varandra (om man inte har mer småsten än potatis i åkern som i Tibbernabben...) och så fyller man håligheterna/hålrummet i mitten med småsten och kilar i glipor från utsidan med väl avpassade stenar för att få så plana skift som möjligt. De mindre stenarna som används som kilar ska sitta fast ordentligt och ska inte tryckas dit efteråt. :geek:
 
  • Gilla
Teddielee och 5 till
  • Laddar…
S Sarlac skrev:
Hej! Gud vad roligt med kallmur! Personligen tycker jag det ser bra ut, men jag har noll erfarenhet och det var inte heller därför jag svarar. Jag skulle jättegärna vilja veta mera om jobbet. Vad beräknas den kosta och hur omfattande är den? 50cm hög, hur lång? Vinklar, trappor osv? Är det tänkt att den ska hålla några massor?
Vi är väldigt sugna på att ha något sådant, men att hitta människor som gör det, och kan ge något pris. Vi har nog dessutom vissa tekniska svårigheter eftersom vi behöver hålla tillbaka massor.
Hälsningar
6000:- front kvm
 
S johd01 skrev:
HANDBOK I KALLMURNING
Ytterligare en god skrift som platsar i bokhyllan för oss som bygger utanför tätorten: Riksantikvarieämbetet: Kulturminnen i odlingslandskapet, 2001
 
PeterFalun
Kan du lägga upp exempelbilden
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
  • Gilla
Mattias00
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
Kan du lägga upp exempelbilden
 
  • Staket av trä ovanpå en naturstensmur bredvid ett hus med synliga trappsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Överensstämmelsen för muren de byggt är för dålig med fotot du beställt utifrån för att jobbet ska kallas godkänt tycker jag.
Bara skärvor längst upp ju. Ser instabilt ut. Stenmurar ska kunna hålla boskap ute. Kossor som kliar sig mot muren kommer att göra sönder den.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.