ALIG ventilation håller på att färdigställa mina FTX ritningar och jag önskade att de skulle ha med ett kylvattenbatteri som jag kopplar till bergvärmeköldbäraren. Har förstått att man sätter en extra cirkulationspump för avstick upp på vinden, men konstruktören var tveksam till att man kunde isolera tillräckligt bra på så "långa" sträckor (9-10m).

Nån annan som pumpar upp brine till vinden med lyckat resultat? Räcker det med Armaflex som isolering?

(Jag vet att det är begränsad effekt kopplat till FTX, men flera verkar ju nöjda)
 
Jag gör det. Isolerat med rörisolering armaflex. Funkar bra.
 
Tack för svar. Vet du vilken tjocklek du använder?
 
  • Gilla
Romeling
  • Laddar…
Inte på rak arm, men kan titta upp på vinden i em.
 
Det är för kondens du måste isolera, ev uppvärmning är oavsett marginell. Ledningen måste vara av metall.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Jag kör med 10 mm (https://www.amazon.de/dp/B008OFBJ30/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_3p_dp_1) 8 meter upp på vinden utan problem. Det är dessutom draget med pex, som ger lite extra isolering jämfört med koppar (ja nu kommer någon säkerhetsfascist säga att det inte är godkänt).

Att köpa diffusionssluten isolering från Tyskland är för övrigt sjukt mycket billigare än i Sverige, man kunde tro att de sålde guld när man tittar på priserna på Armaflex.
 
  • Gilla
Videonisse och 2 till
  • Laddar…
Det räcker inte med en extra cirkpump till ftx, du behöver en backventil i brinekretsen för att tvinga vattnet genom borrhålet, eller köra stora brinepumpen med lämpligt placerade avstick, och då behöver du inte extrapumpen.
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
Isolering av Brinen är ju inga problem, det drar man ju långa sträckor vid frikyla. Installatören menar säkert ventrören som blir avsevärt svårare att isolera.
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
H
Precis som @RoBo slriver så måste tilluftskanalerna isoleras också. För kondens. Kanske räcker kyla sovrummet?
 
Jag har FTX med frikyla från bergvärmen. Har en extra reglerventil (trevägsventil) och cirkpump som pumpar upp brine till kylbatteriet. Har Nibe 1145 som startar cirkpumpen när utetemperaturen är över 20C.

Har en reglerventil efter kylbatteriet som styrs av ventilationsaggregatet så tilluften, om det är varmare än 20C ute, alltid håller 18C. Kör man alltid full kyla är det risk för kondens i ventilationsrören och det vill man inte ha! Har man så slipper man isolera alla ventilationsrör.
 
  • Gilla
pappel och 2 till
  • Laddar…
T TMatt skrev:
Jag har FTX med frikyla från bergvärmen. Har en extra reglerventil (trevägsventil) och cirkpump som pumpar upp brine till kylbatteriet. Har Nibe 1145 som startar cirkpumpen när utetemperaturen är över 20C.

Har en reglerventil efter kylbatteriet som styrs av ventilationsaggregatet så tilluften, om det är varmare än 20C ute, alltid håller 18C. Kör man alltid full kyla är det risk för kondens i ventilationsrören och det vill man inte ha! Har man så slipper man isolera alla ventilationsrör.
Arton grader på tilluften har mycket liten effekt på temperaturen. Även utan kondensisolering hade jag vågat sänka det till 15°C, om inte ventrören går på ställen där det är risk för hög luftfuktighet. På t.ex. en vind under ett oisolerat tak är det oftast väsentligt varmare än utomhus, och den relativa luftfuktigheten väsentligt lägre.
 
T term skrev:
Arton grader på tilluften har mycket liten effekt på temperaturen. Även utan kondensisolering hade jag vågat sänka det till 15°C, om inte ventrören går på ställen där det är risk för hög luftfuktighet. På t.ex. en vind under ett oisolerat tak är det oftast väsentligt varmare än utomhus, och den relativa luftfuktigheten väsentligt lägre.
Ja, det är lite klent med 18C. Huset är nytt och jag håller på att trimma in det. Ventilationsinstallatören sa att ner till 16C ska vara ok men säkert 15C också.
 
P Plutus skrev:
Det räcker inte med en extra cirkpump till ftx, du behöver en backventil i brinekretsen för att tvinga vattnet genom borrhålet, eller köra stora brinepumpen med lämpligt placerade avstick, och då behöver du inte extrapumpen.
P Plutus skrev:
Det räcker inte med en extra cirkpump till ftx, du behöver en backventil i brinekretsen för att tvinga vattnet genom borrhålet, eller köra stora brinepumpen med lämpligt placerade avstick, och då behöver du inte extrapumpen.
Jo deg låter ju vettigt med backventtil. Men om avstickare också ska gå med hjälp av bergvärmeps cirka.pump måste man ju styra den till att köra kontinuerligt bara pumpen i så fall. Men det kanske går på nyare eller rent av min gamla ivt från 02. Är väl dags snart för byte så ska kolla på det. Tack för tipset.
 
T TMatt skrev:
Jag har FTX med frikyla från bergvärmen. Har en extra reglerventil (trevägsventil) och cirkpump som pumpar upp brine till kylbatteriet. Har Nibe 1145 som startar cirkpumpen när utetemperaturen är över 20C.

Har en reglerventil efter kylbatteriet som styrs av ventilationsaggregatet så tilluften, om det är varmare än 20C ute, alltid håller 18C. Kör man alltid full kyla är det risk för kondens i ventilationsrören och det vill man inte ha! Har man så slipper man isolera alla ventilationsrör.
Hur fungerar reglerventilen menar du? Reglerar den flödet av brine genom kylbatteriet?
 
R RoBo skrev:
Isolering av Brinen är ju inga problem, det drar man ju långa sträckor vid frikyla. Installatören menar säkert ventrören som blir avsevärt svårare att isolera.
Det var nog mest för ventilationskonstruktören inte vart helt hemma på detta och ifrågasatte mina förslag, vilket alltid är bra:) Men jag tänkte också att det borde ju dras varje gång det är fråga om frikyla så blev lite ställd varför jag behövde rådfråga forumet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.