Hej,

Barnen börjar komma i den åldern att plaska i pool vore perfekt.
Har kollat på ovan mark pooler typ Intex eller Bestway


Har läst lite grann och kommit fram till följande:
Tror en rund pool vore perfekt ~4.5m i diameter och höjd 1.2-1.3m
Sandfilterpump rekommenderas
Marken måste vara väldigt plan, man måste alltså gräva ut och jämna till marken där poolen ska stå?
Skulle vilja ha en skimmer som suger upp löv och annat skit på ytan.
En poolvärmare <- finns det nått enkelt som kan kopplas i serie med sandfilterpumpen?
Poolkemi för att hålla den fräsch, vad rekommenderas.

Har fastnat lite för denna Intex Ultra XTR
https://www.vidaxl.se/e/8718475699002/intex-pool-ultra-xtr-frame-set-rund-488x122-cm-26326gn


Om ni vet något som passar så får ni gärna tipsa
 
Puffar denna tråd då jag sitter i ganska exakt samma läge att köpa ovanmarkspool/uppblåsbar pool, typ Intex eller Bestway.

Den variant som du länkar till (Ultra XTR Frame 488x122) är en favorit. Såg på youtube att Intex verkar ha en påbyggnadssats som får det att se lite trevligare ut (verkar vara typ plastbrädor i grafitimitation).

https://www.eurotoys.se/product/Poo...dutrustning_26384N.asp?site=479&vn=101-026384

Har hittat den på nåt som heter eurotoys.se men där är den slut på lagret. Har någon erfarenhet av denna eller har sett var det går att köpa?

Tack!
 
  • Gilla
Kristina Schönström
  • Laddar…
Man måste nästan ha en värmepump för att det ska vara någon idé med pool i det här landet. Hellre lite mindre/enklare pool med värmepump skulle jag säga.

Jag har själv en intex 427x107 med en 9kw värmepump till och utan den skulle det inte bli många bad.

Jag har även skärt ut ett fyrkantigt hål och satt i en skimmer, rekommenderas!
 
  • Gilla
AAurora och 1 till
  • Laddar…
H
jag har testat mattor, de är för små och ger för dårlig efekt på så stor pool tyvärr för att få badvänligt vatten.
Körde matta på en 12000 liters pool det var ingen succe.

Har idag en 26 kubik pool från intex med 9 kw värmare och som tidigare skrivet, utan den hade inte jag badat mycket.
När jag köpte min pool så köpte jag till en pump som är för pool på 50000 liter vatten, bara för att få bra fart på dammsugaren,
Bra rotation på vattnet och har aldrig problem med vattenkvaliten.
Dock vill jag ha en skimmer, kör dock den skimmern som följde med som hänger över kanten men jag vill ha en ordentlig.

Sen har jag även en kupol till poolen.
 
Hej,
Det blev en Bestway power steel 427x122
https://www.jollyroom.se/fritid-hob...estway-power-steel-pool-m-tillbehor-427-x-122

Håller på och förbereder marken, ska gräva bort gräset, lägga på markduk, stenmjöl, sen nått isolerande xps eller eps skiva under

Pumpen tänkte jag sen uppdatera till en sandfilter, såg att Bestway hade nån med automatisk klordosering i pumpen.

Sen kanske värmemattorna från vidaXL om Intex funkar med bestway?
 
  • Gilla
Ajp
  • Laddar…
H
Ha glas istället för sand i filtret
 
H Hallerudsbo skrev:
När jag köpte min pool så köpte jag till en pump som är för pool på 50000 liter vatten, bara för att få bra fart på dammsugaren,
Bra rotation på vattnet och har aldrig problem med vattenkvaliten.
Det är ett dåligt råd att köpa en för stor pump. Pumpen ska dimensioneras efter sandfiltrets storlek vilket i sin tur dimensioneras efter vattenvolymen.

Storleken på pumpen styrs i praktiken av kapaciteten som krävs för att backspola filtret. Antalet omsättningar av vattenvolymen blir ok även med en mindre pump. Dvs, ju långsammare du filtrerar vattnet i sandfiltret, desto bättre fungerar sandfiltret.

Ett större sandfilter än vad som egentligen behövs skadar inte, men då kan man också behöva en större pump.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Ha glas istället för sand i filtret
Det är ärligt talat också ett tveksamt råd. Glas är dyrt ("dyrt"= dubbla pengen mot sand), sand är billigt och har fungerat bra i många tiotals år.

Lägg pengarna på en skimmer/breddavlopp istället om poolen inte har det. Bakterier frodas i första hand i ytvattnet så det är viktigast att samla in. Skimmern är huvudsakligen inte till för att samla in löv och annat - det ska hållas borta med någon sorts täckning och en håv.
 
H
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ett dåligt råd att köpa en för stor pump. Pumpen ska dimensioneras efter sandfiltrets storlek vilket i sin tur dimensioneras efter vattenvolymen.

Storleken på pumpen styrs i praktiken av kapaciteten som krävs för att backspola filtret. Antalet omsättningar av vattenvolymen blir ok även med en mindre pump. Dvs, ju långsammare du filtrerar vattnet i sandfiltret, desto bättre fungerar sandfiltret.

Ett större sandfilter än vad som egentligen behövs skadar inte, men då kan man också behöva en större pump.
Ja klart va otydlig med större pump förutsatte jag ett paket med filter och pump.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
H
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ärligt talat också ett tveksamt råd. Glas är dyrt ("dyrt"= dubbla pengen mot sand), sand är billigt och har fungerat bra i många tiotals år.

Lägg pengarna på en skimmer/breddavlopp istället om poolen inte har det. Bakterier frodas i första hand i ytvattnet så det är viktigast att samla in. Skimmern är huvudsakligen inte till för att samla in löv och annat - det ska hållas borta med någon sorts täckning och en håv.
Jag köpte glas, det var inte så mycket dyrare.
Jag backspolar inte alls lika mycket som förut och jag har bättre vatten kvalite efter bytet till glas.
Sen är det längre levetid på glaset med.
Så det lilla dyrare som glas var så slipper jag byta sand.

Sen ska det tydligen gå åt mindre kemikalier med glas, inget jag kan säga det stämmer eller ej.
Glas tar även lite mindre partiklar än sand.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Är detta deluxe rengörningskit bra?
Skimmer och bottensug
https://www.vidaxl.se/e/8718475707233/bestway-flowclear-deluxe-rengoringskit-for-pool-58237

Sen denna sandfilterpump
https://www.vidaxl.se/e/8718475707097/bestway-sandfilterpump-flowclear-5678-lh-58497
"ChemConnect-dispensern underhåller och tillhandahåller rent, friskt poolvatten eftersom dispensern släpper ut en jämn nivå av klor som behövs för rätt kemisk balans"
Var sitter denna dispenser och var köper jag klortabletter som passar?


Sen värmemattorna
https://www.vidaxl.se/e/8718475999553/intex-solvarmemattor-pvc-12x12-m-svart-2-st-28685
 
Alla jag pratat med säger att det idag inte är värt att sätta solfångare till poolen i Sverige. Jag funderade på att sätta det till min då jag bara har en elpatron idag men blev avrådd och kommer att spara ihop till en värmepump framöver istället.
Det är viktigt att du tänker till lite hur du vill göra med solfångarna. Som jag förstår de paket du länkar till så har de inkluderat bypass men jag ser inget om automatik på dem? Mao kommer du att manuellt behöva styra var vattnet ska gå beroende på vad temperaturen är ute. (Skickar du poolens varma vatten genom dem på natten när det är kallt ute så kommer du förlora värme istället)
 
Om jag köper en sandfilterpump så kommer jag ju också ha pappfilterpumpen som följde med. Den skulle man kanske kunna driva värmarna med på timer att gå typ kl9-18.

Finns det några smarta timers man kan styra med en app som så vore det smutt ju, eller som har värmesensorer
 
B BaNaN85 skrev:
Hej,

Barnen börjar komma i den åldern att plaska i pool vore perfekt.
Har kollat på ovan mark pooler typ Intex eller Bestway


Har läst lite grann och kommit fram till följande:
Tror en rund pool vore perfekt ~4.5m i diameter och höjd 1.2-1.3m
Sandfilterpump rekommenderas
Marken måste vara väldigt plan, man måste alltså gräva ut och jämna till marken där poolen ska stå?
Skulle vilja ha en skimmer som suger upp löv och annat skit på ytan.
En poolvärmare <- finns det nått enkelt som kan kopplas i serie med sandfilterpumpen?
Poolkemi för att hålla den fräsch, vad rekommenderas.

Har fastnat lite för denna Intex Ultra XTR
[länk]


Om ni vet något som passar så får ni gärna tipsa
Solfångare fungerar bra, jag har 15 kvm till min 26 kubik pool. Jag byggde en ställning på marken, med svart plåttak på och ovanpå den ligger solfångarna, de köptes för 20 år sedan och håller bra. Dessutom har jag en poolvärmepump, som är inkopplad efter solfångarna. Den är fruktansvärt tung, så vi har slutat att ta in den före vintrar och spolar med vatten och luft istället på hösten och täcker över luftigt. Jag är i poolen på sommaren ca 10 timmar per dag, vid 25-35 C vattentemperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.