A
Beroende på generation av kylskåp så är det olika system alla har olika svagheter.
 
A
trähandtag trähandtag skrev:
Vi upplever ibland samma problem, med kolsyrat vatten i kranar, toalett, den vanliga vattendispensern i kylskåpet. Det uppkommer vid några situationer.
A. Tar ut stora mängder kolsyrat vatten på kort tid
B. Någon gasflaska startar i detta läge, dvs ger för mycket kolsyra.

Jag tror det har med frysning att göra! När vi byter flaska byter vi ventil, har två stycken. Dvs den är torr. Inledningsvis när kylskåpet var nytt, hände det lite oftare då vi hade någon grad lägre temp i kylskåpet.
I fallet B kan jag tänka mig att det finns lite vatten i patronen, som fryser i ventilen.

Detta är våra tankar kring liknande problem
Om skåpet är för kallt och fryser kan hända under 4C så får du inte ut något vatten öht.
Ditt fall verkar det som om vattentrycket är fel inställt dvs det blåser kolsyra efter stort vattenuttag.
Backventilen är kass dvs det bubblar i skithusstolen
Kolsyran är mycket torr så den bidrar inte med nått.
Ev trögar din diff.trycksventil
 
  • Gilla
Goddamn
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Om skåpet är för kallt och fryser kan hända under 4C så får du inte ut något vatten öht.
Ditt fall verkar det som om vattentrycket är fel inställt dvs det blåser kolsyra efter stort vattenuttag.
Backventilen är kass dvs det bubblar i skithusstolen
Kolsyran är mycket torr så den bidrar inte med nått.
Ev trögar din diff.trycksventil
Hej.

Tack för svar.

Det kommer alltså bara gas när jag väljer vanligt vatten. Efter en stund så går det över till mer och mer vanligt vatten. Det läcker alltså över lite gas hela tiden till "den vanliga" sidan som skall vara utan kolsyra. Det byggs upp mer och mer tryck så när jag ventilerar genom att ta vanligt vatten så sjunker trycket. Ju mer jag väntar tills att jag tar vanligt vatten igen så blir det högre tryck.

När jag väljer kolsyrat vatten så kommer det väldigt dåligt kolsyrat vatten.

Vad är det i skåpet som skiljer det kolsyrade vattnet mot det vanliga vattnet utan kolsyra...diff tryck ventilen ??
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
A
Ja plus backventilerna
 
electroluxaren skrev:
Ja plus backventilerna
Ok. Tack.
 
Intressant. Mitt skåp funkar men om jag tar ut ca 1l kolsyrat vatten i följd (antae att jag tömmer tanken) börjar det spotta och fräsa och det kommer mest bara gas. Trodde det borde komma vatten som ej hunnit kolsyras?
Känns som att kolsyretrycket är för högt? Ska det vara högre eller lägre än vattentrycket?
 
martin43 martin43 skrev:
Intressant. Mitt skåp funkar men om jag tar ut ca 1l kolsyrat vatten i följd (antae att jag tömmer tanken) börjar det spotta och fräsa och det kommer mest bara gas. Trodde det borde komma vatten som ej hunnit kolsyras?
Känns som att kolsyretrycket är för högt? Ska det vara högre
martin43 martin43 skrev:
Intressant. Mitt skåp funkar men om jag tar ut ca 1l kolsyrat vatten i följd (antae att jag tömmer tanken) börjar det spotta och fräsa och det kommer mest bara gas. Trodde det borde komma vatten som ej hunnit kolsyras?
Känns som att kolsyretrycket är för högt? Ska det vara högre eller lägre än vattentrycket?
Det står i anvisningen att det är på det sättet man tar reda på om den är inställd rätt. Har för mig att man skall kunna tömma 1,5 liter innan det börjar spotta å fräsa.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
A
martin43 martin43 skrev:
Intressant. Mitt skåp funkar men om jag tar ut ca 1l kolsyrat vatten i följd (antae att jag tömmer tanken) börjar det spotta och fräsa och det kommer mest bara gas. Trodde det borde komma vatten som ej hunnit kolsyras?
Känns som att kolsyretrycket är för högt? Ska det vara högre eller lägre än vattentrycket?
Om du har högt vattentryck kan detta hända
Då sänker man det mha skruven
Om man inte har någon skruv kan man eftermontera denna
Eller sätta en extern begränsare
 
Min Husqvarna anno 2015 har fungerat klockrent tills nu. Pumoen går inte när jag ska ta kolsyra. Går att få vanligt vatten utan problem.
Vad ska jag byta?
 
A
Byt pumpen
Finns ett ombygnadskit
 
  • Gilla
UPS-tekniker
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Byt pumpen
Finns ett ombygnadskit
Har du koll på numret på detta kit?
 
Hej!
Jag har en Electrolux/Husqvarna QR2619FX produkt nr 927786721, serie nr 80302xxx. Har problem med att kolsyran helt plötsligt börjar tryckas ut i alla kranar i huset. Trodde att det var en engångsgrej men felet kommer tillbaka igen efter ca 2 veckor då jag bytt till ny patron. Det "smäller till" i kylskåpet och en hel kolsyrepatron töms ut i husets vattenledningar så vi har kolsyra överallt :thinking:

Läser här att flera har haft samma problem och att man då skall byta Backventiler och difftrycksventil. Den sistnämnde har jag koll på men backventiler hittar jag inga reservdelar som heter. Någon som har koll och kan hjälpa till med vad jag skall beställa. Gärna även berätta vart de sitter så man vet vad som skall bytas.

Tack på förhand!
 
A
De kallas för filter och finns två av dom i vatten enheten
De har utgått ur elx reservdelshållning.

Du får leda efter några livsmedelsgodkända backventiler för 6mm slang någon annan stans
 
  • Gilla
Frassemannen
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
De kallas för filter och finns två av dom i vatten enheten
De har utgått ur elx reservdelshållning.

Du får leda efter några livsmedelsgodkända backventiler för 6mm slang någon annan stans
Tack för snabbt svar, jag skall leta :)
 
M Mattias Pettersson skrev:
Jag har problem med min kyl
När jag försöker sätta in en ny patron så börjar det smälla o pysa
Låter som det är en bit mer till höger från kolsyrepatronen bakom plasen där
HIttade du nån lösning på ditt problem? Upplever nämligen samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.