Hej,

Vi har nu köpt vårt första radhus från -73 och ska renovera detta.
Ni som är erfarna och har kunskap, är det något man ska tänka på att lägga lite extra pengar på för att kanske minska utgifter längre fram?

För mig är stora frågetecken
- el
- vattenburen golvvärme
- värmepump

det känns som saker jag har fruktansvärt dålig koll på.
 
Är det en bostadsrätt eller ett friköpt radhus?
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Är det en bostadsrätt eller ett friköpt radhus?
Det är friköpt radhus.
 
-el, hur gammal är elen idag? ska ni göra en större renovering kanske det är lika bra att byta den med.

-Golvvärme, har lägre verkningsgrad än element så det väljer man för bekvämlighet.

- Värmepump, är väl det man sparar mest pengar på över tid att byta till. Vi har bergvärme och är väldigt nöjda. Elräkningen ligger på ca 3000 i dec-feb(Göteborg) för en villa på 200kvm från 1926.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
C Chrlen skrev:
-el, hur gammal är elen idag? ska ni göra en större renovering kanske det är lika bra att byta den med.

-Golvvärme, har lägre verkningsgrad än element så det väljer man för bekvämlighet.

- Värmepump, är väl det man sparar mest pengar på över tid att byta till. Vi har bergvärme och är väldigt nöjda. Elräkningen ligger på ca 3000 i dec-feb(Göteborg) för en villa på 200kvm från 1926.

-Elen är inget gjort sedan 73, så den ska göras om naturligtvis men finns det något speciellt som man ska tänka på med just det?

-Att golvvärme har lägre verkningsgrad vad innebär egentligen det? Jag bryr mig inte så mycket om det sitter ett element på väggen, men kan samtidigt se bekvämligheten vad gäller möblering i framförallt vardagsrum.

-Kan vem som helst ha värmepump? Vart vänder man sig för att prata om vad som är bäst för just oss?
 
Passa på att byt inbyggda vattenrör och avloppsrör om ni ändå öppnat upp så ni inte behöver riva igen och byta läckande delar.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Passa på att byt inbyggda vattenrör och avloppsrör om ni ändå öppnat upp så ni inte behöver riva igen och byta läckande delar.
Tack för tanken, avser det främst våtutrymmen och kök då eller är det andra delar också som man ska tänka på?
 
Ja det är mest där men rören därifrån kan ju även gå genom andra väggar/golv/tak så om man ändå brutit upp kan man kika hur dom ser ut innan man bygger igen
 
V Villa1949 skrev:
Ja det är mest där men rören därifrån kan ju även gå genom andra väggar/golv/tak så om man ändå brutit upp kan man kika hur dom ser ut innan man bygger igen
Bra input! Kom att tänka på att besiktningsmannen i ett telefonsamtal pratade om att det går någon form av regnvatten (?) genom huset, är det sådan ledning du syftar på också?
 
M_CC M_CC skrev:
-Elen är inget gjort sedan 73, så den ska göras om naturligtvis men finns det något speciellt som man ska tänka på med just det?

-Att golvvärme har lägre verkningsgrad vad innebär egentligen det? Jag bryr mig inte så mycket om det sitter ett element på väggen, men kan samtidigt se bekvämligheten vad gäller möblering i framförallt vardagsrum.

-Kan vem som helst ha värmepump? Vart vänder man sig för att prata om vad som är bäst för just oss?
Funkar elen idag och inga direkta klåpare fulelat så finns det väl ingen anledning att byta den? Förutsatt att det är jordat (minns inte när detta infördes som krav). Värt att göra är dock att sätta in jordfelsbrytare.

Det betyder att det är mindre effektivt och därmed dyrare än att ha radiatorer.

Nej. Kommunen kan ha åsikter om huruvida man får installera det eller ej. Dock tror jag inte det gäller LLVP.
Det billigaste uppvärmningssystemet idag är en eller flera LLVP. Självklart beror lämpligheten på var i landet du bor.
 
M_CC M_CC skrev:
Bra input! Kom att tänka på att besiktningsmannen i ett telefonsamtal pratade om att det går någon form av regnvatten (?) genom huset, är det sådan ledning du syftar på också?
Bra kopparrör räknar man håller ca 50 år, sedan bör de bytas. Så om du river i allt, byt då alla rör också.
 
  • Gilla
M_CC
  • Laddar…
-Ja elen funkar idag, men det är tvåfas och alla uttag är inte jordade samt att den är utanpåliggande vilket inte är önskvärt, det är också ett proppskåp.

-Okej, då kan det känns rätt onödigt om man inte vill snöa in sig på "släta väggar"?

- LLVP? :seenoevil:
Vet du vem i kommunen man kan fråga? Eller räcker det med att vända sig till samfälligheten kanske?
 
M_CC M_CC skrev:
-Ja elen funkar idag, men det är tvåfas och alla uttag är inte jordade samt att den är utanpåliggande vilket inte är önskvärt, det är också ett proppskåp.

-Okej, då kan det känns rätt onödigt om man inte vill snöa in sig på "släta väggar"?

- LLVP? :seenoevil:
Vet du vem i kommunen man kan fråga? Eller räcker det med att vända sig till samfälligheten kanske?
OK. Proppar är dock bättre än dvärgbrytare enligt elektriker. Mindre bekväma, men säkrare.

Japp. Eller så kör man LLVP och får släta väggar :)

LLVP = luft/luft-värmepump.
LVVP = luft/vatten-värmepump.
BVP = bergvärmepump.
 
M_CC M_CC skrev:
-Ja elen funkar idag, men det är tvåfas och alla uttag är inte jordade samt att den är utanpåliggande vilket inte är önskvärt, det är också ett proppskåp.

-Okej, då kan det känns rätt onödigt om man inte vill snöa in sig på "släta väggar"?

- LLVP? :seenoevil:
Vet du vem i kommunen man kan fråga? Eller räcker det med att vända sig till samfälligheten kanske?
Kommunen är kommunen. Samfälligheten är dina grannar. Det kanske är så att både kommunen OCH samfälligheten har åsikter kring BVP eller LVVP. Nu är det ju friköpt, så den enda juridiskt krävande parten bör vara kommunen. Ringväxeln och säg vad du vill prata om, så kopplar de dig säkert till rätt person.
 
  • Gilla
M_CC
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
OK. Proppar är dock bättre än dvärgbrytare enligt elektriker. Mindre bekväma, men säkrare.

Japp. Eller så kör man LLVP och får släta väggar :)

LLVP = luft/luft-värmepump.
LVVP = luft/vatten-värmepump.
BVP = bergvärmepump.


Åh kära nån, kommer jag någonsin bli riktigt klok i detta. :crysmile:

Vi ska ha över olika firmor som utför totalrenoveringar, kan man prata med dom om sådana här frågor också eller vart vänder man sig för att få bästa alternativ för oss?
 
  • Tyvärr finns det ingen bild att tillhandahålla en alt-text för. Kan du tillhandahålla en bild?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.