Jag tror jag skippar fladdermössen. Svårt att hitta 22x250 mm ohyvlat virke till holkarna....
Jag hällde i en tesked Yes i regntunnorna som test.
Sen kollade jag efter några timmar - det simmade larver upp till ytan i alla fall...
Kanske olja är bättre?
 
Kan bara meddela att trots många "pastalampor" och annan utebelysning samt kust så har vi fladdermöss. :)
 
john68 john68 skrev:
Sätt upp ett vitt lakan och lys bakifrån med ficklampa så märker du om det finns fladdermöss. De landar på lakanet.
De dras även till cigarettglöd om du vill börja röka.;)
på gotland när jag bodde där så svärmade de alltid runt gatlyktorna för där fanns insekter, så snacket om att de skyr belysning är rent nonsens.iaf inte alla arterna...
Vissa arter flyger bara ut om det verkligen är mörkt. Finns det då belysning flyger de inte ut och äter, då lever de inte länge. Men det är som sagt olika.
 
Jag tänker ett finmaskigt nät (som redan tipsats om i tråden) som ligger på ett grövre, stadigare nät - typ hönsnät - och så släpper du regnvattnet ovanpå nätet. Du slipper myggen och du får en lövrens på köpet.

Hade fladdermöss vid stugan för några år sedan men när jag satte upp 3 holkar försvann de...? :surprised:
 
En bekant har spänt upp en bit tyg över sin vattentunna. Släpper igenom luft och vatten, men stoppar skräp från taket och håller insekter borta.
Just att stoppa skräp är ganska viktigt om man har ett bevattningssystem exempelvis, där även småskräp kan sätta igen de små hålen i vissa munstycken.
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Vänd upp ner på kruka så kan fladdermusen bo i den
 
Gammal tråd men kan informera att varken diskmedel eller matolja hjälper.
Har en liten barnbassäng som det kom mycket larver i. Provade givetvis medlen men icke. Larverna frodas och simmar runt glada i hågen
 
  • Gilla
dre00 och 1 till
  • Laddar…
Gammal tråd, ville bara komplettera med att det är inte försumbart med den mängd myggor som produceras i en ensam regntunna..
I en normalstor regntunna ryms det samtidigt 1000-2000 larver. Det tar 10-14 dagar för de att kläckas. Säsongen för myggor går i vågor men nya ägg läggs hela sommaren från maj till slutet av augusti.
Om vi antar ett lägre snitt än 1000-2000. Och istället 500-1000och vi har 13 perioder av 10-15 dagar. Det ger cirka 7500-13000 myggor från en ensam tunna.
 
  • Gilla
Magnus H Hstd
  • Laddar…
Och när tråden ändå är väckt: Nej det funkar inte med ”några droppar” diskmedel för att dränka mygglarver. Jag har testat och även med väldigt mycket diskmedel så hände inte ett skit. Skräddare påverkas, men inte mygglarver.
 
Samma erfarenhet här...
Måste nog till nån sorts gift och det vill man ju inte.
Antagligen omöjligt att stänga ute mygghonorna också.
 
Finns ju andra lösningar på mygglarvsproblemet. Som barnen gillar. :surprised:

En orange guldfisk framifrån med utspärrade fenor som alternativ lösning på mygglarvsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Är det inte bara att hälla ut eller använda vattnet?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Samma erfarenhet här...
Måste nog till nån sorts gift och det vill man ju inte.
Antagligen omöjligt att stänga ute mygghonorna också.
Borde inte tyg funka, som Nicke_S nämner ovan?
Tyckte det lät som en bra idé.
Om man ändå tänkt använda det till automatisk bevattning skulle man möjligen kunna kombinera tyget med en soldriven dränkpump som cirkulerar vattnet. Mygglarver vill väl ha stillastående?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Finns ju andra lösningar på mygglarvsproblemet. Som barnen gillar. :surprised:
Eller varför inte en
Det hade man ju ofta i dricksvattensbrunnen förr.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Fairlane
Det är rätt enkelt, ett nät över tunnan, exempelvis som det som Jula säljer (eller snarare har sålt, det är slut i lager nu).

Finns även på Amazon från massor av säljare, exempelvis: länk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.