Skåne frö villa lyx, gödsel YaraMila 21-4-7...

Men jag tror, att om du ska nyså och blanda ner gödsel i jorden innan sådd så är det nog YaraMila promagna 11-5-18 du ska använda.

Jag gödslade ju i efterhand...

@TotalControl kan nog svara bättre på det! :)
 
Yes. Skulle köra YaraMila promagna 11-5-18.
Upp mot 4-5kg / 100m2 vid nysådd.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Yes. Skulle köra YaraMila promagna 11-5-18.
Upp mot 4-5kg / 100m2 vid nysådd.
Blir inte klok på vilken jord man beställer/använder är det ”matjord” eller ”anläggningsjord” eller ”gräsmattejord” en djungel för en novis man
 
En jord med hög densitet samt med lera och sand/grus i. Jag körde Hasselfors gräsmattejord. Lite dyrare verkar den vara.
Inga speciella sättningar än, får se efter vintern. Rätt minimalt med större sten också. Etableringen gick fort.
Var dag och natt mellan den jorden och våran lokala "matjord" som vi kan köpa från återviningen.

Men bra matjord eller gräsmattejord.
 
  • Gilla
Huskomling
  • Laddar…
H Huskomling skrev:
Blir inte klok på vilken jord man beställer/använder är det ”matjord” eller ”anläggningsjord” eller ”gräsmattejord” en djungel för en novis man
Alla namnen står för den jord som man lägger överst. Det viktiga är att den har kvalitet. Du vill ha en del lera, men lite, och ganska mycket sand. Sanden skall vara grovkornig. Siktad (inge grus eller sten) och inga rotogräs.
 
Efter stödsådd för cirka 2 veckor sedan har längden på resten stuckit iväg. Visst bör jag klippa ner det även om det betyder lite trampande?
 
C crazytok skrev:
Skåne frö villa lyx, gödsel YaraMila 21-4-7...

Men jag tror, att om du ska nyså och blanda ner gödsel i jorden innan sådd så är det nog YaraMila promagna 11-5-18 du ska använda.

Jag gödslade ju i efterhand...

@TotalControl kan nog svara bättre på det! :)
Hur mycket använde du? 1kg/100kvm? Sitter i exakt samma sits som dig och kastade på samma gödning förra veckan. Är dock rädd att jag tog för lite....
 
Ja alltså det var ju lite svårt att reglera mängden, så när jag hade kastat färdigt hela gräsmattan hade det gått åt mer än tänkt. Tanken var 2,5-3kg/100m2, men blev nog snarare 4kg/100m2....

Men 2.5-3kg är nog det du ska sikta på, men sedan tog det nog minst en vecka innan jag började se lite resultat. Sedan ökade effekten mer och mer successivt!
 
C crazytok skrev:
Ja alltså det var ju lite svårt att reglera mängden, så när jag hade kastat färdigt hela gräsmattan hade det gått åt mer än tänkt. Tanken var 2,5-3kg/100m2, men blev nog snarare 4kg/100m2....

Men 2.5-3kg är nog det du ska sikta på, men sedan tog det nog minst en vecka innan jag började se lite resultat. Sedan ökade effekten mer och mer successivt!
Då ska jag absolut kasta på mer ikväll!
 
K KWesterberg skrev:
Efter stödsådd för cirka 2 veckor sedan har längden på resten stuckit iväg. Visst bör jag klippa ner det även om det betyder lite trampande?
När gräset är 5-7 sm kan man klippa 1/3.
 
Det han undrade gäller nog att han har stödsått, så han är orolig över om han kan trampa runt på gräsmattan för att klippa det tidigare sådda som nu växer...
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Det han undrade gäller nog att han har stödsått, så han är orolig över om han kan trampa runt på gräsmattan för att klippa det tidigare sådda som nu växer...
Valde ändå att klippa ner det andra. Hur ser det ut för dig?
 
Samma sits som dig, stödsådde för drygt en vecka sedan... inväntar att det ska växa till sig någorlunda innan klippning av det övriga. Men det växer så det knakar! :)
 
Hej! Hoppas det är ok att jag slänger in en egen personlig fråga men många som har bra koll verkar vara aktiva i denna tråd Vi får husleverans mitten på augusti och tillträde mitten på september. Vi har fyllt tomten en del och markentreprenören tycker vi ska vänta till efter vintern med att så gräsmatta pga. Att marken kan sätta sig, vi vill såklart hellre så gräsmattan i september så den kan vara okej nästa sommar men samtidigt om den blir gropig kanske det är värt att vänta. Förslag & tips?
 
Jag sådde i slutet på september förra året istället för nu i våras, för jag var ivrig. Precis som du, dock hade min mark hunnit sätta sig ett par år innan vi slutligen la på matjorden.

Jag kan i efterhand säga att hade jag gjort om något så hade jag istället sått allt i våras. För när du väl har sått, så är det bara att glömma att beträda gräsmattan! Och du kommer garanterat få gropar.... så plan och fin som mina ytor var efter allt mitt slit, var det tyvärr inte efter en vinter! Så jag håller med din entreprenör. För bästa resultat, vänta tills våren så kan du finjustera allt när marken satt sig, få bort eventuellt ogräs, förbereda jorden med gödsel och sedan så.

Med det sagt, så kan du såklart få ett ok resultat ändå. Min gräsmatta verkar bli rätt ok ändå, men jag kommer vilja göra finjusteringar och toppdressa för att få det perfekt.

Så det beror väl lite på hur kräsna ni är. Men ni vinner egentligen ingenting på att skynda er. Är ALLT helt klart så ni sår i början på september, dvs all jord är utlagd, ni har packat den, fått ner gödsel och sår i början av september så kan det vara ok. Men inte senare än så!
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.