Nej, detta ställer för höga krav på svenska folkets kunskaper om det svenska elsystemet. Spisar som inte är anpassade för Svenska förhållanden ska helt enkelt inte säljas i en Svensk butik.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, detta ställer för höga krav på svenska folkets kunskaper om det svenska elsystemet. Spisar som inte är anpassade för Svenska förhållanden ska helt enkelt inte säljas i en Svensk butik.
Är den ju utifrån att det är en häll (inte spis) ;) och den kan anslutas 2*16A + nolla/jord.
Det var grundförutsättning från början.
Så den är anpassad för Svenska förhållanden.
 
Sedan kanske inte Sven Svenssons lägenhet klarar alla produkter för Svenska förhållanden, dvs kan enbart få enfas 20/25A. :cool:
 
Nu märker du ord här. Jag tolkat det som att budskapet gått fram.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nu märker du ord här. Jag tolkat det som att budskapet gått fram.
Nej, delar inte ditt påstående. Finns mängder med produkter som måste väljas/kopplas/konfigureras utifrån svenska förhållanden, system, etc.
Hällen kan kopplas 2*16A och även 1*30A menar du då på allvar att den inte passar svenska förhållanden, eller var det ironi?
 
A AndersS skrev:
Är den ju utifrån att det är en häll (inte spis) ;) och den kan anslutas 2*16A + nolla/jord.
Det var grundförutsättning från början.
Så den är anpassad för Svenska förhållanden.
Förlåt om jag begriper dåligt. Kan jag nu ansluta den med två 2.5 mm2 trådar plus nolla och jord, eller ej?
 
@Thomas_Blekinge ja under förutsättning att det är tvåfas, men nej om det är enfas.
 
Men Tomas, höll inte du på att renovera ett hus, bor du i lägenhet nu?

Protte
 
A AndersS skrev:
Nej, delar inte ditt påstående. Finns mängder med produkter som måste väljas/kopplas/konfigureras utifrån svenska förhållanden, system, etc.
Hällen kan kopplas 2*16A och även 1*30A menar du då på allvar att den inte passar svenska förhållanden, eller var det ironi?
Nu ska jag också märka ord. Så där skrev du inte i #75 som jag ursprungligen reagerade på.
Sedan får du gärna ge en mängd exempel på hushållsapparater som behöver an massa ställningstaganden för hur den ska kopplas in. Frågan är hur man skulle "konfigurera" en spis som kräver 1 x 30 A? Den hör inte hemma i Sverige. Men om de konfigurerar hällen så att den ur lådan har en effektbegränsning till 1 x 20 A och säljer den som sådan (märkeffekt 4.6 kW) så passar den i Sverige. Samtidigt behöver de ta bort de inkopplingsalternativ som inte används här, t.ex dubbla nollor.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nu ska jag också märka ord. Så där skrev du inte i #75 som jag ursprungligen reagerade på.
Sedan får du gärna ge en mängd exempel på hushållsapparater som behöver an massa ställningstaganden för hur den ska kopplas in. Frågan är hur man skulle "konfigurera" en spis som kräver 1 x 30 A?
Du får kolla tidigare inlägg utifrån att det det tillhörde en dialog;)
Andra "apparater" finns t.ex. bastuaggregat (ansluts visserligen inte med kontakt ock sällan sedd som hushållsapparat) men gäller alla som kan kopplas till enfas, tvåfas eller trefas, med eller utan nolla, blir ett ställningstagande.
Så även om den är anpassad för Sverige så är det inte säkert att den kan installeras utifrån att det hos Sven Svensson endast finns kan få 20/25A enfas och det på platsen inte går att att dra fram andra alternativ eller det inte är ekonomiskt försvarbart. Då fungerar ju inte hällen över huvud taget;)
Jag som kommer från IT-världen har sett alla dessa val och har kanske en annan bild av hur en global marknad fungerar, där man som användare måste ha viss kunskap eller ta hjälp. Det är ju står ju faktiskt i t.ex. IKEAs beskrivningar att elektriker ska koppa in utifrån att de inte levererar anslutningssladd och om nämnde Sven Svensson köpt något som inte kan installeras får han lämna tillbaka. Men det är min åsikt och behöver inte delas.
 
Nej, vi behöver inte bredda frågan utöver ditt inlägg #75 och det du citerade.
Nej, man ska inte behöva gå ifrån en Svensk butik med en produkt som senare visar sig inte passa i Sverige, om inte säljaren är tydlig med detta. Bastuaggregat brukar inte vara några problem.
Man ska inte heller behöva gå ifrån en Svensk butik med en hushållsapparat utan stickpropp, dvs sådana som kostar mer i form av elektriker än vad prislappen säger...
Man ska kunna få den hjälp man behöver av butiken.
Detta är dumheter som branschen börjat ta sig för på bekostnad av konsumenterna.
Du kan få en uppgift att göra - räkna alla trådar vi har om spisar och hällar där trådskaparen är förvirrad över inkopplingsalternativen.
Det finns inga paralleller med IT-världen. Datorer säljs alltid med stickpropp som passar och man brukar få den hjälp man behöver.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@Thomas_Blekinge ja under förutsättning att det är tvåfas, men nej om det är enfas.
Klara besked, tack. Jag försökte ju ta ur sonen iden med induktionshäll men helt utan verkan. En jävla rörspis har väl funkat i alla dagar!
 
prototypen prototypen skrev:
Men Tomas, höll inte du på att renovera ett hus, bor du i lägenhet nu?

Protte
Tack för omtanken, nej, så illa har det inte blivit. Jag vill kunna gå runt mitt hus och vill kunna stå där och pissa vilket jag aldrig skulle våga göra.
 
Demmpa Demmpa skrev:
@Thomas_Blekinge ja under förutsättning att det är tvåfas, men nej om det är enfas.
Tänk tänk..
om man nu matar ut 2x15 A från två faser och det skulle vara OK, varför kan man då inte mata ut 2x15 A från samma fas? Om man nu dimensionerar nollan extra starkt med t ex 4-6 mm2? Jag måste lära mig mycket mer känns det.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Förlåt om jag begriper dåligt. Kan jag nu ansluta den med två 2.5 mm2 trådar plus nolla och jord, eller ej?
Demmpa Demmpa skrev:
@Thomas_Blekinge ja under förutsättning att det är tvåfas, men nej om det är enfas.
Problemet med säkrat 2x16A är att vid 1-fas matning kommer det att gå, i teorien 32A i nollan vilket kräver 4 mm2 (förmodligen använder man detta med 2 nollor 2,5mm2 i Holland för att få selektering vid en kortslutning samtidigt är de flesta hällar uppbyggda som 2 separata delar höger/vänster sida, därför finns det en bygel för nollan i hällen.)

Men vid 2-fas matning till hällen överstiger inte strömmen i nollan den enskild fasströmmen.

Det finns en uttömmande diskussion om hällar i 1-fas lägenheter.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ponenter-i-mitt-nya-koek-bilder.298532/page-3
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.