Till @golfgreen och @thomas33 tack för infon. Ja, det är nog smartast att dra den upp dit och sen får slumpen kanske avgöra. Men man hatar ju slumpen... :geek::geek:
Men hur långt ifrån begränsningskabel och guideslinga får man dra en guideslinga. Jag kan inte göra såhär bara:
Flygbild över tomt med markerad plan för guideslinga till robotgräsklippare, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså dra guideslingan nedåt och sen u-sväng uppåt? Eller blir det för många signaler på samma gång för den lilla roboten då kanske?
 
T tobbbias skrev:
Till @golfgreen och @thomas33 tack för infon. Ja, det är nog smartast att dra den upp dit och sen får slumpen kanske avgöra. Men man hatar ju slumpen... :geek::geek:
Men hur långt ifrån begränsningskabel och guideslinga får man dra en guideslinga. Jag kan inte göra såhär bara:
[bild]Alltså dra guideslingan nedåt och sen u-sväng uppåt? Eller blir det för många signaler på samma gång för den lilla roboten då kanske?
Om du drar den så, kommer det att bli konstiga signaler för roboten. Området är inte så stort och komplicerat så den kommer ändå att klippa överallt med enbart guide åt ena hållet.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Till @golfgreen och @thomas33 tack för infon. Ja, det är nog smartast att dra den upp dit och sen får slumpen kanske avgöra. Men man hatar ju slumpen... :geek::geek:
Men hur långt ifrån begränsningskabel och guideslinga får man dra en guideslinga. Jag kan inte göra såhär bara:
[bild]Alltså dra guideslingan nedåt och sen u-sväng uppåt? Eller blir det för många signaler på samma gång för den lilla roboten då kanske?
Jag har dragit den på ett liknande sätt själv men vet inte exakta mått. Det kommer definitivt att bli problem om det är för kort för guidekabeln till sig själv.
Som @thomas33 skriver så är det en så enkel gräsmatta så du behöver inte krångla.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Ja problemet är passagen. Är 100cm.

30 cm från fast yta och 15cm från buske. Då blir de 65 cm kvar och där vill jag ha guide kablen då roboten kommer att vara som längst bort ifrån Laddstationen när den är där.

Jag skall strax utveckla detta, men har man en passage under 1 meter så skulle jag avråda från att köpa R1000.

Återkommer.
 
N
N Nilfons skrev:
Jag skall strax utveckla detta, men har man en passage under 1 meter så skulle jag avråda från att köpa R1000.

Återkommer.
Okej vilken tur jag köpte nämligen 750 smart sileno igår men övervägde rob väldigt länge.
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Ok, så här, jag skall väl egentligen bara bekräfta @daddydj redan korrekta utläggning. Har försökt att studerat roboten under helgen trots tidsbrist.

Testfunktionen OUT går ju då som sagt alltid på avståndet 1,70 m från guidekabeln, eller i alla fall väldigt brett från guiden. Därför kan jag inte använda den då min smala passage är 1 meter och då kommer den by design aldrig att ta sig igenom.

I drift varierar den avståndet till guidekabeln, dock skulle jag säga att av det jag hunnit observera, så går den klart oftare brett än nära guidekabeln, vilket ställer till det för mig. Hem till laddstationen kommer den alltid, då den hela tiden gör ett nytt försök om den inte lyckats första gången genom den smala passagen, den måste ju hem liksom. Vid Fjärrstart så har den bara ett försök att ta sig igenom en smal passage och funkar inte det så börjar den klippa där den misslyckats.

Jag har alltså en fram- och en baksida av tomten som binds samman av en smal passage på en meter, och jag vill att klipparen klipper båda sidorna lika mycket. Mitt alternativ blir då att sätta guidekabeln så nära den vänstra begränsningskabeln (från laddstationen sett) det bara går och lämna största möjliga avstånd mellan guide och högerbegränsning för att den skall ha möjlighet att ta sig igenom i alla fall några gånger. Sedan får jag sätta frekvensen på Fjärrstarten till "Ofta" på baksidan för att den skall försöka ta sig igenom passagen som håller sidorna ihop relativt ofta, och med lite tur kanske den tar sig igenom såpass många gånger att det i slutändan blir en fördelning på 50%.

Och slutsats då. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en R1000 (eller R800) om man har en passage under 2 meter egentligen, utan då istället gå upp ett steg till en Gardena.

Och som en extra passus, det står i manualen att minsta passage är 120 cm. Men det framgår inte att den bara klarar den "ibland". Jo, den klarar även mindre avstånd också ibland, men man kan väl tycka att angett avstånd alltid skall fungera? Även verkstadskillen på Clas Ohlson var irriterad på Husqvarna att de angett 120 cm.

Om det är någon med annan erfarenhet av R1000 eller R800 på Fjärrstarten, så är jag idel öra!
 
N Nilfons skrev:
Ok, så här, jag skall väl egentligen bara bekräfta @daddydj redan korrekta utläggning. Har försökt att studerat roboten under helgen trots tidsbrist.

Testfunktionen OUT går ju då som sagt alltid på avståndet 1,70 m från guidekabeln, eller i alla fall väldigt brett från guiden. Därför kan jag inte använda den då min smala passage är 1 meter och då kommer den by design aldrig att ta sig igenom.

I drift varierar den avståndet till guidekabeln, dock skulle jag säga att av det jag hunnit observera, så går den klart oftare brett än nära guidekabeln, vilket ställer till det för mig. Hem till laddstationen kommer den alltid, då den hela tiden gör ett nytt försök om den inte lyckats första gången genom den smala passagen, den måste ju hem liksom. Vid Fjärrstart så har den bara ett försök att ta sig igenom en smal passage och funkar inte det så börjar den klippa där den misslyckats.

Jag har alltså en fram- och en baksida av tomten som binds samman av en smal passage på en meter, och jag vill att klipparen klipper båda sidorna lika mycket. Mitt alternativ blir då att sätta guidekabeln så nära den vänstra begränsningskabeln (från laddstationen sett) det bara går och lämna största möjliga avstånd mellan guide och högerbegränsning för att den skall ha möjlighet att ta sig igenom i alla fall några gånger. Sedan får jag sätta frekvensen på Fjärrstarten till "Ofta" på baksidan för att den skall försöka ta sig igenom passagen som håller sidorna ihop relativt ofta, och med lite tur kanske den tar sig igenom såpass många gånger att det i slutändan blir en fördelning på 50%.

Och slutsats då. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en R1000 (eller R800) om man har en passage under 2 meter egentligen, utan då istället gå upp ett steg till en Gardena.

Och som en extra passus, det står i manualen att minsta passage är 120 cm. Men det framgår inte att den bara klarar den "ibland". Jo, den klarar även mindre avstånd också ibland, men man kan väl tycka att angett avstånd alltid skall fungera? Även verkstadskillen på Clas Ohlson var irriterad på Husqvarna att de angett 120 cm.

Om det är någon med annan erfarenhet av R1000 eller R800 på Fjärrstarten, så är jag idel öra!
Jag kan bekräfta att smala passager fungerar utan problem med Gardena sileno life i alla fall. Slår klipparen i något på vägen ut så börjar den bara följa kabeln exakt en stund, sen går lägger den sig bredvid kabeln igen.
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
N
N Nilfons skrev:
Ok, så här, jag skall väl egentligen bara bekräfta @daddydj redan korrekta utläggning. Har försökt att studerat roboten under helgen trots tidsbrist.

Testfunktionen OUT går ju då som sagt alltid på avståndet 1,70 m från guidekabeln, eller i alla fall väldigt brett från guiden. Därför kan jag inte använda den då min smala passage är 1 meter och då kommer den by design aldrig att ta sig igenom.

I drift varierar den avståndet till guidekabeln, dock skulle jag säga att av det jag hunnit observera, så går den klart oftare brett än nära guidekabeln, vilket ställer till det för mig. Hem till laddstationen kommer den alltid, då den hela tiden gör ett nytt försök om den inte lyckats första gången genom den smala passagen, den måste ju hem liksom. Vid Fjärrstart så har den bara ett försök att ta sig igenom en smal passage och funkar inte det så börjar den klippa där den misslyckats.

Jag har alltså en fram- och en baksida av tomten som binds samman av en smal passage på en meter, och jag vill att klipparen klipper båda sidorna lika mycket. Mitt alternativ blir då att sätta guidekabeln så nära den vänstra begränsningskabeln (från laddstationen sett) det bara går och lämna största möjliga avstånd mellan guide och högerbegränsning för att den skall ha möjlighet att ta sig igenom i alla fall några gånger. Sedan får jag sätta frekvensen på Fjärrstarten till "Ofta" på baksidan för att den skall försöka ta sig igenom passagen som håller sidorna ihop relativt ofta, och med lite tur kanske den tar sig igenom såpass många gånger att det i slutändan blir en fördelning på 50%.

Och slutsats då. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en R1000 (eller R800) om man har en passage under 2 meter egentligen, utan då istället gå upp ett steg till en Gardena.

Och som en extra passus, det står i manualen att minsta passage är 120 cm. Men det framgår inte att den bara klarar den "ibland". Jo, den klarar även mindre avstånd också ibland, men man kan väl tycka att angett avstånd alltid skall fungera? Även verkstadskillen på Clas Ohlson var irriterad på Husqvarna att de angett 120 cm.

Om det är någon med annan erfarenhet av R1000 eller R800 på Fjärrstarten, så är jag idel öra!
Tack för ett läsvärt tips. Jag har precis som dig en small passage på 100cm.bra att de blir bekräftat att de ej fungerar.
 
Att R1000 skulle kräva minst 2 m i korridorbredd ställer jag mig tveksam till. Ingen stans i manualen talas det om dessa avstånd. Det som klart framgår att maximera avstånd mellan guide och beg. på vänstra området (sett mot laddare) samt minst 30 cm på höger sidan mellan guide/beg.kabel
R1000 bygger mig veterligen på Husqvarna 105/308. Vi har en Gardenamodell av dessa (R70) och vid ut- och ingång så ligger klipparen rakt ovanpå eller med kanske en variation på 50 cm från guiden.
 
E etompau skrev:
Att R1000 skulle kräva minst 2 m i korridorbredd ställer jag mig tveksam till. Ingen stans i manualen talas det om dessa avstånd. Det som klart framgår att maximera avstånd mellan guide och beg. på vänstra området (sett mot laddare) samt minst 30 cm på höger sidan mellan guide/beg.kabel
R1000 bygger mig veterligen på Husqvarna 105/308. Vi har en Gardenamodell av dessa (R70) och vid ut- och ingång så ligger klipparen rakt ovanpå eller med kanske en variation på 50 cm från guiden.

1,7 meter skall ju vara det maxavstånd från guidekabeln den rör sig, det var vad Classe-killen i kontakt med Husqvarna beskrev, och också det avståndet den använder vid TEST OUT. Sedan använder den nog sällan, om ens nånsin, maxavståndet i daglig drift, men av det jag sett i helgen när jag kollat när min R1000 arbetar så ligger den ofta en bra bit utanför guidekabeln när den färdas till Fjärrstarten, ofta mer än dina 50 cm.
 
N Nilfons skrev:
...Om det är någon med annan erfarenhet av R1000 eller R800 på Fjärrstarten, så är jag idel öra!
Testade lite med min R600 idag. Vid fjärrstart så varierar den mycket riktigt avståndet till guidekabeln; jag har sett den både gå tajt (ett par dm ifrån guiden) och längre ifrån 1-1,5m). Kan inte påstå att det ena är vanligare än det andra men så var det bara typ fyra starter som jag iakttog... Inget tillräckligt underlag för att dra några slutsatser med andra ord!

Jag har ingen smal passage så jag vet inte hur roboten reagerar när den kommer i närheten av begränsningskabeln när den följer guiden. Dock börjar den klippa om den åker in i ett hinder under det att den följer slingan - kan mycket väl tänka mig att detsamma händer om den stöter på begränsningskabeln!
 
Den börjar klippa om den stöter ihop med begränsningskabeln. Om man har en korridor på en meter skulle jag tro att den kommer genom 75 % av gångerna, det är ganska sällan den går på maximal bredd. Man kan lösa detta genom att ställa in att den ska klippa oftare bortom korridoren så når den dit så ofta man vill.

Jag kör sällan (20 %) direkt vid laddstationen och längst bort. Övriga gånger hoppar den av på mitten. Jag har en korridor längst bort så jag ska nog öka lite så den kommer genom där lite oftare.
 
Robbbin Robbbin skrev:
Skrev en fråga i en annan tråd men hittade sedan denna som nog säkert är mer lämplig :)

Köpte mig en r600 som jag installerat på en ca 400kvm stor tomt. Tomten är plan förutom på en del där det lutar uppåt (mot huset).

Klipparen slirade och fastnade så jag installerade dubbar vilket gör att den (nästan) alltid tar sig upp och vänder. Tyvärr så får jag istället felmeddelandet lutad eller lyft ca 1 gång på 5 den kör upp för slänten. Detta är ju otroligt irriterande och jag undrar om man kan göra något åt detta?

Jag undrar även om ni har tips på hur man kan göra klipparen tyngre för ännu bättre grepp?

Robin
Vart hittade du dubbar/andra hjul? Har precis installerat en R1000 åt min far som har en mindre slänt på gården, den fastnar dock i slänten ett par gånger om dagen. Tror att andra hjul kommer lösa problemet.
 
W wigden skrev:
Vart hittade du dubbar/andra hjul? Har precis installerat en R1000 åt min far som har en mindre slänt på gården, den fastnar dock i slänten ett par gånger om dagen. Tror att andra hjul kommer lösa problemet.
Original terrängkit finns bara till Husqvarnas maskiner.
En del drar i plåtskruvar i hjulen för ökat grepp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.