B BeL2aKG skrev:
Hur står sig nya Husqvarna tvättmaskiner och torktumlare idag?
Söker man runt så finns de knappt med på tester och topplistor.
Husqvarna ägs vad jag vet av Elektrolux. Så det är nog bara att titta på deras resultat.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Husqvarna ägs vad jag vet av Elektrolux. Så det är nog bara att titta på deras resultat.
Husqvarna, AEG, Electrolux, Elektrohelios kan vara samma. Det var ett femte märke också som kan vara samma iaf när jag kollade spishällar. Och med samma menar jag identiska under skalet (samma reservdelsnummer).
Tror iofs inte att Husqvarna ägs av Electrolux (HQ gör en massa andra sakser också) utan att de har nån slags samarbete.
 
martin43 martin43 skrev:
Husqvarna, AEG, Electrolux, Elektrohelios kan vara samma. Det var ett femte märke också som kan vara samma iaf när jag kollade spishällar. Och med samma menar jag identiska under skalet (samma reservdelsnummer).
Tror iofs inte att Husqvarna ägs av Electrolux (HQ gör en massa andra sakser också) utan att de har nån slags samarbete.
Electrolux heter företaget och när det gäller (vissa?) konsumentprodukter finns flera varumärken i olika prisklasser. Husqvarna är ett, som också finns som ett annat företag som bl a gör motorsågar. När det gäller vitvaror är Elektro-Helios billigast, därefter kommer Electrolux (!), Husqvarna och AEG. De har ofta snarlika modeller men med lite olika finesser. Företaget tillverkar också varumärkena Zanussi och Volta.

... och produkter åt Ikea, som varande världens största vintvarutillverkare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Electrolux
 
Redigerat:
När jag jämförde spishällar var det exakt TVÅ saker som skiljde mellan varumärkena: Designen på glasskivan och priset. Som reservdel kostade dock glasskivan samma. Ja, jag kollade reservdelskatalogen på allihopa.

Idag har varje varumärke så många modeller att det är svårt att få fram vad som skiljer sinsemellan. Jag saknar de gamla kataloglistorna, där varje modell har en kolumn, varje finess en rad och så ser man direkt vad som skiljer.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Husqvarna ägs vad jag vet av Elektrolux. Så det är nog bara att titta på deras resultat.
Ja, jag tänkte specifikt på Husqvarna tvättmaskiner och torktumlare men man kanske kan hitta en som är motsvarande mellan märkena.
Skiljer ju säkert mellan komponenter och fabriker, kvalitet osv..
 
Man kan väl hoppas att det är svenska konstruktörer som väljer ut lite bättre komponenter till de Husqvarnabrandade modellerna.

Varför inte kräva MTBF värden för vitvaror?
En beräknad livslängd utifrån valda komponenter.
 
Mina åsikter och tips i ämnet är att satsa på Bosch Siemens med induktions motor och värmepumpsteknologi. Undvik touchknappar i den mån de går ( har på både min elektrolux tvätt maskin och på min enklare Siemens tumlare) touchpanelen på elektroluxen är ok men på Siemens suger den har fått tejpa över paus knappen med eltejp för att man inte ska trycka på start och paus samtidigt då dom sitter brevid varandra och panelen suger. På elektroluxen funkar panelen bättre men jag tror helt klart att det känns som touchpanelen är det första som kommer gå sönder på båda maskinerna efter par år. Finns inget vetenskapligt i det bara en känsla!
 
blackarrow blackarrow skrev:
Varför inte kräva MTBF värden för vitvaror?
En beräknad livslängd utifrån valda komponenter.
Just MTBF är ju endast en teoretisk uträkning som jag för mig att det finns olika generella sätt att räkna på det.
Företag kan styra hur de vill räkna på det.
Ett högt MTBF säger "egentligen" ingenting, bättre vore med garanterad livslängd med garanti :)
 
MTBF är väl nåt som tillverkaren har som underlag när dom gör en affärsmässig bedömning av vilka komponenter dom ska använda och garantier dom ska ge. Det är inget som säger något av värde till slutkonsumenten.
 
K klimt skrev:
Artikeln säger att man bör byta vart femte år om man vill ha en modern maskin. Då bör väl knappast de dyrare maskinerna vara aktuella, fördelen där är väl främst att de håller bättre. För mig känns ett byte vart femte år som väl ofta, cirka tio år känns som en mer rimlig tid. Om man har tvättpelare känns det tyvärr som att man behöver byta båda, så man blir beroende av maskinen med kortast livslängd.

Köper du en Bosch maskin som vi gjort misstaget att göra får du byta maskin var tredje år.
Även fel under garanti tiden ger Bosch blanka fan i att fixa..
Den senaste maskinen höll i 1 år...
 
M Mikaelzii skrev:
Köper du en Bosch maskin som vi gjort misstaget att göra får du byta maskin var tredje år.
Även fel under garanti tiden ger Bosch blanka fan i att fixa..
Den senaste maskinen höll i 1 år...
Ok vår förra maskin var Bosch, inköpt 2000, fungerade hyggligt och höll knappt tio år. Nuvarande är Cylinda, inköpta ca 2008, tumlaren är tyvärr ur funktion. Frågan är vad det blir denna gång. Cylinda verkar ha sjunkit rejält i kvalitet, våra var den sista svenskbyggda verkar det som. Funderar nu på Miele som är rejält dyr eller Siemens.
 
M Mikaelzii skrev:
Köper du en Bosch maskin som vi gjort misstaget att göra får du byta maskin var tredje år.
Även fel under garanti tiden ger Bosch blanka fan i att fixa..
Den senaste maskinen höll i 1 år...
Så brukar ju fallet inte vara. Hur havererade din senaste maskin?
 
Har bosch tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin. Samtliga är 4 år gamla och har inte strulat en enda gång.

För x antal år sen var Electrolux och Huskvarna riktiga bra grejer men idag skulle jag inte få för mig att köpa något från dem, inte heller en cylinda. Det är synd men i mina ögon så har deras kvalité sjunkit!
 
Fairlane
M Mikaelzii skrev:
Köper du en Bosch maskin som vi gjort misstaget att göra får du byta maskin var tredje år.
Även fel under garanti tiden ger Bosch blanka fan i att fixa..
Den senaste maskinen höll i 1 år...
Vi köpte en Bosch 2013. 3 år senare skar något lager och killen som kom för att fixa sa att de haft problem med produktionen en tid. Han hade med en ny trumma och bytte rakt av på garanti. Den maskinen snurrar än. Vi har även en Siemens som ju är samma sak och den snurrar på bra. Jag har egentligen aldrig hört om de problem du beskriver. Däremot så när man ringer och säger att man har ett garantifel så förklarar de att det kostar X kronor att få ut en tekniker. Om felet är ett garantifel så behöver man inte betala. Om felet inte täcks av garantin så får man betala. Det kan ju kännas osäkert att beställa ut en tekniker då, men samtidigt är det rätt logiskt.
 
Chaly
Vår 8 kg boschmaskin inköpt 2008 tuffar på ännu utan problem. Fick första barnet strax efter inköp så den har inte levt ett enkelt liv... Baserat på den erfarenheten skulle jag inte tveka att köpa en tvättmaskin från Bosch igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.