S spendera skrev:
Det går bra att köra med en fiber även med F-kontakt, så har jag det hos mig och det funkar.
Ja det räcker med ett fiberpar, oftast (alltid?) så används bara ena fibertråden i ett fiberpar vid bredband till bla bostäder.

Har du ovan nämnda Inteno?
Ovan nämnda (XG6846) har oftast bara en fibertråd till sig (singelmode) (oftast följande SFP: BiDi Tx1310/Rx1550 LC singelmode), samt CATV-modulen (CATV-102) ska ha en egen fibertråd (simplex SC/APC)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja det räcker med ett fiberpar, oftast (alltid?) så används bara ena fibertråden i ett fiberpar vid bredband till bla bostäder.

Har du ovan nämnda Inteno?
Ovan nämnda (XG6846) har oftast bara en fibertråd till sig (singelmode) (oftast följande SFP: BiDi Tx1310/Rx1550 LC singelmode), samt CATV-modulen (CATV-102) ska ha en egen fibertråd (simplex SC/APC)
Vet inte riktigt vad jag har för utrustning, här kommer en bild på den (set inte någon märkning på den).
Installationsbox med CATV-102 för kabel-TV och öppen lucka som visar anslutna kablar för fiber, TV och internet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppnar jag upp den (ej plomberad) så ser den ut såhär.
Öppen nätverksutrustning med Inteno CATV-102, fibersplitter, kabelanslutningar och indikatorlampor på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som du gissade sitter det en CATV-102 i den.
Jag har dock bara en fiber in i huset, det sitter en fibersplitter (heter det så?) som delar upp fibern så att kabeltvn får en tråd medan internet den andra. Som jag förstått det är skickar de tv'n på en våglängd medan internat använder två andra.
 
Ja du har ett fiberpar, ena fibertråden går till bredbandsdelaren, andra fibertråden går till CATV-modulen.

Nej du har ingen fibersplitt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja du har ett fiberpar, ena fibertråden går till bredbandsdelaren, andra fibertråden går till CATV-modulen.

Nej du har ingen fibersplitt.
Jag är tämligen övertygat jag har en uppdelning av fibern (det är bara en in i huset). Om du tittar på nedre bilden ser du efter fiberkontakten går en svart fiber iväg (in nere ut uppe). Den svarta fibern går in i metallcylindern, ut ur den kommer 2 vita fiberkablar, en till kabeltv (grön kontakt) och en till data (blå kontakt). Gula inkommande är en villapatch som de fick klippa kontakten och svetsa ny då den inte ville gå igenom flexslangen, det var bara en svets som gjordes.
 
J
S spendera skrev:
Jag är tämligen övertygat jag har en uppdelning av fibern (det är bara en in i huset). Om du tittar på nedre bilden ser du efter fiberkontakten går en svart fiber iväg (in nere ut uppe). Den svarta fibern går in i metallcylindern, ut ur den kommer 2 vita fiberkablar, en till kabeltv (grön kontakt) och en till data (blå kontakt). Gula inkommande är en villapatch som de fick klippa kontakten och svetsa ny då den inte ville gå igenom flexslangen, det var bara en svets som gjordes.
Jag lyckades inte få en skarp bild men det är inte så möjligtvis att den svarta är ett fiberpar?
 
Kan vara en bandfiber med två fiber i. De svetsas samtidigt till två pigtails så det stämmer med en svetsning.

Det finns ju så våglängd splitters all del. Nu är sändaren för RF-modulerad fiber för kabel-tv känslig för reflexer så de billigaste sorterna vet jag inte om man kan använda här. Dessutom skulle man behöva en krånglig kombination av effektsplitters och våglängdsfilter för att få ut rf-signalen i alla ledare. Så gör man mest i Passive Optical Networks, men de är ovanliga i Sverige.
 
Enligt informationen som gick ut innan bygget av nätet skulle det ske med en fiber till varje hushåll (de har byggt i andra områden med dubbla fibrer). Jag gissar att det sitter en multiplexer 1x2 liknande denna https://netthandel.tantec.no/main.aspx?page=article&artno=304088 på inkommande fiber. Den verkar dela upp frekvenserna till de två fibrerna, en för data och en för tv.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Det låter troligt i så fall. :)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.