T Toddep skrev:
Mäktigt bygge. Vad är planen att göra invändigt? Fäster du reglar i betongen så du kan dra el och vatten där?
Planen invändigt är att ytterväggarna ska slipas lite lätt med betongslipen. Gjorde aldrig någon yta på blocken när jag gjötväggarna, så jag får slipa till dom lite lätt med betongslipen. Sedan ska alla skarvar drevas, tätas och spacklas igen. Sen blir det att bredspackla alla ytterväggarna och valvet. Efter det målas dom! All el och vatten dragningar är ingjutna, dock så var det bara ett vattenrör i ytterväggarna. Men alla eldosor i ytterväggarna är ingjutna. Så den mesta elen i huset är dragen.

Innerväggarna blir vanliga utfackningsväggar bara, gips,råspont, trästomme, råspont, gips.
 
F Fisk3n skrev:
Planen invändigt är att ytterväggarna ska slipas lite lätt med betongslipen. Gjorde aldrig någon yta på blocken när jag gjötväggarna, så jag får slipa till dom lite lätt med betongslipen. Sedan ska alla skarvar drevas, tätas och spacklas igen. Sen blir det att bredspackla alla ytterväggarna och valvet. Efter det målas dom! All el och vatten dragningar är ingjutna, dock så var det bara ett vattenrör i ytterväggarna. Men alla eldosor i ytterväggarna är ingjutna. Så den mesta elen i huset är dragen.

Innerväggarna blir vanliga utfackningsväggar bara, gips,råspont, trästomme, råspont, gips.
Okej. Måste varit lite funderande ang elen att ha koll på allt innan gjutning men en bra planering i förväg så är ju allt möjligt. Lycka till!
 
T Toddep skrev:
Okej. Måste varit lite funderande ang elen att ha koll på allt innan gjutning men en bra planering i förväg så är ju allt möjligt. Lycka till!
Japp det var det. Elen i huset är ganska standard om man säger så. Det blir spottar på toaletterna och vid köket. Annars är det vanliga lamputtag. Sen är det inga avancerade styrningar eller liknande utan "vanlig" elinstallation om man säger så! Sen har jag ej placerat kök vid en yttervägg bara för att minska el och vatten i ytterväggarna.

Vi får se om jag har missat något uttag någonstans, men det känns som att jag har fått med det jag vill ha!
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
Försöker uppdatera ifatt mig lite, det händer mycket på huset när man jobbar 7 dagar i veckan i stort sett. Här kommer många bilder och inte så mycket text!

Efter taket var rätt så spikade jag underramen på åsarna. Det blir ej någon öppet upp i nock utan snetak ute vid yttervägg. Takhöjden blir sedan 250cm på andra plan. Inre av ett hus under konstruktion med synligt takstolar och arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av ett byggprojekt som visar takstolar och underram på en huskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en byggarbetsplats med trästomme, en betongmur och verktyg, med utsikt över natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags för garaget. Garaget är det som jag helst skulle vilja bygga först och använda som förvaring och fikarum, men pga att jag gjöt väggar på garageplattan fick jag bygga garaget efter jag hade tak på huset. Murade en sockel med lecablock på plattan för att få upp väggarna på garaget från marken. Hade aldrig murat förut i mitt liv men det gick rätt bra.

Lecablock staplade på en betongplatta med byggmaterial och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garageplatta med murad sockel av lecablock längs kanten, skugga av en person i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd garageplatta med murad sockel av lecablock redo för väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skall även putsa muren in och utvändigt men tänker kanske låta någon murare göra det i efterhand. Istället spikade jag ihop garage väggarna och reste dom med en kran.

Träramkonstruktion på betongplatta med verktyg, förarbete för garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träkonstruktion för tak med underram och takåsar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybörjare murer lecablock för garagefundament, träreglar för takstomme syns ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätakstomme under konstruktion med synliga spikar och åsar på ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spikade trästomme av ett garage i konstruktion med synliga reglar och vindskyddsskivor på en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med hus och garage under konstruktion, verktyg och material synliga, delvis klart takstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en glass framför en byggarbetsplats med trästommar och en stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spikade även egna takstolar. Tillverkade en fixtur först och sågade upp allt bitar som behövs. Sedan är det bara att köra på med spikpistolen. Min far fick hjälpa till med takstolarna då man måste vara två för att lyfta ur dom ur fixturen.
Konstruktion av en träram för en underram på en byggarbetsplats, med betongfundament och spikade träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med nylagd betongplatta och träkonstruktioner för ett framtida garage, med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I veckan ska taket på garaget spikas!
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 26 till
  • Laddar…
Kul bygge och schysst utseende på huset!
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Kul bygge och schysst utseende på huset!
Tack! Kul att du gillar det
 
Intressant bygge! Har aldrig sett ngt liknande, skall bli kul att se slutresultatet.
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Lite bilder från veckans arbete.

Tisdags morgon var kranen på plats, då lyftes takstolarna till garaget upp, sen spikades råspont, papp och läkt i vanlig ordning! Takstolar monterade på ett garage under konstruktion med råspont synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av ett trägarage med takstolar på plats och byggmaterial synligt på grusig mark under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar och råspontklädd takyta för garage med påbörjat arbete, utan lagda tegelpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med nyupplagd råspont, takpapp och läkt redo för tegelpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under konstruktion med takstolar, råspont och byggnadsställning på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar upplyfta på ett garage under konstruktion med träram och blå vindskyddsskivor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under konstruktion med takstolar, råspont och byggnadsställning på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett garage under konstruktion med takstolar uppe och byggmaterial på marken under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags att lägga pannor. Traktorn nådde precis upp till ställningen så det gick smidigt att få upp pannorna. ST Eriks tvåkupiga tegelpannor bundna med gröna band på en pall framför en traktorförarmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har aldrig lagt dessa pannor förut, knappt några tegelpannor överhuvudtaget. Nästan alla tak som byts blir det svarta betongpannor tycker jag,men jag tyckte dom var lätta att lägga och passade bra i varandra. Pannan är ST Eriks 2 kupig tegelpannor. Resultatet blev vi mer än nöjda med! Blev kanonbra! Installation av ST Eriks 2-kupiga tegelpannor på ett tak under uppbyggnad med synligt råspont, papp och läkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade ST Eriks tegelpannor på ett garagetak med synlig läkt och underlagspapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade 2-kupiga tegelpannor på garage med ställning i förgrunden och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt garage med röda tegelpannor på taket, visas i halvfärdigt skede med regelverk och isolering synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage under konstruktion med nyinstallerad röd takpannor och råspont, scaffolding runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 29 till
  • Laddar…
Ett tag sedan jag uppdaterade här nu. Inget direkt jättespännande har hänt på huset. Har lagt på alla takpannor på huset samt skruvat fast spikläkten på huset. Det blev två olika reglingmetoder på huset pga att det överblivna virket inte räckte så långt som jag tänkt. På fram och baksidan är det 12mm luft/läkt sedan 45x95 spikreglar. Till gavlarna räckte inte 45x95orna riktigt så jag provade med 2 lager 28*95. Det gick mycket smidigare än det föregående. Det var inga svåragheter att montera spikläkt på isoleringen då den är väldigt styv. Använder långa betongskruv som borras in i betong väggen. När man drar åt skruvarna så trycks reglarna in litegrann i isoleringen, några millimeter bara.

Närbild på ett nytt tak med terrakottafärgade takpannor, takfot och några reglar synliga i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med ett hus under konstruktion med röda takpannor och synliga spikläkter samt isolering på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under konstruktion med takpannor pålagda och spikläkt installerat, omgivet av byggställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggskelett av träreglar förberett för fasadbeklädnad på hus under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I garaget pågår måleriverksamhet. Kanon att stå under tak och stryka brädor. Huset ska bli grönt med vita knutar. Vi ska stryka fasaden en gång till när den är uppspikad. Det blir stående panel till underkant fönster, sedan liggande panel
till plan 2 och överst blir det stående panel igen. I brytningarna mellan panelerna har jag köpt kärnfura som får agera vattbräda. Över över fönster och dörrar sätter jag en vattbräda istället för ett överbleck. Snyggare med vattbrädor än plåt tycker vi.
Målade träpaneler och en röd takpanna staplade på varandra vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplar av grön färgad panel och virke framför en husvägg med synlig spikläkt och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyckades att få upp några brädor innan det var dags för midsommarfirande.
Grönmålad stående panelvägg under uppförande med synliga spikar och arbetsmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa vecka kommer fönster och dörrar! Ska bli spännande!
 
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
Denna vecka levererades fönster, dörrar och innerdörrar, tyvärr var jag lite dålig på att fota denna vecka, men några bilder lyckades jag att ta. Min moster och min far har hjälpt till att måla panelen, så nästan alla brädor är målade nu!

Köpte fönster, ytterdörrar och innerdörrar från RM snickerier. Smidigt att köpa allt från samma. Vi är väldigt nöjda med fönster och dörrar! Balkonger är bra att ha när man bygger, smidigt att få in material den vägen.
Nyinstallerade vita fönster i en gråputsad vägg med utsikt över grönska och en gångstig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus under konstruktion med röda takpannor, nyligen installerade fönster och dörrar, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplade obehandlade trädörrar vid sidan av ommålade längsgående träpaneler på ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade fönster och dörrar på en husfasad under renovering med skyddsställningar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad panel i ljusgrönt vid ett nyinstallerat fönster som reflekterar en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu blir den min vecka med semester detta året! Äntligen lite vila!
 
  • Gilla
boschkenta och 21 till
  • Laddar…
Snyggt, riktigt fint hus det kommer bli =)
 
  • Gilla
Brolle85
  • Laddar…
Z Zezoz skrev:
Snyggt, riktigt fint hus det kommer bli =)
Tack tack, ja nu börjar det verkligen bli fint. Riktigt kul när lite ytskikt börjar komma upp!
 
Efter en veckas husvagnssemester har nu arbetet med huset fortsatt denna veckan. Arbetet består av att såga och spika panelbrädor. Jag lägger in en bräda av kärnfura som vattbräda ovan fönster och i brytningarna mellan stående och liggande panel. Tycker att det är snyggare med vattbrädor än droppbleck av plåt. Även plåtslagaren var förbi i veckan och fixade till de sista plåtarna på taket.


Nypanelat hus under konstruktion med ställningar, taktäckning pågår, byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med ställningar, nya panelbrädor och pågående arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fönster med kärnfura vattbräda i arbete ovanför och panelbrädor på husets fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med ny panel, stillasittande och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av husfasad med montering av kärnfuruvattbräda och grön panel på ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat hus med ny spikad panel, en vit dörr och fönster, samt trappsteg och stege framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med grön panelbräder, kärnfura vattbräda ovan fönster, byggställning och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av hus med delvis monterad stående och liggande panel och byggnadsställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna veckan ska jag spika färdigt gavlarna, med lite flyt så hinner jag färdigt med panelen på huset denna veckan!
 
  • Gilla
boschkenta och 18 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Denna vecka levererades fönster, dörrar och innerdörrar, tyvärr var jag lite dålig på att fota denna vecka, men några bilder lyckades jag att ta. Min moster och min far har hjälpt till att måla panelen, så nästan alla brädor är målade nu!

Köpte fönster, ytterdörrar och innerdörrar från RM snickerier. Smidigt att köpa allt från samma. Vi är väldigt nöjda med fönster och dörrar! Balkonger är bra att ha när man bygger, smidigt att få in material den vägen.
[bild]
[bild] [bild] [bild] [bild]
Nu blir den min vecka med semester detta året! Äntligen lite vila!
Fina innerdörrar! Vart är dom köpta?
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Verkligen jättefint med med vattbrädan! Är den lagd först och panelen stöter mot den? Och var får man tag på kärnfura?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.