Du kommer att få många olika svar. Det finns ingen lösning som funkar för alla.

Under sommaren stiger luftfuktigheten utomhus och även i källaren. Jag skulle börja med att köpa en hygrometer för att få koll på temp och luftfuktighet.

https://m.clasohlson.com/se/Hygrome...z7VijOogN6sx1U40RphSax50yDCvljChoCvb0QAvD_BwE


Sen skulle jag köpa en badrumsfläkt för att tvättutrymmet, finns någon ventil där nu? Det är bra oavsett om. Jag skulle satsa på en med möjlighet till konstant drift som ökar vid ökande luftfuktighet.

https://m.clasohlson.com/se/Badrums...Cxtv087yp19ib-1LIWK-KJDhlwh8TGchoCV1MQAvD_BwE

Efter det skulle jag utvärdera effekten, hur mycket sänks luftfuktigheten och blir det en subjektiv skillnad? Samtidigt skulle jag leta efter och åtgärda risker i källaren tex reglade ytterväggar, golv m.m.

Sen skulle jag köpa en luftavfuktare, speciell om du hänger tvätt i källaren. Brukar hitta begagnade Woods till kanonpriser.
 
  • Gilla
DorisDoris
  • Laddar…
Hur gammalt är huset? Har du testat tejpa en bit plast ordentligt mot golvet och kollat om det blir fuktigt i den?
 
Dessutom är lukten som smyger sej upp och ut vid dörren inte samma lukt som känns nere i källaren. Blir fan inte klok. Men.. Vad är bäst... Förbättra ventilation eller avffuktare?
 
O olofh skrev:
Hur gammalt är huset? Har du testat tejpa en bit plast ordentligt mot golvet och kollat om det blir fuktigt i den?
Från - 54. Nej de har jag inte testat.
 
D DorisDoris skrev:
Dessutom är lukten som smyger sej upp och ut vid dörren inte samma lukt som känns nere i källaren. Blir fan inte klok. Men.. Vad är bäst... Förbättra ventilation eller avffuktare?
Hänger du tvätt i källaren så avfuktare där + frånluft. I de andra rummen mer tilluft. Att luften stiger upp i bostadsytan beror väl på att det är där frånluftdon finns? Har ni tillräckligt med tilluft i bostadsplaner
 
D DorisDoris skrev:
Från - 54. Nej de har jag inte testat.
Testa det. Ta ca 0.5 m2 byggplast och tejpa ordentligt. Vänta ett par dagar och se om det bildas kondens där.

Det kan var trät i hylllor eller dörrkarmar/trösklar som suger upp fukt och så blir det konstig lukt. Och säkerställ så inte golvbrunnar står uttorkade. Där hade jag börjat...
 
H Hammarfall skrev:
Du kommer att få många olika svar. Det finns ingen lösning som funkar för alla.

Under sommaren stiger luftfuktigheten utomhus och även i källaren. Jag skulle börja med att köpa en hygrometer för att få koll på temp och luftfuktighet.

[länk]


Sen skulle jag köpa en badrumsfläkt för att tvättutrymmet, finns någon ventil där nu? Det är bra oavsett om. Jag skulle satsa på en med möjlighet till konstant drift som ökar vid ökande luftfuktighet.

[länk]

Efter det skulle jag utvärdera effekten, hur mycket sänks luftfuktigheten och blir det en subjektiv skillnad? Samtidigt skulle jag leta efter och åtgärda risker i källaren tex reglade ytterväggar, golv m.m.

Sen skulle jag köpa en luftavfuktare, speciell om du hänger tvätt i källaren. Brukar hitta begagnade Woods till kanonpriser.
Mätte luftfuktigheten till 64 igår. Och 17-18 grader. Där finns en tilluft i tvättutrymmet så där kan man placera frånluftsfläkt. Men räcker 2 tilluft i hela den källaren? Och 1 frånluft? Jag hänger inte tvätt där. Bara tvättar. Om jag sätter ner en avfuktare, skall jag stänga tilluft då?
 
D09
Är det ruttet som i trä och Inte lukt av dött djur t ex möss i vägg ?
 
O olofh skrev:
Hänger du tvätt i källaren så avfuktare där + frånluft. I de andra rummen mer tilluft. Att luften stiger upp i bostadsytan beror väl på att det är där frånluftdon finns? Har ni tillräckligt med tilluft i bostadsplaner
Vi har tilluft i sovrum och vardagsrum på bostadsvåningen plus en frånluft pax i badrum och 2 självdragsgaller i murstocken.
 
D09 D09 skrev:
Är det ruttet som i trä och Inte lukt av dött djur t ex möss i vägg ?
Idag luktade de nästan dött djur ruttet.. Men andra dagar lultar de mer rått lixom.. Kan inte förklara.
 
H Hammarfall skrev:
Du kommer att få många olika svar. Det finns ingen lösning som funkar för alla.

Under sommaren stiger luftfuktigheten utomhus och även i källaren. Jag skulle börja med att köpa en hygrometer för att få koll på temp och luftfuktighet.

[länk]


Sen skulle jag köpa en badrumsfläkt för att tvättutrymmet, finns någon ventil där nu? Det är bra oavsett om. Jag skulle satsa på en med möjlighet till konstant drift som ökar vid ökande luftfuktighet.

[länk]

Efter det skulle jag utvärdera effekten, hur mycket sänks luftfuktigheten och blir det en subjektiv skillnad? Samtidigt skulle jag leta efter och åtgärda risker i källaren tex reglade ytterväggar, golv m.m.

Sen skulle jag köpa en luftavfuktare, speciell om du hänger tvätt i källaren. Brukar hitta begagnade Woods till kanonpriser.
Men hur ska jag få reda på det? Uppreglade väggar och golv. Ska jag pika upp betongen?? Fattar inte... Dörrkarmar och nån tröskel finns, men va sjutton.. Ska jah riva ut dem också?
 
D DorisDoris skrev:
Idag luktade de nästan dött djur ruttet.. Men andra dagar lultar de mer rått lixom.. Kan inte förklara.
Filma avloppen. När vi köpte huset luktade det dött djur i krypgrunden. Var en spricka i avloppet så luft/lukt kom ut den vägen. Nu var vår krypgrund inte inspektebar så vi filmade istället.
 
O olofh skrev:
Filma avloppen. När vi köpte huset luktade det dött djur i krypgrunden. Var en spricka i avloppet så luft/lukt kom ut den vägen. Nu var vår krypgrund inte inspektebar så vi filmade istället.
Här va nån firma och gjorde gratis filming för nån månad sedan under vår renovering. Men de tog stopp på nåt ställe där rören hade nivåskillnad. Rören ÄR dåliga och finns nog både nån rot och de låg vatten på nåt ställe. Avloppet skall bytas.
 
Vi har haft problem med gamla delen av källaren, blött på golvet och vill mögla TROTS öppna fönster sommartid.
Sedan 5-6 år har vi en avfuktare och stängda fönster, torrt och fint.
Avfuktaren står på 40% och den får gå året runt då den fläktar runt luften lite hela tiden.

SÅ tät är inte din källare att det behövs "ventilation".

Ventilerar du in varm luft som kan bära mycket fukt så kommer det att kondensera på ett kallt golv, ju mer du ventilerar desto blötare om du inte kan höja temperaturen.

Protte
 
D DorisDoris skrev:
Mätte luftfuktigheten till 64 igår. Och 17-18 grader. Där finns en tilluft i tvättutrymmet så där kan man placera frånluftsfläkt. Men räcker 2 tilluft i hela den källaren? Och 1 frånluft? Jag hänger inte tvätt där. Bara tvättar. Om jag sätter ner en avfuktare, skall jag stänga tilluft då?
Du lär börja någonstans och för att få en omsättning så behöver luft avlägsnas genom fläkten för att ny luft ska komma in. Jag har tre ventiler för tilluft och en frånluft i källaren och dörrarna står öppna och det tycks fungera.

Jag stänger inte tilluften eftersom jag tycker att luften blir fräschare när den är öppen. Må hända att luftavfuktaren får jobba lite hårdare. När jag hade det som fuktigast var det ca 85%. Nu är det hälften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.