Har frågat om detta flera gånger och blir inte klokare. Snälla förklara, enkelt och med inställningen att jag inget vet och kan och utan att ändå idiotförklara mej.

Kallkällare, delvis under mark. Ingen värme i dagsläget. Luftvattenpanna installerad för några år sedan. Bott i huset 2 månader. Finns lite fukt i källaren vid ytterväggarn/golvet och dränering är ett framtida projekt.
Senaste månaden har de börjat lukta i källaren.
Ventilationen är bristfällig, 3 tilluft finns i garage, hobbyrum och tvättrum.. men ingen frånluft vad jag vet, eller iaf fungerar den inget vidare. På ritningen ser de ut som de finns, men de fanns inte här när vi flytta in iaf.
Vad bör vi göra nu? Förbättra ventilationen och sätta in mekanisk frånluft typ pax? Var isåfall? Mer tilluft?
Eller skaffa avfuktare? Men då ska man ju stänga tilluft? Blir inte ventilationen lidande då? Jag förstår verkligen inte hur man ska få till det och jag får snart panik över hela denhär grejjen.
 
  • Gammal ritning av ett bottenvåningens planlösning som visar rumsuppdelning och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för ambition med källaren?
 
Vad luktar det?

Blöt hund eller mögel?
 
H Hammarfall skrev:
Vad har du för ambition med källaren?
Bara användas som förvaring. Bastun vill vi gärna använda. Tvättrummet kommer inte användas nu.. Ev i framtiden om vi renoverar. Tvättmaskinen står i tvättrummet.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad luktar det?

Blöt hund eller mögel?
Om jag de kunde svara på.. Kan inte riktigt identifiera lukten. Ibland luktar de nästan ruttet. Ibland ingenting. Ibland fuktigt eller rått. Inte jordkällare.
 
Tillägg: lukten har börjat smyga sej upp genom trappen till bostadsvåningen...
 
Mera värme så det torkar upp, fukt har en förmåga att skapa lukt,lite unken lukt
 
Varför skulle du behöva stänga tilluften om du ska köra avfuktare?

Mitt tips till dig (har själv inredd källare):

Öppna alla tilluft helt, köp en bra avfuktare från Woods. Och köp en hygrometer så du kan mäta fukthalten. 35-45% är normalt. Är de för fuktigt i din källare så känns de klibbigt, fukt luktar inte. Gör detta och hjälper inte detta så får du undersöka material, golv och väggar.

Har du en öppenspis i källaren så öppna den fullt (funkar som frånluft)

Edit: såg nu att du inte hade någon värme i källaren!
 
J jonaserik skrev:
Mera värme så det torkar upp, fukt har en förmåga att skapa lukt,lite unken lukt
Ja, men nu just finns ingen värmekälla där mer än elda i bastuugnen.
 
Har du kontrollerat att golvbrunnarna innehåller vatten och inte har torkat ut? Utan fungerande vattenlås så brukar golvbrunnar kunna sprida mindre angenäma dofter. Samma gäller pluggade avloppsanslutningar, själv råkade jag ut för en död råtta i änden av en pluggad avlopsstam, det doftade inte direkt sockerkaka.. Men det var enkelt att åtgärda, bara att lossa pluggen och blåsa på med högtryckstvätten.
 
L Lechuza skrev:
Varför skulle du behöva stänga tilluften om du ska köra avfuktare?

Mitt tips till dig (har själv inredd källare):

Öppna alla tilluft helt, köp en bra avfuktare från Woods. Och köp en hygrometer så du kan mäta fukthalten. 35-45% är normalt. Är de för fuktigt i din källare så känns de klibbigt, fukt luktar inte. Gör detta och hjälper inte detta så får du undersöka material, golv och väggar.

Har du en öppenspis i källaren så öppna den fullt (funkar som frånluft)

Edit: såg nu att du inte hade någon värme i källaren!
För att avfuktaren annars drar fukt utifrån? Om tilluft är öppna. De är iaf vad man läser överallt. Nej.. Någon värme finns inte nu mer än att vi måste elda i bastuugnen.. Vilket kan bli lite svettigt nu på sommaren.
 
S Schwingen skrev:
Har du kontrollerat att golvbrunnarna innehåller vatten och inte har torkat ut? Utan fungerande vattenlås så brukar golvbrunnar kunna sprida mindre angenäma dofter. Samma gäller pluggade avloppsanslutningar, själv råkade jag ut för en död råtta i änden av en pluggad avlopsstam, det doftade inte direkt sockerkaka.. Men det var enkelt att åtgärda, bara att lossa pluggen och blåsa på med högtryckstvätten.
Golvsilen i tvättrummet borde vara ok eftersom tvättmaskinen tömmer sej där. Idag hällde jag vatten i de övriga utifallde kommer därifrån. Men tyckte inte silen stank när jag stoppa näsan dit. Vi ska byta avlopp i år.. Gamla betongrör under golv, mark nu som troligen är mindre bra kondition. Vågar inte spruta med högtryck i dom tror jag.
 
L Lechuza skrev:
Varför skulle du behöva stänga tilluften om du ska köra avfuktare?

Mitt tips till dig (har själv inredd källare):

Öppna alla tilluft helt, köp en bra avfuktare från Woods. Och köp en hygrometer så du kan mäta fukthalten. 35-45% är normalt. Är de för fuktigt i din källare så känns de klibbigt, fukt luktar inte. Gör detta och hjälper inte detta så får du undersöka material, golv och väggar.

Har du en öppenspis i källaren så öppna den fullt (funkar som frånluft)

Edit: såg nu att du inte hade någon värme i källaren!
Min källare mätte 64 i luftfuktighet igår. Men jag vet att betongen är fuktig vid ytterväggarna på vissa ställen. Har rensat ut och lagt allt i plastlådor, hade några kartonger där förut. Sen står de några gamla köksskåp där nere.. Ett par gamla dörrar osv..
 
Har du tagit bort allt trä direkt mot golvet? Lagt syllpapp mellan benen på förvaringshyllor o golv tex så inget står och är fuktigt.
 
O olofh skrev:
Har du tagit bort allt trä direkt mot golvet? Lagt syllpapp mellan benen på förvaringshyllor o golv tex så inget står och är fuktigt.
Inte allt. Står ett bord, ett par innerdörrar, några köksskåp (på ben) där nere. Sen finns de en trähylla fastbyggd på väggen i ett rum. Men kan de faktiskt vara sååå känsligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.