Är precis nyinflyttad i en villa.

1) Grannens stora förrådshus står kant i kant (0 cm) med vår tomt. Taket hänger in över vår tomt och avrinning sker ner på vår gräsmatta.
2) Ett mycket stort träd står också 0 cm från tomtgräns och en mycket stor del av grenverket hänger ner på vår sida på ett sådant sätt att det är svårt att nyttja en stenlagd gång på tomten. Grenarna är i vägen.

Jag har naturligtvis inte tänkt göra mig ovän med grannen det första jag gör ... men är ändå nyfiken på vilka möjligheter jag legalt har?
- Om förrådet byggts med bygglov så kan jag väl inte opponera mig i efterhand? Gissar att det bara är att acceptera.
- Om förrådet byggts utan bygglov kan jag förmodligen få ett beslut på att det ska plockas bort, eller?
- Kan jag kapa grenar som hänger in på min tomt?

Tacksam för kloka synpunkter!
Tobias
 
Efter som du köpte huset så accepterade du att det ser ut som det gör. När det gäller träd får du ta bort grenar på din fastighet så länge trädet inte tar skada.
 
  • Gilla
Filip94 och 10 till
  • Laddar…
Förrådets placering kan vara svår att göra nånting åt. Kan vara så att föregående ägare har sagt ok till placeringen.
Minns inte exakt var men avvattning brukar väl vara föreskriven att den alltid skall tas om hand inom den egna tomten och får alltså inte bara ledas över till grannen hur som helst. Där kan du uppmana grannen att sätta hängrännor som leder tillbaka vattnet in på grannens tomt.

Angående grenar så ska man väl alltid först ge grannen möjlighet att själv åtgärda de delar som hänger över. Om grannen sedan inte genomför det efter påtryckningar så får man själv åtgärda det som hänger in. Det trickiga är väl att man inte får göra det på ett sätt som skadar trädet.
 
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Vet inte hur du har avgjort var tomtgränsen går så det kan ju vara bra att kolla att tomtgränsen verkligen är där du tror att den är. Det händer att t.ex. staket sätts en halvmeter in på egen tomt för att man ska kunna komma åt att måla utsidan utan att gå på grannens tomt.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Det bästa är att hitta tomtrör och ta reda på var tomtgränsen faktiskt går.

Grenar får du kapa efter att du gett grannen möjlighet att kapa själv.

Kolla upp bygglovet för förrådet med kommunen, där kan finnas ett medgivande från tidigare granne eller inget bygglov över huvud taget.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Angående förrådet så bör ni först och främst så gitt som möjligt ta reda på exakt var tomtgränsen går. Hos kommunen kan ni fråga om vilka bygglov som finns för er tomt och för grannen. När man bygger så nära tomtgräns behövs ett bygglov som bör inkludera ett medgivande från grannen att bygga nära tomtgräns. Om bygglov saknas får byggnaden ändå stå kvar om den uppnått preskriptionstiden på tio år. Avrinning bör helst ske till egen tomt från en byggnad. Ni kan läsa en hel del i en tråd här för någon månad sedan som gällde ett nybyggt garage som byggts någon liten bit in på grannens tomt. Sen får ni fundera över det faktum att ni ju visste vad som gällde vid köpet och vad det innebär.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Ni har accepterat huset eftersom ni köpte fastigheten när det stod där.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 5 till
  • Laddar…
Jag har själv skrivit ut ett flertal beslut om bygglov där förråd/carport/garage placerats i tomtgräns (planenligt) medan taket hängt in 30 - 50 cm på grannens tomt. Eftersom det varit planenligt och de kommuner jag arbetat för inte haft en praxis om att motverka takutsprång på grannars tomter så har jag inte kunnat sätta emot särskilt mycket. Då har det även rört sig om sadeltak eller pulpettak med lutning mot grannen, vilket inte blir särskilt roligt för grannen vid mer än lätt nederbörd. Jag har insisterat på att grannehöra, och åkt ut till platsen själv för att prata med grannen om takutsprånget. I samtliga fall så ville inte grannen göra sig ovän med byggherren och godkänner takutsprånget, trots att jag informerat grannen om att det inverkar på deras fastighet vid mer än lätt nederbörd och att deras egna byggrätt påverkas.

Tyvärr så blir det så att om kommunen har fattat beslut om bygglov i tomtgräns utan att grannen motsatt sig, så har beslutet med nya plan- och bygglagen (från och med 2 maj 2011) vunnit laga kraft. Är byggnaden uppförd utan lov får du kolla upp datum för byggnationen, för det finns en herrans massa gråzoner inom de tio senaste åren för sanktioner eller möjlighet att inverka på olovliga byggnader. Är den äldre än tio år är det kört.

En del kommuner har som princip att även om detaljplanen tillåter byggnation av byggnad eller komplementbyggnad i tomtgräns så får inte takutsprång skjuta ut över grannens tomt. Oftast så avser detaljplaner som tillåter bebyggelse i tomtgräns att byggnader ska kunna sammanbyggas över tomtgräns, inte att de ska inkräkta på grannens tomt med avvattning eller utsprång.
 
  • Gilla
Maria T och 12 till
  • Laddar…
T Tänka skrev:
Jag har själv skrivit ut ett flertal beslut om bygglov där förråd/carport/garage placerats i tomtgräns (planenligt) medan taket hängt in 30 - 50 cm på grannens tomt. Eftersom det varit planenligt och de kommuner jag arbetat för inte haft en praxis om att motverka takutsprång på grannars tomter så har jag inte kunnat sätta emot särskilt mycket. Då har det även rört sig om sadeltak eller pulpettak med lutning mot grannen, vilket inte blir särskilt roligt för grannen vid mer än lätt nederbörd. Jag har insisterat på att grannehöra, och åkt ut till platsen själv för att prata med grannen om takutsprånget. I samtliga fall så ville inte grannen göra sig ovän med byggherren och godkänner takutsprånget, trots att jag informerat grannen om att det inverkar på deras fastighet vid mer än lätt nederbörd och att deras egna byggrätt påverkas.

Tyvärr så blir det så att om kommunen har fattat beslut om bygglov i tomtgräns utan att grannen motsatt sig, så har beslutet med nya plan- och bygglagen (från och med 2 maj 2011) vunnit laga kraft. Är byggnaden uppförd utan lov får du kolla upp datum för byggnationen, för det finns en herrans massa gråzoner inom de tio senaste åren för sanktioner eller möjlighet att inverka på olovliga byggnader. Är den äldre än tio år är det kört.

En del kommuner har som princip att även om detaljplanen tillåter byggnation av byggnad eller komplementbyggnad i tomtgräns så får inte takutsprång skjuta ut över grannens tomt. Oftast så avser detaljplaner som tillåter bebyggelse i tomtgräns att byggnader ska kunna sammanbyggas över tomtgräns, inte att de ska inkräkta på grannens tomt med avvattning eller utsprång.
Säg att en kontrollmätning av tomtgräns visar att byggnaden står en bit över tomtgräns, säg 20-30 cm, vad skulle då gälla?
 
Om man inte vill göra sig ovän med grannen det första man gör, så är två kloka råd att:

1. Inte försöka få grannens förråd rivet
2. Inte börja kapa lite smått av grannens träd

Bjud grannen på kaffe istället. Njut av sommaren. Småprata lite när ni ses utomhus. Beklaga er tillsammans över solen, regnet, den kalla hösten, den snöiga vintern och den sena våren. Lagom till försommaren har ni kanske blivit så bra kompisar att ni kan kapa några grenar tillsammans på trädet. Kanske har grannen till och med farit till närmaste bygghandel och köpt en hängränna så att sommarens eventuella regn på förrådstaket kan stoppas från att rinna ned på din gräsmatta.

Önskar er god grannsämja och all lycka med nya huset!
 
  • Gilla
lenabenaaborrfena och 24 till
  • Laddar…
Man kan absolut ta upp grenfrågan redan när man flyttar in. Det är dessutom på sensommaren de flesta träd klarar en beskärning bäst. Jag tror att de flesta inte har något problem med att grannar tar bort grenar som är i vägen. Så länge de inte börjat tjafsa om att ta bort träd och grenar utanför sin egen tomt.

Men det är absolut lämpligt att prata med grannen först.
 
  • Gilla
T.Linfors
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Säg att en kontrollmätning av tomtgräns visar att byggnaden står en bit över tomtgräns, säg 20-30 cm, vad skulle då gälla?
Det beror på hur gammal byggnaden är, om den har lov, när lovet gavs osv. Är det sockel och fasad nära mark i ett nyligen givet lov som överskrider 20 - 30 cm på grannens fastighet så kan det gå att driva som ett tillsynsärende (dvs anmäla som svartbygge eftersom det inte följer bygglov) och driva det hela vägen upp i domstolarna för att kräva rättelse (dvs flytt eller rivning). Accepterar man och känner till intrånget en längre tid utan att göra något så kommer det inte att gå att driva. Om det är ett äldre ärende, och det är först vid kontrollmätning som det visar sig att byggnaden är över gränsen, så finns det inget enkelt svar.
 
  • Gilla
tompajo och 1 till
  • Laddar…
När det gäller förrådet skulle jag släppa det om det inte påverkar avsevärt, då du säger att du vill ha god grannsämja och det blir nog mer eller mindre omöjligt att ha sådan om man tar upp en sådan grej tidigt (bygglov eller ej). Om ni blir goda vänner och du känner att det kan tas up på ett bra sätt, så kan du senare kolla om de skulle ha möjlighet att flytta förrådet lite, kanske erbjuda att hjälpa till.
När det gäller trädet däremot så känns det lite lättare att förklara problemet för dem och ge dem chansen att fixa till det själva men om de inte gör det så löser du det på egen hand (se till att göra det på ett korrekt vis för att inte döda trädet bara).
 
Takavvattningen på förrådet borde vara en enkel sak att fixa så det inte rinner in på TS tomt? Grenar som är i vägen eller riskerar att skada huset borde inte heller vara så svårt att komma överens om utan att reta upp grannen.
 
harry73
S Stuff skrev:
Det trickiga är väl att man inte får göra det på ett sätt som skadar trädet.
Egentligen har man inte så mycket ansvar för om grannens träd klarar beskärningen, men om beskärningen kan skada trädet ska man ge grannen möjlighet att utföra åtgärden själv, så att han kan göra det på en tid och på ett sätt som skadar trädet minst.
Är det bara lite smågrenar som hänger lågt över stigen, kan man ta bort dom utan att diskutera saken med grannen.
Är förrådet en friggebod, kan man t ex på google earth bilda sig en uppfattning om hur gammalt förrådet är. Antingen med gamla streetviewbilder eller med gamla flygbilder (finns en tidslinje knapp i Google Earth). Man kan också fråga sin säljare,. Sedan kan man undersöka om det finns skriftligt tillstånd för förrådet (eftersom placeringen är så nära gränsen) och därefter kan man ta kontakt med kommunen.
Är det en enkel friggebod på betongplintar, kan det gå att flytta den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.