Hej Forumet!

Vi planerar just nu för att renovera vardagsrummet. Huset har fiber och fiberdosan har de valt att sätta nästan mitt i rummet på väggen man direkt ser när man går in i rummet, just nu står routern precis bredvid.
Jag vill få till en snyggare lösning, jag har också en tanke på att passa på att göra en dold kanal till tv:n (för att dra alla nödvändiga kablar i, som jag sätt flera på forumet gjort tidigare).

Som jag förstått det när jag läst runt är att fiberdosan är svår att flytta själv och dyr att få hjälp att flytta? Skulle gärna få hjälp med tips och ideér hur jag kan få till en bättre lösning än hur det ser ut idag.
Min önskan är att i iallafall kunna dra vidare en nätverkskabel till elskåpet som finns i rummet bredvid, för att placera routern där istället som är en mer central plats i huset.

Vi har idag en hel del telefonuttag och antennuttag i huset, fast telefon kommer förmodligen aldrig att användas igen och antenn har vi inte heller, skulle vi ha TV i framtiden antar jag det skulle bli via Fiber. Så jag har en ide om det skulle vara möjligt att använda sig av rören för antingen antenn eller telefon och dra nätverk i dem istället? Och sedan installera uttag för nätverkskablar i flera rum i huset.

Bifogar bilder på hur det ser ut samt en planlösning, den röda markering är där fiberdosan kommer in i huset, den blå markering är elskåpet som finns idag där jag gärna vill placera router och annan central utrustning som kan tänkas behövas.

Planlösning med röd markering för fiberdosans plats och blå för elskåpet i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiberdosa, telefonjack och router på vägg med sladdrigt kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med TV på vit möbel, router och fiberdosa på väggen, barnvagn i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur skulle ni ha löst det hela?
Hoppas det finns några på forumet som har gjort detta redan, eller har kunskap att dela med sig av hur jag bör gå tillväga! :)
 
Du får nog kontakta nätägaren för flytt.

Är det källare? Ser ut att vara det, då går det att backa ut fibern genom ytterväggen och in genom källarväggen, sedan dra en bit fiber inne i källaren upp genom valvet till klädkammaren.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du får nog kontakta nätägaren för flytt.

Är det källare? Ser ut att vara det, då går det att backa ut fibern genom ytterväggen och in genom källarväggen, sedan dra en bit fiber inne i källaren upp genom valvet till klädkammaren.
Tyvärr ingen källare, detta är första våningen i ett 1 1/2 plans hus.
 
Vad är det för fasad?
Vad är det för grund, kryp/gjuten platta?

Det går att sätta en fiberskarvbox på utsidan av huset och dra fiber utomhus runt huset och in tex vid entrén.
Kan gå att fälla in en fiberskarvbox/fiberuttag i väggen som i sin tur döljs av an lucka som tapetseras med samma tapet som resten av väggen.
Kan gå att dra en fiberpatch/inomhusfiber från skarvboxen längs golvsocklar etc.

Exakt hur man kan lösa det beror bla på hur villiga fibernätsägaren är till ändring.
 
I ett befintligt hus utan vind eller krypgrund/källare blir det väl svårt med en central wi-fi-router/switch.

Huset borde ha kattvindar på båda sidor.
Jag hade nog satsat på en centralt placerad Wi-Fi AP samt router och switchar i kattvindarna. Då borde det vara möjligt att nå de flesta rum med ethernet kabel om/när man önskar sig det. Eller flera AP om det visar sig behövas för bra 5GHz täckning.
Illustration av nätverkslösning i ett rum med färgade linjer som visar planerad kabeldragning till kattvindar för Wi-Fi-täckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du ska ju ändå tapetsera om så varför inte öppna upp väggen...och dra lite VP-rör/slang?
Tex sätt router på uppe på ena kattvinden (röd pil) och ett extra rör till den andra den andra (rött + gult) så man dra tp-kabel mellan kattvindarna. Då kan kattvind ”gul” få en egen switch.

Vill man göra det onödigt bra kan man ju dra en fiber mellan kattvindarna.;)

Sänka in ”fiberkonverteraren” spar väl en slant om man lyckas göra det utan att skada fibern.
Kanske fjärrmata den med PoE splitter för att slippa nätadapter i ett vägguttag.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för fasad?
Vad är det för grund, kryp/gjuten platta?

Det går att sätta en fiberskarvbox på utsidan av huset och dra fiber utomhus runt huset och in tex vid entrén.
Kan gå att fälla in en fiberskarvbox/fiberuttag i väggen som i sin tur döljs av an lucka som tapetseras med samma tapet som resten av väggen.
Kan gå att dra en fiberpatch/inomhusfiber från skarvboxen längs golvsocklar etc.

Exakt hur man kan lösa det beror bla på hur villiga fibernätsägaren är till ändring.
Det är krypgrund, så någon av dina lösningar kan absolut vara möjliga!
Dock undviker jag gärna att kontakta fibernätsägaren, är inte beredd att lägga ut kostnaden för att få hjälp med att flytta fiberboxen. Så om jag förstår dina lösningar rätt är det ingen bra ide att försöka flytta på fiberboxen själv? Isåfall får den sitta kvar, och döljas med en möbel eller bygga en box eller liknande runt.
 
blackarrow blackarrow skrev:
I ett befintligt hus utan vind eller krypgrund/källare blir det väl svårt med en central wi-fi-router/switch.

Huset borde ha kattvindar på båda sidor.
Jag hade nog satsat på en centralt placerad Wi-Fi AP samt router och switchar i kattvindarna. Då borde det vara möjligt att nå de flesta rum med ethernet kabel om/när man önskar sig det. Eller flera AP om det visar sig behövas för bra 5GHz täckning.
[bild]
Du ska ju ändå tapetsera om så varför inte öppna upp väggen...och dra lite VP-rör/slang?
Tex sätt router på uppe på ena kattvinden (röd pil) och ett extra rör till den andra den andra (rött + gult) så man dra tp-kabel mellan kattvindarna. Då kan kattvind ”gul” få en egen switch.

Vill man göra det onödigt bra kan man ju dra en fiber mellan kattvindarna.;)

Sänka in ”fiberkonverteraren” spar väl en slant om man lyckas göra det utan att skada fibern.
Kanske fjärrmata den med PoE splitter för att slippa nätadapter i ett vägguttag.
Helt korrekt att det finns kattvindar i huset :)
Det är bra förslag du har, jag måste upp och kika närmare i kattvindarna hur det ser ut.
 
Svetsfogen som ligger i slingutrymmet bakom kontakten är förmodligen svår att backa ut. För att bli av med utrustningen någon annanstans helt så får man nog klippa och kontaktera om. Mao ett jobb för fiberägaren. Det går nog på några tusen.

Ett alternativ är att byta den kombinerade slingbrunn+switch som sitter där nu till ett rent fiberuttag och sedan gå vidare med en tunn fiber någon annanstans och montera den existerande utrustningen där. Då behövs ingen el på den nuvarande platsen länge.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Håller med om att kan man sätta ett fiberuttag där medieomvandlaren sitter idag, sedan så finns det som standard villapatchar (kontakterad fiberkabel) i olika längder så du kan flytta medieomvandlaren 15m om du behöver vilket räcker i absolut de flesta fallen. Vanlig lösning hos många fiberoperatörer. Men jag skulle då låta någon som arbetar med fiber göra bytet för att slinga fiberuttaget rätt och inte knäcka fibern.
 
AntonSandegren AntonSandegren skrev:
Det är krypgrund, så någon av dina lösningar kan absolut vara möjliga!
Dock undviker jag gärna att kontakta fibernätsägaren, är inte beredd att lägga ut kostnaden för att få hjälp med att flytta fiberboxen. Så om jag förstår dina lösningar rätt är det ingen bra ide att försöka flytta på fiberboxen själv? Isåfall får den sitta kvar, och döljas med en möbel eller bygga en box eller liknande runt.
Krypgrund ger samma förutsättningar som källare.

Svetsskarven och fiberkontakten/anslutningen mot fiberkonvertern/bredbandsdelaren/tjänstefördelaren är plomberad, för att du ska kunna göra något med enheten eller för att tex kunna tapetsera bakom så måste du kontakta nätägaren.

Du har följande tjänstefördelare (kan vara annan modell)
https://www.intenogroup.com/products/switch-media-converter/xg6846/
Samt följande fiberbakplan, med/utan F-kontakt för kabel-tv via fiber,
https://www.intenogroup.com/products/accessories/fiber-trays/
Om det är med F-kontakt så har du två fiber som används.
 
J
Många bra idéer som vanligt av oss som brukar härbärgera i tekniktrådarna. Vill man inte lägga ner alltför mycket arbete är det smidigt att skaffa en snygg kanske vägghängd tvmöbel gärna lite längre och utan bakstycke där din mediaomvandlare kan sitta skyddad. Från den räcker det ju om du drar en enda kabel till din router i mitten, alternativt sätter även routern i tvmöbeln men drar en kabel vidare centralt och sätter en ap. En kabel går ju smidigt att dölja, antingen i en kanal eller via förslagen du fått . Detta blir kanon.
 
P petersv skrev:
Svetsfogen som ligger i slingutrymmet bakom kontakten är förmodligen svår att backa ut. För att bli av med utrustningen någon annanstans helt så får man nog klippa och kontaktera om. Mao ett jobb för fiberägaren. Det går nog på några tusen.

Ett alternativ är att byta den kombinerade slingbrunn+switch som sitter där nu till ett rent fiberuttag och sedan gå vidare med en tunn fiber någon annanstans och montera den existerande utrustningen där. Då behövs ingen el på den nuvarande platsen länge.
A AndersS skrev:
Håller med om att kan man sätta ett fiberuttag där medieomvandlaren sitter idag, sedan så finns det som standard villapatchar (kontakterad fiberkabel) i olika längder så du kan flytta medieomvandlaren 15m om du behöver vilket räcker i absolut de flesta fallen. Vanlig lösning hos många fiberoperatörer. Men jag skulle då låta någon som arbetar med fiber göra bytet för att slinga fiberuttaget rätt och inte knäcka fibern.
Tack för dessa tipsen!
Om jag skall ge mig på att försöka bli av med (flytta utrustningen) så är dessa bra alternativ, jag skall kontakta nätägaren och undersöka vad detta kan tänkas gå på etc.
 
J Jocke Best skrev:
Många bra idéer som vanligt av oss som brukar härbärgera i tekniktrådarna. Vill man inte lägga ner alltför mycket arbete är det smidigt att skaffa en snygg kanske vägghängd tvmöbel gärna lite längre och utan bakstycke där din mediaomvandlare kan sitta skyddad. Från den räcker det ju om du drar en enda kabel till din router i mitten, alternativt sätter även routern i tvmöbeln men drar en kabel vidare centralt och sätter en ap. En kabel går ju smidigt att dölja, antingen i en kanal eller via förslagen du fått . Detta blir kanon.
Hehe ja, väldigt bra idéer med en kunskaps- och ambitionsnivå långt över min egen ;)
Det jag egentligen helst vill är att bli av med routern i det rummet, dels för att slippa se den ståendes på en tv-möbel och dels för att få en mer central placering för den i huset (Därav mitt förslag med flytt av routern till blå markering i första inlägget). Detta löses ju även med ditt förslag med en AP. Har hittat ett par trådar där det diskuteras att dra nätverk i befintliga rör (t.ex. telefon) så den biten kanske även löser sig.
 
J
AntonSandegren AntonSandegren skrev:
Hehe ja, väldigt bra idéer med en kunskaps- och ambitionsnivå långt över min egen ;)
Det jag egentligen helst vill är att bli av med routern i det rummet, dels för att slippa se den ståendes på en tv-möbel och dels för att få en mer central placering för den i huset (Därav mitt förslag med flytt av routern till blå markering i första inlägget). Detta löses ju även med ditt förslag med en AP. Har hittat ett par trådar där det diskuteras att dra nätverk i befintliga rör (t.ex. telefon) så den biten kanske även löser sig.
Absolut kan det gå. Ger du dig på det kan du kanske använda de gamla trådarna som dragtråd.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är med F-kontakt så har du två fiber som används.
Det går bra att köra med en fiber även med F-kontakt, så har jag det hos mig och det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.