Hej
Såg att mitt fibermodem har fyra uttag. Jag använder bara ett, kopplat till routern.
Vad kan man använda de andra till? (LAN 1-4)
Jag ska precis dra en flexslang från fibermodets placering för tp kabel för att flytta routern. Är det smart att dra fyra flexslangar när man ändå håller på ?
Mvh
Fredrik
 
Vad är det för modell på modemet?
 
Hej,
Hoppas denna bild säger vad det är för modell, men jag är osäker. Modemet kommer från stadsnätbolaget och ska klara 1000/1000.
Mvh
Fredrik
 
  • Modem monterat på vägg med fiberoptiska kablar och aktiva lysdioder, avsedd för höghastighetsinternet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De andra är för att internetleverantören ska kunna leverera andra tjänster i separata VLAN, t.ex. kabeltv eller telefon.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Hej, tackar för ditt svar.
Minns att Viasat undrade om jag ville passa på att byta till "internettv" i samband med fiberinstallationen, vilket vi inte gjorde (vi behöll parabolen).
Kan det betyda att om jag vill ha både internet och internettv så kommer jag koppla routern till ett uttag och internettv till ett annat? Eller kan jag köra allt över routern?
Mvh
Fredrik
 
Precis då levereras tv på någon av dom andra portarna.
I mitt fall är det port 3 eller 4, jag har dragit båda till olika rum men har bara en box i ena.
Det du kallar fibermodem är en switch och kallas även "tjänstefördelare"
 
Hej
Tackar för svaret.
Även om våra två tvaparater vi har idag, båda har wi-fi, betyder det att jag behöver koppla in en tv på en port och den andra på en annan port? Det går inte att köra tv över wifi på routern?
Mvh
Fredrik
 
Det är skillnad på ”IP-TV” & ”IP-TV” & IP-TV.
En variant av ”IP-TV” är kabel-tv via fiber, då har man en F-kontakt på fiberkonvertern.
En variant av ”IP-TV” är internet in i TVn, antingen direkt in i smart-TVn eller via tex en Apple-TV.
Sista varianten av IP-TV är där IP-TV-operatören skickar ut en separat IP-TV-box som man kopplar mellan fiberkonvertern och TVn.

Det är sistnämnda som går i ett separat VLAN och som man kan plocka ut ur en/flera av portarna på fiberkonvertern.

Om du använder app(ar) direkt i smart-TVn så är det er vanliga internetanslutning ni använder.

Edit: Kjell & co förklarar hyfsat gällande IP-TV,
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik/ovriga-mottagningssatt/iptv-inkoppling
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik/ovriga-mottagningssatt/iptv
 
Redigerat:
  • Gilla
zapy och 2 till
  • Laddar…
Hej
Tackar för svaret.
Om jag förstod Viasat rätt skickar de ut en box per tv. (om man vill kolla på vanlig tablåtv)
Det betyder väl förmodligen att jag kommer ockupera en port i tjänstefördelaren per tv/box?
Mvh
Fredrik
 
Om IP-TVn distribueras via flera portar på fiberkonvertern/tjänstefördelaren så kan man antingen koppla in en tv i vardera port eller så sätter man an vanlig switch mellan fiberkonvertern och tv-apparaterna.

Se tidigare länkar
 
Okej, tror jag hänger med.
Kan det vara så bra att det kan räcka med en enda port i fiberkonvertern till en switch och tre tvaparater är kopplade till denna switch och alla kan titta på olika tvkanaler samtidigt?

Drömmen vore ju även om switchen även skulle vara trådlös till tvaparaterna, är detta möjligt eller börjar vi prata långt in i framtiden nu?

Mvh
Fredrik
 
Ja det räcker att ansluta till en port på fiberkonvertern och sedan en/flera switchar som fördelar signalerna till olika tv-apparater, ja man kan se på olika program samtidigt.

Ja det finns utrustning för att skicka IP-TV trådlöst, Telia har tex följande https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-tradlos-tv
 
J
F fredand44 skrev:
Okej, tror jag hänger med.
Kan det vara så bra att det kan räcka med en enda port i fiberkonvertern till en switch och tre tvaparater är kopplade till denna switch och alla kan titta på olika tvkanaler samtidigt?

Drömmen vore ju även om switchen även skulle vara trådlös till tvaparaterna, är detta möjligt eller börjar vi prata långt in i framtiden nu?

Mvh
Fredrik
Vanligen är det så, alltså ditt första stycke. Trådlöst till varje tvbox helt utan extra utrustning är inte helt framme än men ge det ett år eller två så är vi troligen där.

Edit Demmpa hann före attans
 
Min erfarenhet rent konkret är att sista uttaget oftast är dedikerat för teve men de övriga kan man använda "som vanligt". Alltså som uttag nummer ett.
 
J
S Stefan1972 skrev:
Min erfarenhet rent konkret är att sista uttaget oftast är dedikerat för teve men de övriga kan man använda "som vanligt". Alltså som uttag nummer ett.
Det kan man inte säga generellt. Möjligen i vissa stadsnät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.