Nån som tagit bort oljetanken? Hur mycket kostar det? Måste man göra en efterbesiktning eller nåt sen?
 
Vi använde SITA förra året för att ta bort tanken.
Behövde utrymmet till frostfri förvaring så den åkte ut!
Vi betalade nästan 6tkr, inte billigt men väldigt bekvämt.

Kommer inte ihåg hur det är med anmälning om att tanken är borta.
Kanske SITA meddelade kommunen ?
 
Hur man tar bort själv diskuteras här

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43101

Ska också ta bort tanken i höst, och lutar nog personligen mer åt att låta nån annan göra jobbet... I samband med fjärrvärmeinstallationen hos oss kan man få gamla pannan och tanken borttagen för 8kilopix, rätt mycket pengar, men kanske värt det ändå?

/Elin
 
Om tanken varit besiktigad måste man tydligen "avanmäla" den, för att slippa inspektion av en obefintlig tank i framtiden. Har den aldrig varit besiktigad än (obligatoriskt från 1/7 2006) finns den ju heller inte...
 
jocke@nybleus.se skrev:
Vi använde SITA förra året för att ta bort tanken.
Behövde utrymmet till frostfri förvaring så den åkte ut!
Vi betalade nästan 6tkr, inte billigt men väldigt bekvämt.

Kommer inte ihåg hur det är med anmälning om att tanken är borta.
Kanske SITA meddelade kommunen ?
Nästan 6000:-! Det var dyrt....
Jag ringde på en annons (utanför götet), 3000 skulle dem ha, å då tar dom skroten å städar efter sig, å det tyckte jag va lite dyrt, men det är det kanske inte då.. ;)
 
kloka_elin skrev:
Hur man tar bort själv diskuteras här

[länk]

Ska också ta bort tanken i höst, och lutar nog personligen mer åt att låta nån annan göra jobbet... I samband med fjärrvärmeinstallationen hos oss kan man få gamla pannan och tanken borttagen för 8kilopix, rätt mycket pengar, men kanske värt det ändå?

/Elin
8000:- är en bra slant........varför inte försöka på sig jobbet själv, å tänka sen i efterhand, "gött 8000 sparade"! :)
 
Jag kapade ut tanken själv åt mina föräldrar. Det tog lite tid eftersom jag använde en laddningsbar tigersåg, har man en nätdriven skall gå ganska fort. Se bara till att ha bra blad och att inte köra dem för varma.

Innan man börjar kapa är det lite söl med att få ur allt ur tanken. (en säck absol kan vara bra att ha)

Resterna får tanken och dess inehåll kör man till återvinningen.

Mitt tips är att ta bort påfyllningsröret först av allt så att det inte glöms kvar. (för då kan man ge sig @# på att det kommer en tankbil någon gång då man inte är hemma och fyller källaren med olja)

 
Jag åkte till det lokala sågeriet o fick fint sågspån för att ta upp allt slagg. Sedan köpte man vettiga blad till tigersågen. Tog mig ca 2 timmar att såga ut den.
 
Jag betalade 3000 kr för borttagande, uppstädning etc. Gick på några timmar med rondell. Tyvärr ryker det ganska häftigt och lukten sitter kvar i huset åtminstone ett dygn trots vädring hela tiden.
 
apersson850 skrev:
Om tanken varit besiktigad måste man tydligen "avanmäla" den, för att slippa inspektion av en obefintlig tank i framtiden. Har den aldrig varit besiktigad än (obligatoriskt från 1/7 2006) finns den ju heller inte...
Stämmer det där? Jag har något uråldrigt papper på att brandkåren eller liknande känner till att det finns en tank o.s.v., minns inte exakt vad det står på pappret men man kan ju tänka sig att det hamnar i nåt register?
 
Hur som helst så vet ju sotaren om du eldar med olja eller inte, och vet sotaren så vet kommunen. Så sa en kvinna i min kommun i varje fall.
 
Själv vet jag inte om det stämmer. Men en kusin till mig hävdar att det varit så länge. Han har minst en utomhustank (som för övrigt varit min fars en gång i tiden, när han fortfarande hade lastbilsåkeri), med diesel till lastbilar, traktorer, hjullastare, truckar och sånt, och den sortens tankar (utomhus) har tydligen varit besiktningspliktiga även tidigare. Där gäller då att om man gör sig av med tanken, måste man ha något slags intyg på det, för att visa att man inte bara har gömt tanken runt husknuten.

Därför misstänker jag att samma sak gäller för inomhustankar för eldningsolja. Det verkar ju rimligt att om man en gång har besiktigat dem, måste man på något sätt visa att de inte ska besiktigas fler gånger, om man gör sig av med dem. Men har tanken åkt ut innan besiktningen blev obligatorisk "finns" den ju inte, så att säga.
 
Från vanligtvis välunderrättat håll har jag fått uppgift på att besiktningstvånget inte gäller om tanken har vegolja. Den skulle ju då kunna avställas om 100 liter matolja fanns i tanken.

För övrigt finns det brännare som kan ta vegolja.

En bekant till mej har vegolja som är använd i livsmedelstillverkning som bränsle i pannan.
 
wertok skrev:
Hur som helst så vet ju sotaren om du eldar med olja eller inte, och vet sotaren så vet kommunen. Så sa en kvinna i min kommun i varje fall.

Sotaren vet inte om du har tillstånd, godkännandebevis mm för din anläggning, dom bryr sig inte om det. Om din anläggning, tanken, är registrerad någonstans så är det på Miljö- och Hälsokontoret, är tanken av modell större, + 10kbm så finns den registrerad hos räddningstjänsten och du skall dessutom ha tillstånd för hantering av brandfarlig vara.

http://www.srv.se/RSDoc/S%C4IFS1995-3.pdf#search=%22tillst%C3%A5nd%20brandfarlig%20vara%20cistern%22
 
Joey Tempest skrev:
Sotaren vet inte om du har tillstånd, godkännandebevis mm för din anläggning, dom bryr sig inte om det. Om din anläggning, tanken, är registrerad någonstans så är det på Miljö- och Hälsokontoret, är tanken av modell större, + 10kbm så finns den registrerad hos räddningstjänsten och du skall dessutom ha tillstånd för hantering av brandfarlig vara.

[länk]
Vi diskuterar ju inte om jag har tillstånd osv. vi diskuterar ju om kommunen vet om att jag har oljetank eller inte och nu har jag t.o.m. diskuterat det med kommunen eftersom jag inte hade meddelat dom om att jag tagit bort tanken. De har register på vilka bränsle fastigheterna värms upp åtminstone är det så i min kommun. Denna information får de (köper kanske?) från sotaren. Sotaren säljer ju t.o.m. informationen om vilket bränsle jag eldar med till t.ex. Telge-energi utan mitt medgivande men det är en helt annan sak som ska redas ut när man får mer ork...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.