Hej.
Jag börjar med att säga att jag har sökt i forumet efter liknande problem, men tror mitt är unikt då det består av flera bekymmer.

Jag köpte ett Älvsbyhus Höner (byggt 2003) för dryga året sedan, och i detta sitter en Nibe Fighter 310P som sköter varmvatten och uppvärmning av radiatorer på nedervåningen. På övervåningen har jag elradiatorer.

Redan från inflytt har jag reagerat på kompressorljudet, och hittade efter googling tips om de ”rosa dämpkuddarna” som skulle göra mirakel. Har dock inte monterat dessa då jag även läst att många ställt till det med luftvärmepumpen vid försök.

Nu för ca en månad sedan tog jag bort en radiator i köket i samband med köksbyte. Byglade rören till radiatorn med förbigångsrör då jag har 1-rörsystem. När detta gjordes tömdes pannan på vatten enligt instruktion och återfylldes sedan och radiatorerna luftades. Inga problem i samband med detta, och trycket i pannan har hållt sig vid kontroll veckorna efter.

Men igår hade jag inget varmvatten när jag skulle duscha. Gick och kollade på pumpen som nu hade 0 bar i tryck, kompressorn gick inte och den larmade A03, vilket tyder på att kompressorskydd löst ut. Hög, eller lågtryckspressostat ska ha löst ut varav högtrycks kan återställas manuellt. Stängde av pumpen, plockade ut och rengjorde filtret samtidigt som jag tryckte på högtryckspressostatens knapp (som inte klickade utan mest fjädrade). Monterade ihop och startade pumpen igen, fyllde systemet till 1,5 bar och gick och lade mig.

Idag larmade återigen A03 med stillastående kompressor och avsaknad av kallvatten. Fläkten gick fortfarande. Stängde av, gjorde om proceduren med högtryckspressostaten och slog igång. Den här gången satte jag även igång cirkulationspumpen och elpatronen (som jag stänger av på sommaren).

Pumpen har nu klättrat till värdena nedan och börjat producera varmvatten, men vid 50-52 grader på kanal 1 så slår elpatronen ifrån och tempen sjunker till 49. Då slår elpatronen på igen och hjälper upp värmen och så håller det på. Kompressorn går hela tiden men tycker den låter mer än vanligt, och lite ”pulserande” i lätet. Släppte ut tryckstegringen manuellt från 2 till 1,5 bar när värmen var tillbaka.

Så, elpatronen tycks nu behöva hjälpa att hålla tempen trots 26 grader utomhus!? Vad har jag råkat ut för?

Värden i nuläget med kompressor och patron arbetandes:
1. 50
2. 24
3. 21
4. -5
5. 15
6. 10
7. -2
8. 49
9. —
10. 17
11. 7
12. 50
13. 0
14. 1
15. —
16. —
17. 0
18. 0
19. 0
20. 0
21. 0
 
Att den tappar tryck är inte bra men har inget med ditt varmvatten att göra. Manometern visar bara trycket i din radiatorkrets. Antingen har du en läcka någonstans, kanske där du byglade eller så kanske en säkerhetsventil läcker? Det är inte helt ovanligt, dessa ska motioneras ibland.
 
G ekaa88 skrev:
Att den tappar tryck är inte bra men har inget med ditt varmvatten att göra. Manometern visar bara trycket i din radiatorkrets. Antingen har du en läcka någonstans, kanske där du byglade eller så kanske en säkerhetsventil läcker? Det är inte helt ovanligt, dessa ska motioneras ibland.
Nej, det är jag med på. Ville bara få med alla ingrepp i närstående tid för felsökningen. Inget läckage vid byglingen, den har jag stenkoll på. Ev. är felet där säkerhetsventilen som du säger. Tycker den verkar vara i behov av några dagar efter motion för att sluta tätt igen... Men nu var det så märkligt med 0 bar i samband med varmvattenbortfall och felkod?!
 
När du tryckte på prestostaten, märkte du att den hade löst ut?
 
Låter som kompressorn är trasig och det är elpatronen som ger all värme.
 
G ekaa88 skrev:
När du tryckte på prestostaten, märkte du att den hade löst ut?
Nej. Tyckte bara den fjädrade. Inget klick, stannade inte intryckt. Bara som en fjäder i en gummituta..
 
Det är skitsvårt såhär på håll att avgöra, det lätaste är nog att få ut någon som kan kolla om du har ordentligt med köldmedia i systemet. Om du känner på kompressorn, går den eller står den stilla fast att lampan lyser?
 
GoC GoC skrev:
Låter som kompressorn är trasig och det är elpatronen som ger all värme.
Nästa steg att låta en tekniker kika, och sannolikt döma ut och byta kompressorn? Originalkompressor eller effektivare kompressor (som jag läst att folk bytt till, tror det rör sig om kompressor fån annan nibe-modell)?
 
G ekaa88 skrev:
Det är skitsvårt såhär på håll att avgöra, det lätaste är nog att få ut någon som kan kolla om du har ordentligt med köldmedia i systemet. Om du känner på kompressorn, går den eller står den stilla fast att lampan lyser?
Förstår. Kompressorn går, det hör jag på det härliga surret/bullret! :|
 
Jusst det där med högljudd kompressor och sedermera pressostat som löser ut uppvisade min värmepump när kompressorn la av. Började med att jag tyckte att den lät betydligt mer än tidigare, reflekterade inte mer över det. Flera månader senare så kom problemet med att den löste ut på högtryckspressostat
 
  • Gilla
JatteJohan
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jusst det där med högljudd kompressor och sedermera pressostat som löser ut uppvisade min värmepump när kompressorn la av. Började med att jag tyckte att den lät betydligt mer än tidigare, reflekterade inte mer över det. Flera månader senare så kom problemet med att den löste ut på högtryckspressostat
Ska man känna något klick eller liknande när man nollar pressostaten? Tycker som sagt att min bara fjädrar. Lagade du eller bytte du ut hela pumpen?
 
Hos mig dog kompressorn från ena dagen till den andra. Hade extraförsäkring, fortfarande äckligt dyrt men hoppas få ut ett gäng med år till av den.
 
  • Gilla
JatteJohan
  • Laddar…
JatteJohan JatteJohan skrev:
Nästa steg att låta en tekniker kika, och sannolikt döma ut och byta kompressorn? Originalkompressor eller effektivare kompressor (som jag läst att folk bytt till, tror det rör sig om kompressor fån annan nibe-modell)?
Eller byta hela innedelen. Börjar ju bli till åren kommen. Kompressorn är ju den överlägset dyraste delen.
Har du ”plus” försäkring i villaförsäkringen med maximerat åldersavdrag? Då kan du få delar av ev kompressorbyte ersatt. Annars är det noll att hämta där. Men det innebär att du bara kan reparera den befintliga.
 
  • Gilla
JatteJohan
  • Laddar…
Just nu verkar den hålla 50-51 grader utan elpatronens hjälp igen. (Nån timme).
Sambon ska in i duschen nu och jag ska övervaka, så får se hur det påverkar och sedan vad värdena säger imorgon. Återkommer!
 
JatteJohan JatteJohan skrev:
Ska man känna något klick eller liknande när man nollar pressostaten? Tycker som sagt att min bara fjädrar. Lagade du eller bytte du ut hela pumpen?
Det är bara en lös ”spak” som återställer skyddet inget klick i min, var gamla tiders skydd som hade ett distinkt klick och att ”knappen” stannade intryckt.
Jag bytte kompressor, kostade närmare 40.000kr vill jag minnas ( ta det med en nypa salt men dyrt är det) men har extraförsäkringar på huset, 13.000kr maximalt åldersavdrag.
Billigare att ha det än att köpa separat värmepumpsförsäkring.
 
  • Gilla
JatteJohan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.