Ja men vattnet skall fortfarande renas och pumpas och rörsystem byggas om det skall komma rinnande ur en kran.

Min uppfattning är att allt gräsmattsvattnande med kranvatten eller grundvatten är helt förkastligt. Dels går det åt stora mängder energi för rening av ytvatten och dels är det ofta brist på grundvatten. Pumpningen är energikrävande. Att bygga ut reningsverk och rörsystem är både energikrävande och mycket dyrt. Kostnader som drabbar kommunens ekonomi och i slutändan medborgarna antingen som höjd skatt eller som försämrad kommunal service.

Om man har samlat regnvatten i tunnor under stuprören eller bär vattnet i hinkar direkt från ett vattendrag som rinner ut i havet eller använder vattnet som man har sköljt disk i och andrasköljvattnet från tvättmaskinen då är det en annan sak och då kan man vattna om man vill.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Min uppfattning är att allt gräsmattsvattnande med kranvatten eller grundvatten är helt förkastligt. Dels går det åt stora mängder energi för rening av ytvatten och dels är det ofta brist på grundvatten. Pumpningen är energikrävande. Att bygga ut reningsverk och rörsystem är både energikrävande och mycket dyrt. Kostnader som drabbar kommunens ekonomi och i slutändan medborgarna antingen som höjd skatt eller som försämrad kommunal service.
Omvänt kan man ju säga att ju mer vatten man använder, desto mer bidrar
man ekonomiskt till reningsverk och kommun.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja men vattnet skall fortfarande renas och pumpas och rörsystem byggas om det skall komma rinnande ur en kran.

Min uppfattning är att allt gräsmattsvattnande med kranvatten eller grundvatten är helt förkastligt. Dels går det åt stora mängder energi för rening av ytvatten och dels är det ofta brist på grundvatten. Pumpningen är energikrävande. Att bygga ut reningsverk och rörsystem är både energikrävande och mycket dyrt. Kostnader som drabbar kommunens ekonomi och i slutändan medborgarna antingen som höjd skatt eller som försämrad kommunal service.

Om man har samlat regnvatten i tunnor under stuprören eller bär vattnet i hinkar direkt från ett vattendrag som rinner ut i havet eller använder vattnet som man har sköljt disk i och andrasköljvattnet från tvättmaskinen då är det en annan sak och då kan man vattna om man vill.
Vattnet betalas av konsumenterna. Den absolut största kostnaden för vattnet är avloppshanteringen. Så den som betalar för vatten som inte hamnar i avloppet sponsrar snarare övriga medborgare. Det är inga enorma energimängder som åtgår för att pumpa vatten. Är inte källan begränsad så ser jag inga större hinder.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja men vattnet skall fortfarande renas och pumpas och rörsystem byggas om det skall komma rinnande ur en kran.

Min uppfattning är att allt gräsmattsvattnande med kranvatten eller grundvatten är helt förkastligt. Dels går det åt stora mängder energi för rening av ytvatten och dels är det ofta brist på grundvatten. Pumpningen är energikrävande. Att bygga ut reningsverk och rörsystem är både energikrävande och mycket dyrt. Kostnader som drabbar kommunens ekonomi och i slutändan medborgarna antingen som höjd skatt eller som försämrad kommunal service.

Om man har samlat regnvatten i tunnor under stuprören eller bär vattnet i hinkar direkt från ett vattendrag som rinner ut i havet eller använder vattnet som man har sköljt disk i och andrasköljvattnet från tvättmaskinen då är det en annan sak och då kan man vattna om man vill.
Så länge pooler säljs så kan det inte vara så illa med vårt grundvatten som alla säger. Om jag skulle vattna min gräsmatta med ett antal m3 per år så är det fortfarande mindre än vad en av alla dessa pooler slukar.
 
optimum
Borde vara värre med de som tömmer sin klorerade pool i avloppssystemet eftersom kloret i vattnet påverkar miljön i avloppsanläggningen.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag är mot privata simbassänger också. Av skälen ni framför.
Det är mer rationellt med kommunala simhallar för allmänheten.

Jag vet inte om det är annorlunda i Sverige men här i Finland går det inte för kommunen att chockhöja vattenpriset för att betala en utbyggnad av rörnät eller vattenreningsverk. Det leder i praktiken till att om sådana åtgärder skall göras så tas pengarna ur budgeten för året i bästa fall men ofta blir det lån. I hopp om att vattenavgifterna skall betala investeringen på sikt. Normalt blir det förlustaffärer för kommunen.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Så länge pooler säljs så kan det inte vara så illa med vårt grundvatten som alla säger. Om jag skulle vattna min gräsmatta med ett antal m3 per år så är det fortfarande mindre än vad en av alla dessa pooler slukar.
Är DET din faktagrundade och väl genomtänkta slutsats? Att så länge det inte är försäljningsförbud på pooler så är allt prat om låga grundvattennivåer bara hitte-på?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag slösar en del vatten och håller egentligen med. Men jag stör mig på att man alltid attackerar det som är så enkelt. Visst slösar man vatten när man vattnar gräsmattan, men vad är det egentligen mot när folk duschar i 40 minuter istället för 5 varje dag året runt? Vi har pool, men det gör också att vi inte duschar lika länge och mycket
H heimlaga skrev:
Jag är mot privata simbassänger också. Av skälen ni framför.
Det är mer rationellt med kommunala simhallar för allmänheten.

Jag vet inte om det är annorlunda i Sverige men här i Finland går det inte för kommunen att chockhöja vattenpriset för att betala en utbyggnad av rörnät eller vattenreningsverk. Det leder i praktiken till att om sådana åtgärder skall göras så tas pengarna ur budgeten för året i bästa fall men ofta blir det lån. I hopp om att vattenavgifterna skall betala investeringen på sikt. Normalt blir det förlustaffärer för kommunen.
Jag är emot kommunala simhallar eftersom det bara är ett fåtal som nyttjar dem och alla ska betala. Jag är inte alls bekväm med att bada i det sammanhanget tillsammans med främlingar som stirrar. Senast jag var på ett badhus hade jag en man som följde efter mig och mina barn tills jag sa till en badvakt. Han gick även in i damernas omklädningsrum... Det var typ 5 år sedan, skulle aldrig falla mig in att testa igen.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
optimum
Så länge pooler (både privata och offentliga) och badtunnor mm är tillåtet och även duscha så länge som 5 minuter så fortsätter jag vattna min gräsmatta när jag anser det behövs.
 
  • Gilla
Stefflo
  • Laddar…
Varför tror ni att det går åt sådana enorma mängder vatten till en pool? Uppskattningsvis 4% av min årsförbrukning hamnar i poolen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Varför tror ni att det går åt sådana enorma mängder vatten till en pool? Uppskattningsvis 4% av min årsförbrukning hamnar i poolen.
Nu kan 4% vara mycket eller väldigt lite då ingen vet din totala förbrukning. Sen är också frågan när på året den största förbrukningen ligger.
Jag gör av med ca 100m3 vatten. Idag vattnar vi bara rabatter och planteringar med slang.
 
4% är alltid 4%. Poängen är att det gör väldigt liten skillnad att ta bort förbrukningen från poolen. 96% av förbrukningen kommer från annat.

Hälften av de 4% kommer slutet på april, början på maj om man bor i höjd med Stockholm.
 
Varför skulle det vara fel att vattna gräsmattan ur ett miljöperspektiv?
Speciellt i vårt land som har väldigt god tillgång på vatten, det finns precis lika mycket vatten nu på vår planet som det gjorde för 100 år sedan.

Vatten är en begränsad resurs, det stämmer, men det är nästan allting annat vi brukar.
Det är ju ingen konst längre, eller för den delen kostsamt att avsalta havsvatten, så vad är det som är ett problem för att man vill vattna sin gräsmatta, fylla sin pool, eller duscha länge?
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Miljöaspekten är rätt långsökt, bortsett från att det åtgår energi för att rena vattnet. Borde inte vara ett problem i ett större perspektiv.

Varför det inte går att vattna osv obegränsat under vissa perioder borde vara rätt uppenbart?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Miljöaspekten är rätt långsökt, bortsett från att det åtgår energi för att rena vattnet. Borde inte vara ett problem i ett större perspektiv.

Varför det inte går att vattna osv obegränsat under vissa perioder borde vara rätt uppenbart?
Jag vet inte vart man drar gränsen för om man renar dricksvattnet, det är väl snarare avloppsvattnet som renas, dricksvattnet renas naturligt.
Vi pratar inte om obegränsat, vi pratar om att vattna gräsmattan lite.
Det finns ju massvis med folk som har egna brunnar (grundvatten) eller dammar. Ser inte varför de inte skulle få kunna vattna sina gräsmattor som de vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.