Om bärlinans andra ände är fäst i en plint nära marken går det nog bra med den höjden. Annars krävs någon fom av förstärkt "knäkonstruktion!.
 
  • Gilla
Stefan Harnesk och 1 till
  • Laddar…
Ok tack för info!

Känner att ju närmare jag kommer desto fler frågor! Tacksam för hjälpen!

När jag mätte höjden på bärlinorna märkte jag att 1-2 av dem kommer hamna under mark om jag vill lägga skruvreglarna ovanpå bärlinan. Vad är bättre alternativ, dra ner bärlinan och plinten 5-10cm i marken (NTR A virke) eller lägga dem ovan mark och fästa skruvreglarna i balkskor istället?
 
Balkskor är oftast ett sämre alternativ. Då utnyttjar man inte den bättre styvhet som uppnås när en golvbjälke ligger över flera stöd. NTR-A virke tål ju markkontakt.
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
J
M Makoz skrev:
Ok tack för info!

Känner att ju närmare jag kommer desto fler frågor! Tacksam för hjälpen!

När jag mätte höjden på bärlinorna märkte jag att 1-2 av dem kommer hamna under mark om jag vill lägga skruvreglarna ovanpå bärlinan. Vad är bättre alternativ, dra ner bärlinan och plinten 5-10cm i marken (NTR A virke) eller lägga dem ovan mark och fästa skruvreglarna i balkskor istället?
Spelar marginell roll enligt mig. Det Justus skriver stämmer ju, men samtidigt är väldigt många altaner byggda med balkskor. Personligen ser jag en skönhet i att använda spik och skruv till den grad det är görligt, men det är absolut inte fel per se att köra balkskor, vinkeljärn etc
 
Ibland är balkskor nödvändiga för att hålla ner höjden, men är det inte nödvändigt tycker att konstruktionen också blir snyggare och mer begriplig när bjälkarna ligger ovanpå bärlinorna.
 
Vad rekommenderas att lägga under plinten (om något?) i lerig jord?
Bor i sydvästra Skåne och jorden ett par meter ut från huset är lerig.
Tanken var 70cm färdig splint och eventuellt 8-16 makadam och markduk under plintarna.
 
Vad är riskerna med att fästa i fasaden förresten? Hade efter rekommendationer här tänkt undvika det men har tyvärr precis dränerat och enligt dem som utförde markarbetet finns det alltid risk att marken sätter sig något efter uppgrävning. Vilket är ca 2 meter djupt och 1,5m ut från huset.

Vet inte var alternativet är nu? Jag fäster antagligen med 10x140/160mm fasadplugg i hålbetongmuren mot källaren samt sätter betongplattor mot marken.

Ifall ingen har någon jättebra annan idé!

Mvh
 
  • Gilla
MangeKl
  • Laddar…
M Makoz skrev:
Hej,

Vi ska bygga en altan i sommar och jag har lite frågor angående dimensionering.

1. Kan man ha 3m mellan bärlinorna och isåfall vilken dimension på (1) bärlina samt (2) skruvregel?
2. räcker 70x70 stolpar eller bör man köra 95x95?

Vi ska bygga liknande nedan bild. Fast 9m ut från huset. Därav undrar jag om det går att köra 3m:
- 1 bärlina i fasaden
- 3 plintrader.
Trallet ska vara 28x120cm eller 34x145.

Vill inte riskera att det känns svajigt, så är det risken med endast 3 plintrader så kör hellre fler!

tack!

mvh
Makoz
 
Hur blev lösningen tillslut?

Jag har precis dränerat runt mitt hus och skall bygga altan. Tänkte också fästa inre spikregel mot fasaden med distanser och köra fösta bärlinan (195/45) ca 1,8m ut från huset i "orörd" mark.
 
Hej,

Vi fäste en regel i fasaden och satte första raden ungefär 1,8m ut från huset. Än så länge har vi inte märkt något problem i alla fall!
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.