När det har blivit dags att mixa goda tillbehör till sommarkvällens grillfester kan en bra stavmixer vara guld värd att ha i köket. Vi har testat och betygsatt 10 stavmixrar och utsett vinnaren som är bäst i test.

Du kan läsa artikeln här: Test stavmixer
 
På vilka gick mixer/skär-delen att köra i diskmaskin?
 
Fel i testet
Jag har en bamix
Huvudet skruvar du av :thinking::crysmile:(y)

Men sen är jag skit nöjd med den för vilken mix mixar 3% mjölk till en krämig kräm med coca yammi :love::coffee:. Vispen som man använder är en helt plan skiva. Så det är inte många som förstår hur man använder den samt jag brukar vispa
Mjölk med bär till en kräm sen fryser jag den så vola’ så har jag glass
Samt den klarar kokande vatten mm
Bamix är kökets festool. Använder den många gånger i veckan
För vilken visp vispar du vispgrädde på
10-20 sec (bamix) :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
MimmiB och 1 till
  • Laddar…
j.erkers
Vi har oxå en Bamix och den är helt suverän. Vispar grädde, slätar soppor eller gör vad du nu vill att den ska göra. Jag har i motsats mot min bror dock inte försökt göra jordnötssmör med den, jag har annan mer lämplig maskin till det (brorsans stavmixer av annat fabrikat brann upp). Haft andra, billigare stavmixrar förr men ingenting går upp mot denna.

När vi köpte denna så läste jag på rätt mycket men det som var avgörande för köp var en tysk (?) kvinna som använde sin dagligen och var tvungen att byta den mot en ny då sladden (!) var trasig. Hon hade haft sin sedan början av 70-talet.

Jag rekommenderar Bamix till alla jag känner, i alla fall om det finns ett litet uns av matlagningsintresse.
 
  • Gilla
TBH och 1 till
  • Laddar…
Excel
Håller med om att Bamix är superb, Har säkert 5x livslängd än övriga. Håller garanterat livet ut.
 
Maria T
Personligen behöver jag inte ha snygga matchande prylar i köket, de ska göra jobbet, och jag står snart inför att skaffa en ny stavmixer och har läst "gott" om Bamix på fler ställen, men blir nyfiken på om nån har en Smeg som - i mina ögon - är bra mycket snyggare än Bamix (även om det inte spelar roll) och fick högre betyg, känsla. Ska nog läsa på och kolla Råd & Rön, de har bra tester, men vore kul att se om nån här just har en Smeg.
 
Bamix har dessutom bra kundsupport, skickade mig reservdelar kostnadsfritt..
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Har en Dualit sedan länge och den lämnar inget övrigt att önska. Alla delar, utom motorn, går att köra i diskmaskin och allt går även att beställa som reservdelar men vi har inte haft behov av det. Verkar vara flera som gillar den då den inte fick följa med på utlottningen ..;)
 
Redigerat:
Fördelen med Bamix som inte har någon stänkkåpa är ju att den suger åt sig det man ska mixa istället. Så när man mixar exempelvis en soppa så rör man bara runt den lite på botten
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Det viktiga är kvalité och funktion över tid, vilket detta test inte går in på.
 
K kimmens skrev:
Fel i testet
Jag har en bamix
Huvudet skruvar du av :thinking::crysmile:(y)

Men sen är jag skit nöjd med den för vilken mix mixar 3% mjölk till en krämig kräm med coca yammi :love::coffee:. Vispen som man använder är en helt plan skiva. Så det är inte många som förstår hur man använder den samt jag brukar vispa
Mjölk med bär till en kräm sen fryser jag den så vola’ så har jag glass
Samt den klarar kokande vatten mm
Bamix är kökets festool. Använder den många gånger i veckan
För vilken visp vispar du vispgrädde på
10-20 sec (bamix) :cool:
Då har du en annan modell än den vi testade. På den här går det bara att ta av skärbladen.

Hand håller avtagbara skärblad från en apparat, med fokus på skärbladen och apparatens topp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en stavmixer med avtagbara skärblad i ett rum med ljust trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har också en Bamix där man skruvar av huvudet åt "fel håll", d.v.s den är vänstergängad. Men jag har stött på andra modeller av Bamix där man inte kan skruva av huvudet så båda delar finns uppenbarligen.
Men jag håller med ovanstående talare att det är en fördel att den inte har kåpa då inget fastnar i den när man kör. Men det är väl en smaksak :)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Hej igen då jag har exakt samma Modell som ni har jag har köpt en ny 2019 april när min mormors gammal fick pension från slutet av 1950
 
På jobbet så används en batteridriven stavmixer. En maskin som gjorde att jag snabbt kunde besluta mig om att köpa en med sladd istället.
Så hemma kör jag en Bosch-modell som kan regleras steglöst för ena knappen och full rulle med andra. Rostfritt huvud och lite småprylar som följde med för en summa på ~800 spänn. Maskinen börjar bli 8 år gammal och jag är fortfarande helnöjd. :)
 
Har en Bamix som fungerar utmärkt till "finlir", saknar däremot styrkan för att fixa t.ex. fiskfärs. Har också en Braun, råbarkad sälle som hittills fixat grovjobbet, den börjar dock ge upp efter ca åtta år.
Köpte en Smeg efter att ha läst testet. Förstahandsintrycket är, både stark och sofistikerad.(y)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.