F fsn skrev:
Dom säljs som system. Strömkälla + matarverk. Sen kan det finnas 4-5 kompatibla matarverk till en strömkälla. Tittar man på ESAB (väljer dom för att jag kan det produktsortimentet, det finns dock fullgoda svetsar från minst 10-15 andra tillverkare) så funkar inte matarverk till en Warrior på tex en 4004i eller tvärt om.

Generellt är det strömkällor från i undantagsfall 300A men vanligtvis 400-500A man pratar med separata matarverk så det är ju tänkt till en helt annan kundkategori.

Begagnat är det ofta bastarder då dom är för gamla/slitna för företag att ta i och så fel för en hemanvändare. Det är inte omöljigt att hitta sånt som är äldre för bra priser begagnat.

En MMA (pinne) är ju som alla vet en CC (constant currant) och mig/mag är CV så det är skillnad i reglering på pinne och mig/mag. Sen finns det strömkällor som är både och (CC/CV) men en dedikerad mig/mag är CV och en pinnsvets är CC.
Det finns dock lite mer ”universal” matarverk, brukar kallas suit case feeders eller off the arc feeders. Dom kopplas in mot en MMA (CC) strömkälla och matas via svetskablarna, det saknas alltså kontrollkabel. Det är en relativt vanlig i USA och jag har aldrig sett det i europa. Kan inte tänka mig att det är så där jättebra men kan kanske vara ett alternativ för nån med en bra pinnsvets.
Yardfeed har en del kompabilitet, sen är det mest mjukvara och panel som skiljer ett warrior matarverk mot aristo.
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Yardfeed har en del kompabilitet, sen är det mest mjukvara och panel som skiljer ett warrior matarverk mot aristo.
Det är bara mjukvara, paneler och typ av kontaktering som skiljer... och att Warrior inte har ELP då (om man har vätskekylt slangpaket) Men det räcker tycker jag.

Men det bygger på plattformar, det är klart att det finns fler strömkällor som passar samma feeder men man kan inte blanda hur man vill.

YardFeed 2000 är väl exakt samma som Feeder 3004 i kompabilitet? Dvs 4004, 3001, 4000/5000 och dom andra digitala. YardFeed 200 är den analoga till Warrior.

Men jag uppfattade frågan som att det skulle vara mer universal strömkälla från random tillverkare och så är det ju inte.
 
F fsn skrev:
Det är bara mjukvara, paneler och typ av kontaktering som skiljer... och att Warrior inte har ELP då (om man har vätskekylt slangpaket) Men det räcker tycker jag.

Men det bygger på plattformar, det är klart att det finns fler strömkällor som passar samma feeder men man kan inte blanda hur man vill.

YardFeed 2000 är väl exakt samma som Feeder 3004 i kompabilitet? Dvs 4004, 3001, 4000/5000 och dom andra digitala. YardFeed 200 är den analoga till Warrior.

Men jag uppfattade frågan som att det skulle vara mer universal strömkälla från random tillverkare och så är det ju inte.
Helt rätt uppfattat.
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Helt rätt uppfattat.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Helt rätt uppfattat.
Då är det ”off the arc feeders” som skulle funka. Finns ett flertal tillverkare, amerikanska tillverkare borde dominera det segmentet. Esab Mobile feed 201 och 301 är den typen av feeder tror jag.

Det matarverket du länkade till på Tradera har 4 siffror i modellbeteckningen. Det betyder i praktiken digitalt (och tre siffror är analogt).

Är inte helt 100 men den feedern borde funka med tex 3001 som är en förbannat fin strömkälla eller med alla andra Esab digitala strömkällor. Men säljarn där skulle säkert kunna tala om vilka strömkällor som är kompatibla och kan han inte det och du är genuint intresserad så skicka mig ett PM så skall jag fråga nån som vet.
 
nanowire nanowire skrev:
Inte tillräckligt insatt för att avgöra om det är värt dubbla pengarna men det är såklart individuellt. Själv hade jag inte köpt någon av maskinerna som varit på tal ny utan väntat på att rätt begagnade maskin dyker upp.
Och bamm, där dök rätt upp!! Lite oväntat kanske men nu har jag snart en Rebel EMP 215 ic hemma.

Tanken är att den kommer stå med Ar-flaska och användas för Mig och Tig i rostfritt (och ibland pinne). Stora svetsen får bli dedikerad för stål med Ar/CO2-flaskan (och alu någon enstaka gång, tror matarverket är bättre för det än det som sitter i Rebel).
Fullkomligt rationellt om jag frågar mig själv!
 
  • Gilla
no_brakes och 1 till
  • Laddar…
F
nanowire nanowire skrev:
Och bamm, där dök rätt upp!! Lite oväntat kanske men nu har jag snart en Rebel EMP 215 ic hemma.

Tanken är att den kommer stå med Ar-flaska och användas för Mig och Tig i rostfritt (och ibland pinne). Stora svetsen får bli dedikerad för stål med Ar/CO2-flaskan (och alu någon enstaka gång, tror matarverket är bättre för det än det som sitter i Rebel).
Fullkomligt rationellt om jag frågar mig själv!
Nytt till bra pris eller begagnad? Den har ingen HF för tändning av pilotbåge vid TIG men det funkar väl med kontaktbåge med.
 
F fsn skrev:
Nytt till bra pris eller begagnad? Den har ingen HF för tändning av pilotbåge vid TIG men det funkar väl med kontaktbåge med.
Begagnad givetvis :)
Den har inte heller intern gasventil för Tig vilket är störigt.
Det stod mellan denna eller en AC-Tig men jag tror mig ha mer nytta så här även om möjlighet för Alu varit fint. Det jag vill ha Tig-delen till är tunnt rostfritt och lödning med kiselbrons.
 
Du hade provat den väl @fsn , fast kanske bara som MIG eller?
Kommer behöva skaffa en ny tigbrännare, min jag har till Caddyn saknar on/off. Men det går kanske ett sätta dit en lös knapp? :thinking:
 
F
nanowire nanowire skrev:
Du hade provat den väl @fsn , fast kanske bara som MIG eller?
Kommer behöva skaffa en ny tigbrännare, min jag har till Caddyn saknar on/off. Men det går kanske ett sätta dit en lös knapp? :thinking:
Ja, jag har provat flera olika varianter av Rebel men aldrig som TIG. Den nya AC/DC TiG Rebel 205 som inte finns i Europa (ännu) har jag inte provat. Den har HF och den borde ha gasventil med. Jag tycker faktiskt att det är dåligt att vanliga rebel inte har gasventil för TIG. Hör du om ventilen klickar där inne vid TIG?
 
F fsn skrev:
Ja, jag har provat flera olika varianter av Rebel men aldrig som TIG. Den nya AC/DC TiG Rebel 205 som inte finns i Europa (ännu) har jag inte provat. Den har HF och den borde ha gasventil med. Jag tycker faktiskt att det är dåligt att vanliga rebel inte har gasventil för TIG. Hör du om ventilen klickar där inne vid TIG?
Ska undersöka när jag får hem den. Den stora Rebel har dubbla ventiler har jag läst.
Vore fint om det går att öppna och modda den här på något sätt för jag inser nu att jag kommer behöva växla gasanslutning mellan tig och mig vilket var en av sakerna jag ville undvika med att skaffa denna svets :thinking:
 
F
nanowire nanowire skrev:
Ska undersöka när jag får hem den. Den stora Rebel har dubbla ventiler har jag läst.
Vore fint om det går att öppna och modda den här på något sätt för jag inser nu att jag kommer behöva växla gasanslutning mellan tig och mig vilket var en av sakerna jag ville undvika med att skaffa denna svets :thinking:

Ligger det gasventilskontroll i mjukvaran för TIG så skulle du kunna dra några egna gasslangar och sen några snabbnipplar så kopplat man över till ett annat uttag (jag har både slang och snabbkopplingar). Eller ännu bättre, köpa en lös Euro-connector eller vaska en gammal MIG-pistol och bygga om den så man drar ut gasen den vägen till TIG.

Har man ingen mjukvara som triggar gasventil mm så är det svårare.
 
F fsn skrev:
Ligger det gasventilskontroll i mjukvaran för TIG så skulle du kunna dra några egna gasslangar och sen några snabbnipplar så kopplat man över till ett annat uttag (jag har både slang och snabbkopplingar). Eller ännu bättre, köpa en lös Euro-connector eller vaska en gammal MIG-pistol och bygga om den så man drar ut gasen den vägen till TIG.

Har man ingen mjukvara som triggar gasventil mm så är det svårare.
Ja, bra ide. Även om ventilen inte triggar på tig (troligen inte, annars skulle väl mig-pistolen läcka när man tigar) så skulle det underlätta att bara koppla om en ventil vid växling mig/tig.
 
nanowire nanowire skrev:
Du hade provat den väl @fsn , fast kanske bara som MIG eller?
Kommer behöva skaffa en ny tigbrännare, min jag har till Caddyn saknar on/off. Men det går kanske ett sätta dit en lös knapp? :thinking:
Eller pedal, så kör jag, inga knappar på brännaren.
 
Ska du köra gas av/på med pedal och sedan skraptändning?
 
Den har väl lift-arc så ingen skraptändning behövs. Pedalen är både on/off för strömmen och reglerar strömmen på samma gång. I detta fall saknas ventil för gasen, annars skulle det styras av pedalen också, så det får man köra manuellt (irriterande!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.