Mikael_L
Det där var risigt.
Det enda rätta som befintliga kablar kan användas på i enlighet med regler är som en trefasmatning utan nolla (eller tvåfasmatning utan nolla).
Ty det saknas blå i EKKJ'n.

Och riktigt tokfel är det att det har använts brun såsom skyddsjord, och onödigt också, då arean på den koncentriska ledaren i EKKJ är tillräcklig för PE.

Gör om, gör rätt, häng den skyldige högt, eller åtminstone rulla i tjära och fjädrar, såsom varnagel för andra slarvpellar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Någon kanske hade en massa 3x2,5+2,5 över och trodde att ingen skulle märka?

Märkligt med parallellkopplad koncentrisk ledare och brun dock. Hempul?
Eller så är det ingen nolla alls i denna vidarematning, då återstår endast ett grovt fel, att brun är parallellkopplat med PE (skyddsjord).
Och det är dessutom ett sånt fel som är svårt att misstänka en elfirma för att ha gjort.
 
bortek bortek skrev:
Hehe ja det verkar vara "modern" EKKJ kabel från Biltema och det är de färgar som finns i denna kabel.
Brun=jord
Svart=ledare
Gråvitt=noll.

Du får gärna förklara vad menas med "parallellt med skärmflätan" och varför är det galet. ;)
Ny har du ju fått det förklarat av två mycket kapabla och intresserade medlemmar här i eldelen så jag hoppas du tar åt dig som sagt oavsett vem som ligger bakom. Det är inget att skämmas för bra att du frågar och la upp bilder så det kom fram, andra har nytta av det också. Kom ihåg koncentrisk ledare det är ett mer korrekt uttryck än skärmfläta som jag skrev tidigare.
 
Det är fas, noll, och jord som kommer in genom vita EKLK och det ska fortsätta vidare via Ekkj.

Jag har ingen lust att byta kabeln nu. Hur ska man göra om så att det ska bli rätt med denna EKKJ?:cool:

Koppla bort brun från skyddsjord och använda istället koncentrisk ledare som skyddsjord?
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
bortek bortek skrev:
Jag har ingen lust att byta kabeln nu. Hur ska man göra om så att det ska bli rätt med denna EKKJ?:cool:

Koppla bort brun från skyddsjord och använda istället koncentrisk ledare som skyddsjord?
svar Ja
 
tommib
Lust och lust.... Det är fel som det är nu. Om du vill fortsätta ha ett fel i anläggningen som ovillkorligen avslöjar det som hempul så kan du fortsätta med det.

Mindre fel är att lägga brun som fas och t.ex. grå som nolla. Märk i så fall om den med blå krympslang i ändarna. Det är fortfarande fel men mindre så. Jord går via den koncentriska ledaren. Svart ledare läggs åt sidan.

Det blir aldrig rätt med den kabeln du har, det blir bara lite mindre fel. Rätt är att byta kabel.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Lust och lust.... Det är fel som det är nu. Om du vill fortsätta ha ett fel i anläggningen som ovillkorligen avslöjar det som hempul så kan du fortsätta med det.

Mindre fel är att lägga brun som fas och t.ex. grå som nolla. Märk i så fall om den med blå krympslang i ändarna. Det är fortfarande fel men mindre så. Jord går via den koncentriska ledaren. Svart ledare läggs åt sidan.

Det blir aldrig rätt med den kabeln du har, det blir bara lite mindre fel. Rätt är att byta kabel.
Håller inte riktigt med dig, han gör inget fel enl elinstallationsreglerna om han väljer brun, svart eller grå som nolla så länge han märker den i bägge ändarna med t.ex. blå tejp. För mer info se nedan;

"514.3.Z2 Identifiering av parter i flerledarkablar och sladdar

Ledare som är identifierade med numrering och används som skyddsledare eller neutralledare ska märkas med färgkombinationen grönt och gult respektive blå i de punkter där de ansluts.

D.v.s. finns det tillgång till blå ledare då ska den användas som neutralledare.
Saknas blå ledare får annan ledare vara neutralledare, men den ska märkas i anslutningsändarna med förslagsvis blå tape"

källa: https://www.se.com/se/sv/faqs/FA141311/
 

Bästa svaret

Mikael_L
bortek bortek skrev:
Det är fas, noll, och jord som kommer in genom vita EKLK och det ska fortsätta vidare via Ekkj.

Jag har ingen lust att byta kabeln nu. Hur ska man göra om så att det ska bli rätt med denna EKKJ?:cool:

Koppla bort brun från skyddsjord och använda istället koncentrisk ledare som skyddsjord?
Du kan inte få det korrekt med den kabeln.
Ty dagens regler säger att neutralledaren (kallas nolla i folkmun) ska vara blå i hela sin längd. Så att så länge du inte lyckas färga hela ledaren blå inne i kabeln, eller linda blå tape om den hela vägen så blir det ett formellt fel.

Vill du få det helt korrekt så byter du ut kabeln.
Aahh, du visste inte reglerna, när du köpte den, sorry, då blir det ibland besvärligt efteråt ... :)


Nåväl. Det absolut minsta regelbrott som går att åstadkomma utan att byta kabeln; är:
* Använd endast koncentrisk ledare i EKKJ såsom skyddsjord, använd gulgrön PVC-slang på denna.
* Tejpa grå ledare i ekkj med blå tape/krympslang i båda ändar, och använd som nolla.
* Använd gulgrön såsom PE i EKLK
* Isolera biledaren i EKLK med vilken färg som helst utom blå eller gulgrön, helst transparent, ... men om man nu isolerar denna med gulgrön istället är det ett formellt fel, men dock ett rätt oförargligt fel.


edit:
Jaja, avbryter man skrivandet lite för att gå och sätta igång diskmaskinen, hinner naturligtvis tommib mellan att skriva, skicka, och ta åt sig äran ... :)
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Garningen Garningen skrev:
Håller inte riktigt med dig, han gör inget fel enl elinstallationsreglerna om han väljer brun, svart eller grå som nolla så länge han märker den i bägge ändarna med t.ex. blå tejp. För mer info se nedan;

"514.3.Z2 Identifiering av parter i flerledarkablar och sladdar

Ledare som är identifierade med numrering och används som skyddsledare eller neutralledare ska märkas med färgkombinationen grönt och gult respektive blå i de punkter där de ansluts.

D.v.s. finns det tillgång till blå ledare då ska den användas som neutralledare.
Saknas blå ledare får annan ledare vara neutralledare, men den ska märkas i anslutningsändarna med förslagsvis blå tape"

källa: [länk]
Gäller endast för nummermärkta ledare i kablar.
TS har färgmärkta, då ska N vara blå i hela sin längd.

Ur ss 4364000 utg 3
514.3.1.Z1 Neutralledare och mittpunktsledare
Neutralledare och mittpunktsledare ska identifieras med blå färgmärkning efter hela dess längd.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Kanon, då är jag med. Tänkte inte att det var så viktigt med just färgar. Även om jag själv vet vilken färg är vilken så kan nån annan missuppfatta och göra fel senare i framtiden. Det är väl därför är det så viktigt att blå ledare går hela vägen? :D

Gör om gör rätt (y)

Dags o vila nu. :sweat:Zzzzz...
 
bortek bortek skrev:
Kanon, då är jag med. Tänkte inte att det var så viktigt med just färgar. Även om jag själv vet vilken färg är vilken så kan nån annan missuppfatta och göra fel senare i framtiden. Det är väl därför är det så viktigt att blå ledare går hela vägen? :D

Gör om gör rätt (y)

Dags o vila nu. :sweat:Zzzzz...
Det viktigaste är att du genast tar bort brun från gulgrön wago, sedan när du skaffat tejp så märker du ut vilken färg du vill använda som neutralledare. Dröm inga mardrömmar om ELgestapo har aldrig varit med om att någon har fått sina eldosor hemma husrannsakade!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Gäller endast för nummermärkta ledare i kablar.
TS har färgmärkta, då ska N vara blå i hela sin längd.

Ur ss 4364000 utg 3
514.3.1.Z1 Neutralledare och mittpunktsledare
Neutralledare och mittpunktsledare ska identifieras med blå färgmärkning efter hela dess längd.
Det är riktigt, gäller endast numrerade parter. Tror du bortek kommer klara sig undan lagens långa arm om han väljer en friare tolkning av paragrafen? :sweat:
 
Mikael_L
bortek bortek skrev:
Kanon, då är jag med. Tänkte inte att det var så viktigt med just färgar. Även om jag själv vet vilken färg är vilken så kan nån annan missuppfatta och göra fel senare i framtiden. Det är väl därför är det så viktigt att blå ledare går hela vägen?
Det går säkert att resonera en hel del om detta.

Först och främst har vi regler, på samma vis som vi har regler lite överallt i samhället.
Elreglerna stipulerar en massa olika saker såsom färger på ledare, att vi måste ha två lager isolering eller annat skydd runt allt strömförande, att elinstallationen inte ska så lätt skadas så faror uppstår, att vi måste använda speciellt elmaterial och har speciella regler på olika ställen, t.ex beroende på fukt, solljus, att bastu, pool, badrum ska anordnas på lite olika vis.

Och när man väl satt sig in i det hela lite mer noggrant så inser man alltfler regler som verkligen är kloka. En del är uppenbart för alla direkt, nyttan och behovet av andra kan vara lite mindre uppenbara.

I samhället i övrigt är det ju lite samma. Vi har regler om nedskräpning, ofredande, störande, fortkörning, rattfylla osv osv.
En del regler kan verka lite svåra att förstå, eller att gränsen är fel satt. Men någonstans måste en gräns sättas, och det har visat sig att folks omdöme och förmågor ofta inte står i proportion till den verkliga förmågan.


Och går vi in på just ledarfärger så finns det lite olika skäl till reglerna.
* Risk för person och sakskada. Detta är ju som alltid det tyngsta argumentet.
Misstar man olika ledares funktioner så finns alltid risken att något tråkigt händer. Det värsta är ifall fas kopplas till skyddsjord (och i just dessa bilder i tråden så finns det en överhängande risk då brun (som ofta indikerar obruten fas) kan råka kopplas in mot just fas och alla elprylar i metall blir plötsligt strömförande på sina höljen, mycket farligt och illa). Om misstag sker med nollan kan främst olika anslutna apparater för 230V plötsligt få 400V på sig. Detta leder som regel till att saken pajar, men i olyckligare fall att något tar eld.

* Nästa skäl är fördelen av att en elanläggning är normalt och förutsägbart utförd.
Jag har ibland fått lägga några extra timmar bara på att klura ut hur konstiga lösningar hänger ihop. Det blir alltså snabbt tusenlappar i kostnad, som rinner iväg för att nästa elektriker inte direkt kan börja jobba, utan först ta reda på hur det befintliga är gjort.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Garningen Garningen skrev:
Det är riktigt, gäller endast numrerade parter. Tror du bortek kommer klara sig undan lagens långa arm om han väljer en friare tolkning av paragrafen? :sweat:
Jag tror absolut att lagens långa arm inte är tillräckligt lång, eller åtminstone missar.
Risken är mindre än obetydlig.

Det är mer en samvetsfråga,
...då detta troligen kommer sitta likadant i 10,20 50, 70 år ... vad tror vi ..? så kan man ju tycka att det är lite dumt att ett fel ska existera under hela denna tidsrymd.
Men visst, om det ändras till att motsvara vad jag skrev i inlägg #23, så har man kommit så långt det går med befintlig kabel. Visst är det ett fel, men med blå märkning så har man tipset om hur man ska tänka och ... tja jag skulle inte ha några större problem att fatta hur det hänger ihop. Och så lägga 10 sekunder på att mäta, så är man säker sen.
Men glöm inte att det finns många klåpare också som grejar med elen.
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror absolut att lagens långa arm inte är tillräckligt lång, eller åtminstone missar.
Risken är mindre än obetydlig.

Det är mer en samvetsfråga,
...då detta troligen kommer sitta likadant i 10,20 50, 70 år ... vad tror vi ..? så kan man ju tycka att det är lite dumt att ett fel ska existera under hela denna tidsrymd.
Men visst, om det ändras till att motsvara vad jag skrev i inlägg #23, så har man kommit så långt det går med befintlig kabel. Visst är det ett fel, men med blå märkning så har man tipset om hur man ska tänka och ... tja jag skulle inte ha några större problem att fatta hur det hänger ihop. Och så lägga 10 sekunder på att mäta, så är man säker sen.
Men glöm inte att det finns många klåpare också som grejar med elen.
Jag jobbar som skifteselektriker på en industri där många olika elektriker från många olika firmor under en väldigt lång tidsperiod har jobbat, detta medför att ritningar är ritade efter olika standarder, om de över huvud taget finns några. Jag går numer aldrig efter färger, mest för att våra parter oftast är numrerade, men också för att de inte går att lita på något innan man kollat med spänningsprovare. Vi har IT-system och de gör att vi kontinuerligt har div jordfel också, detta ställer ofta till de för aktörer utifrån som mäter mot jord och inte får någon potentialskillnad, farligt såklart, men nödvändigt.

Men ang det du skrev ovan, allt är klokt och såklart rätt. Han borde ha läst på innan han gjorde installationen alternativt tagit in en elektriker. Men nu är situationen den de är och då är ditt "fel men mer rätt"-alternativ en fördelaktig och inte allt för förödande väg att gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.