:D :D :D :D :D :D :D :D :D

Äntligen! Nu har vi ett hus, eller i alla fall ett halvt. Stomresningen påbörjades igår. Jag blev så till mig när jag såg de stora lastbilsekipagen att jag missade infarten till området... Idag kom takkupor, takstolar mm på plats. Än så länge inga missöden, förutom att ytterdörren hade fel färg. De upptäckte fadäsen innan dörren kom upp ur förpackningen, så vi slapp se eländet i alla fall :-/
Igår slapp vi nederbörd helt trots allt annat än kul väderleksrapporter. Idag några snöflingor men inget att tala om.
Förra natten var nog den första på en vecka jag sov som en stock. Det var så skönt att se att det verkar bli som man tänkt sig!
 
Grattis! ;D Jag känner igen känslan...
 
Stort grattis till er Wilma. :D
Det känns väldigt roligt när man kan se huset "live" så att säga. Istället för att titta på en ritning över planlösningen och försöka visualisera 3-dimensionellt.

Hos oss så hamras och spikas det för fullt. Enligt kontraktet skall huset vara klart v.17. Nu i morgon går vi ut med annons på vårt radhus.
 
Tack tack!
Vårt hus ska också vara klart v. 17. Vi har bara en hyreslägenhet att säga upp, det känns ganska smidigt. Lägenheten ska vi ha kvar maj ut, sen ska vi ha barn nummer två i början av juli om allt går som det ska. Verkar inte helt ovanligt att det kommer en bebis till nyhuset ;) Lider med millface dock som fick inflyttningen spolierad av en vattenskada i samma läge. Fruktansvärt tråkigt! Bättre hus-strul än bebis-strul förvisso.
Lycka till med annonseringen CarlH!
 
Det är strongt av er att klara av att bygga nytt och flytta när ytterligare ett barn är på gång.

Ska ni måla er hus till sommaren?

Jag tänkte ta 14 dagar på mig att måla. Hoppas på uppehåll eller ett still regn. Har ett valmat tak så det skyddar en aning.
 
Grattis till att allt gått så bra med huset!

Jag längtar ihjäl mig efter vårt hus, som kommer om.... iiiiiiiiiiiiiiih! bara 13 dagar. Kan du fatta att åratals väntan är över inom två veckor? Det övergår mitt förstånd.

Jag ser att du missade avfarten i rena upphetsningen. Själv misstänker jag starkt att jag kommer att kissa på mig eller svimma när husbilarna börjar snigla sig uppför backen till vår tomt :D

Lycka till med huset!
 
Visst är det en härlig känsla. För mig blev det en oerhörd spänning att se resultatet av ritningarna lyftas av bit för bit från en lastbil. Men när stommen var klar efter två dagar, så blev det som ett oerhört vacum!!! Man tyckte att det händer ju ingenting!!! Detta berodde på att man ser inte riktigt vad de gör den första tiden (ihopfästningsdetaljer, konstruktionssnickerier på vind/takkupor/ventilation/etc.). Nu när de började sätta innerväggarna upplever man det där ruset igen. För varje dag som går tycker man att de gör otroligt mycket.
 
CarlH, det är min stackars man som får ta den stora smällen misstänker jag. Dras med en tjock irriterad fru (?) som varken kan bära lyfta hjälpa eller måla men har bestämda åsikter ;) Jo "vi" ska måla utvändigt också. Vi har liggande panel så kanske kan jag måla en eller två brädor i lämplig höjd (inte så många eftersom jag är ganska kort) ett varv runt huset. Om jag får vila ibland :)
När bebisen är född lär man ha fullt upp med annat än husbestyr. Men det ska ju rullas gräsmatta, anläggas gångar och lite morötter hade ju varit trevligt... Vi lär inte vara sysslolösa!

Lycke, de sista veckorna gick illsnabbt tyckte jag. Lång lång väntan längtan och plötsligt var det dags. Nu kan man inte se sig mätt på det halvfärdiga huset.

 
Mannens uppgift - att bygga hus.
Kvinnans uppgift - föda barn. ;)

Jag vet hur det är att ha fullt upp, så att säga. Vi har tre barn. En pojke på sex och ett tvillingpar på fyra.

Samtidigt med grundläggningen slog de världsrekord i magsjuka (kräksjukan). De hade den tre gånger var!! ???
 
Å, vad vidrigt, CarlH!
Jag har sagt till min man att det skulle inte förvåna mig om vi drabbas av magsjuka lagom till husbygget om några dagar... De senaste åren har vi haft allt från lindriga magsjukor till fasansfull vinterkräksjuka i just januari. Jag åker banne mig dig ÄVEN OM JAG SPYR! Skulle inte falla mig in att missa när lastbilarna kommer med våra husväggar - efter att ha väntat i så många år.
 
Lycke skrev:
Jag åker banne mig dig ÄVEN OM JAG SPYR! Skulle inte falla mig in att missa när lastbilarna kommer med våra husväggar - efter att ha väntat i så många år.
Hehe, knappast! Jag fick vinterkräksjukan förra året och det kan jag säga, att ingenting hade fått mig att lämna hemmet...
Eller toan kanske man skulle säga.

Första dagen trodde jag att jag skulle dö.
Andra dagen hoppades jag att jag skulle få dö.

Och har man kommit till det stadiet känns inget värdsligt speciellt viktigt... ;D Det är den klart hemskaste sjukdom jag har åkt på.
 
Lycke skrev:
Jag åker banne mig dig ÄVEN OM JAG SPYR! Skulle inte falla mig in att missa när lastbilarna kommer med våra husväggar - efter att ha väntat i så många år.
Nu hoppas vi alla på detta forum att ni ska få hålla er friska. För oss var det väldigt roligt att se när huset kom och hur huset tog form bit för bit, eller rättare sagt vägg för vägg.
 
KarlXII skrev:
Hehe, knappast! Jag fick vinterkräksjukan förra året och det kan jag säga, att ingenting hade fått mig att lämna hemmet...
Eller toan kanske man skulle säga.
Man kan ju också ta med sig mulltoan och sitta på. Ganska praktiskt eller hur?
 
Vilken skitdebatt ;)
För att spä på kombinationen hus/magsjuka kan jag berätta att jag blev magsjuk dagen efter att huset kom förra veckan... Dock inte kräksjukan utan en mildare variant. Standard var ett par skorpor till lunch, sen vänta någon timme för att magen skulle lugna sig innan man vågade åka ut till huset och titta. När vi skulle bjuda på smörgåstårta fick maken ta ledigt från jobbet för att åka dit med den, fast jag var hemma. Var ju livrädd att smitta snickarna genom att hantera deras tårta!
 
Mannens uppgift - att bygga hus.
Kvinnans uppgift - föda barn.
Ja, så lär det bli för oss framöver :)
Annars brukar vi vara bakvända familjen titt som tätt. Maken fixar middagen och jag klipper gräset eller skottar snö. Vad gäller "data och prestanda" på huset är jag nog den av oss med störst koll. Likaså ändringar av planlösning och allt möjligt annat husrelaterat. För att jag haft mest tid och för att stilla mitt kontrollbehov...
Ett par gånger har jag hamnat i en situation där jag blivit helt mållös. Det har varit när vi berättat för bekanta att vi ska bygga hus. Den manliga halvan av paret har då tittat på mig och spontant utbrustit (på fullaste allvar): "Men vad kul, då kan ju du vara med och bestämma hur köket ska se ut!"
Är det så det brukar vara ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.