Harpad matjord, det var den dom hade till gräsmattor.... :rolleyes:
 
Då ska det vara en bra jord.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Dilemma så här på lördagskvällen. Vår gräsklippare bestämde sig för att, efter en lååång vila, inte starta idag. Grannen är borta över helgen. Bilen har jag lånat ut tills imorgon kväll. Jag har en handjagare som jag skulle kunna köra (har ju bara cirka 80-90 kvm) men vågar jag det? Vill ju gärna ha bra kontroll på längden och dessutom saknar den ju uppsamlare. Längden går att justera med någon skruv... ska jag avvakta till måndag kväll med klippningen istället? Kliar i fingrarna...
 
Haha ja dilemma. Uppsamlare är ju inget måste. Dock vill du ju inte skalpera mattan om klipphöjden är låg. Tough call.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Haha ja dilemma. Uppsamlare är ju inget måste. Dock vill du ju inte skalpera mattan om klipphöjden är låg. Tough call.
Högsta läge på denna grej ska vara 45mm. Är det ok? Om man nu vågar lita på det... Jag är sugen på att klippa imorgon bitti. Oavsett får det bli att åka och köpa en ny klippare på måndag. Funderar på om man skulle satsa på en ny handdriven ändå för en så liten yta. Vad tror ni..? Nackdelar?
 
Och ska man helst köra med eller utan uppsamlare? Finns det fördelar eller nackdelar? Känns som viktig info som jag missat där.
 
C crazytok skrev:
Ja.

Det är precis så jag vill göra runt vårt hus. Tyckte det såg jättesnyggt ut! Har bara två frågor till sen ska jag sluta kapa tråden. Var det svårt att göra och har du lagt sten innan?
 
Nej absolut inte svårt, lite pill bara...

Jag har lagt 0/18 under och paddat över, sedan 1cm 4/8 flis precis under plattan för att underlätta när du justerar in plattorna i våg. Spänn upp ett snöre så får du en rak snygg linje på stenen!

Har du redan gräsmatta där idag, och inte tillgång till padda. Så gräv en 10cm djup ränna, fyll i med 0/18, sedan kan du stampa det och vattna ist. Sen packar du det ytterligare genom att slå med gummiklubba ordentligt på stenen när du lägger den. Så blir det packat och bra under!

Vad menar du med lagt sten innan? Om jag gjort liknande själv tidigare? Isf, nej... byggt mur och gjort all plattsättningen själv runt huset. Lärt mig på vägen kan man väl säga. Om du menar lagt sten innan som att lagt något under plattorna så, ja... enligt ovanstående. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Paulina123
  • Laddar…
K KWesterberg skrev:
Högsta läge på denna grej ska vara 45mm. Är det ok? Om man nu vågar lita på det... Jag är sugen på att klippa imorgon bitti. Oavsett får det bli att åka och köpa en ny klippare på måndag. Funderar på om man skulle satsa på en ny handdriven ändå för en så liten yta. Vad tror ni..? Nackdelar?
Det viktiga är att inte klippa för mycket åt gången. 1/3 max brukar man säga är max.
Om 45 mm är för lågt kan jag inte svara på då jag inte vet hur långt ditt gräs är.
En cylinder handjagare klipper nog väldigt fint. Uppsamlare eller inte uppsamlare. Verkar vara olika skolor om det. Olle Berg någon gräsmatteguru förespråkar uppsamlare. Förmodligen för att man inte ska få en såkallad tatch i gräsmattan.
Gräsmatte nerdar i USA förespråkar mulch. Dvs låta gräsklippet ligga kvar och ge gödning.
Jag kör utan uppsamlare.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det viktiga är att inte klippa för mycket åt gången. 1/3 max brukar man säga är max.
Om 45 mm är för lågt kan jag inte svara på då jag inte vet hur långt ditt gräs är.
En cylinder handjagare klipper nog väldigt fint. Uppsamlare eller inte uppsamlare. Verkar vara olika skolor om det. Olle Berg någon gräsmatteguru förespråkar uppsamlare. Förmodligen för att man inte ska få en såkallad tatch i gräsmattan.
Gräsmatte nerdar i USA förespråkar mulch. Dvs låta gräsklippet ligga kvar och ge gödning.
Jag kör utan uppsamlare.
Tack!
 
Vet inte om jag ska skratta eller gråta, tom i vår paddade grusgång behagar gräset tydligen att hellre växa än i den harpade matjorden!

(spillde några frön där vet jag... :crysmile::crysmile::crysmile:)
Gräs som oväntat växer i en grusgång, omgivet av småsten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
KWesterberg och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
@KWesterberg hur gjorde du? Blev det någon klippning? Bilder? :)
Tyvärr Vågade inte! Kände att jag definitivt kunde göra mer skada än nytt genom att harva runt med gamla slitna blad utan ordentlig koll på längden. Åker och köper en ny klippare och gödning imorgon. Bilder kommer!
 
  • Gilla
Paulina123
  • Laddar…
Klipper först och sedan vill jag ju både gödsla och stödså lite. I vilken ordning bör det göras? Gödningen först va? Eller spelar ingen roll?
 
Klippning först. Sen spelar det ingen roll. Avslutas med bevattning.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.