Precis så är det.
För en vecka sedan flyttade vi in i vår 1.5 plans villa från 76.
Redan under visningen pekade vi ut massor att fixa och självklart även denna vecka.
Så ja om vi lever och har hälsan och ekonomin och inspirationen kvar så har vi här ett projekt för minst 30 år framåt.

Vi har begränsade kunskaper men enligt våra nära och kära samt grannarna så kommer vi lära oss samt klanta oss och lära oss av det.

Just nu klurar vi på hur man fixar så stuprören går ut mer från huset.
Samt hur LL pumpens vatten ska ut mot gräset utan att en eventuell slang fryser sönder till vintern om de nu finns risk för de.

Solluftfångare med AC är även en fundering på om kan passa.

Känns stort detta men ändå lyxigt.
Sonen har redan orsakat ändringar i planen. Typiskt barn : även i tonåren :)
Han stal mitt syrum då han inte kunde föreställa sig sitt eget rum renoverat. Hans tilltänkta rum är de första rummet jag tänkte göra iordning. Så jag får snällt ta och renovera tilltänkta tonårsrum till syrum i väntan på att han flyttar hemifrån om några år.
Men det är ett små bekymmer som försvinner av lyxen att ha en nöjd son.
Nu ska jag istället som första projekt snygga till köksluckorna om vädret tillåter mtp värmen.
Sambon fixar ute med målning och gräva upp växter samt nätverka med grannarna som bott här sen området byggdes.
Liten läges rapport och fler kommer i tråden.

Hej och godmorgon förresten :)
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
E
Vad roligt och spännande med ett nytt boende. Grattis till husköpet!
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Häromdagen rev jag bort murgröna från fasaden. Grävde upp en bra bit och sen fyllde med grus. Samt att jag i brist på jord la dit täckbark. Vet ej om det var rätt av mig men jaja.
Sen lite sand och ett gäng plattor över som lutade ifrån fasaden lite och sand emellan. Blev rådasand från ett föredetta avkvarie. Rätt eller fel vet jag fortfarande inte?? :)
Just de spraya de även ogräs ättika både under vid rötterna som nog är kvar samt på allting. Spraya även på fasaden ihopp om att mjuka upp de där konstiga fjunen som sugit sig fast.
Gick inte att borsta bort efteråt.
Använde väl fel för jag tog bara en kvast.
Frågan då? Vilken borste? Vad mjuka upp det med?
Samt att jag såg att en förra ägare till huset har på ett annat ställe bara målat över fjunen.
Är det ok?
Aldrig målat en träfasad innan men misstänker att det inte är ok. Har för mig att det måste vara helt rent innan målning.
Plattorna lade jag där dels för att jag vill kväva lite som kanske kommer upp. Samt att jag nån dag vill ha en uteplats där. Just nu får det vara tomt då jag inte har tillräckligt med plattor. Alternativt att jag sätter en kruka med taklökar där. Vill inte ha ennvattenkräva de blomma ens i kruka så nära fasaden.

Är det förresten någon som bytt ut hela eller delar av sin gräsmatta till sedum matta istället?
En liten fantasi jag har då jag avskyr framsidan av trädgården och bara vill slippa sköta den så mycket det bara går :)
 
Släng gärna upp lite bilder.
All lycka till!
Man lär sig på vägen! Även vi har just köpt vårat första! :D
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
R Riggson skrev:
Släng gärna upp lite bilder.
All lycka till!
Man lär sig på vägen! Även vi har just köpt vårat första! :D
Jag försökte det men gick nog inte från mobilen.
Bara sonens dator upppackad nu så får vänta med bilder ett tag :(
 
Ska ni renovera nu?? Sen vi flytta har vi fått frågor från vänner och bekanta om vi ska renovera.
Vad menas med renovera egentligen?
Ja badrummet behöver fixas nån dag. Samma sak med taket och köket och avfuktare behövs i grunden.
Men ser detta som helt normala saker. Huset är ju ändå över 40år och byggt med 70talets klassiska brister.
Men inget av ovannämnda är ju akut. Bara börjar åldras.

Så vad menar dom? Tycker dom att vårat hus är fult? Eller ser dom det som att det är i dåligt skick? Eller tror de att vi prioriterar utseende framför funktion?

Självklart måste saker göras. Men de större sakerna tänkte vi ta med en 2-3 års intervall beroende på budget. Samt om det dyker upp akuta saker där oavsett vad ekonomin tycker.
Till våren blir det avfuktare i krypgrunden tex.

Nu?
Rensa och på nått vis fixa så stuprännor och stuprör funkar bättre och leda ut de mer från huset.
Ta bort fler växter som är för nära huset.
Måla om köket då det är riktigt fult målat sen innan.
Måla lite ute. Finns vissa ställen där färgen har flagnat då de är utsatt för vädret.
Byta vissa dörrar till vikdrörrar då de är placerade på ett sätt där vi riskerar att bli nockade av dom när någon öppnar.
Sätta lister i de rum där det fattas. Och byta ut endel lister till större kabelkanaler i några rum.
Lite silikon runt diskhon och i sopskåpet och fler såna där små saker besiktningen visade.
Tillsätta och byta några element ihopp om lägre driftskostnader då vi har direktverkande el plus luftluft pump.

Framtida planer.
Måla om varenda rum och byta golv i de mesta. Varmvatten beredare med solcell. Vilket jag gärna vill fixa redan i år om budgeten tillåter.

Ordna fler genomtänkta uttag då jag inte alls fattar hur de tänkte att man skulle kunna leva med så få kontakter.
Fixa lite mer med ventilationen. Funderar på antingen solluftfångare eller Mitsubishi mini ventilation. Har som liten tröst tagit bort tätningslister längst ner på fönstren tillsvidare.

Fantasi planer är att byta uppvärmning helt. Ha sedumtak på garaget med nån form av lösning så jag kan ta tillvara på regnvatten. Sedum matta på hela framsidan av trädgården eller stenparti. Göra om entrén och bygga ut den med tillhörande altan. göra parkering garage och förråd/snickarboa större. Sistnämnda går nog inte då det det är för nära tomtgräns. Måla vindrivor knutar och övriga detaljer svarta. Huset är ljusrosa med vitt nu och tror svart eller väldigt mörkbrunt skulle passa bättre. Men en rejäl fantasi då det innebär även dörrbyte och måla altan och annat. Är endast kosmetisk fråga så inget högprio.

Så ja vi har förhoppningsvis verkliga planer på att fixa vissa saker för husets och ekonomins skull. Samt att vi som många andra även har långsökta fantasier som troligen inte blir av .

Men innebär allt detta att renovera? Eller betyder det bara att vi vill ta hand om huset och ekonomin samt senare om möjligt snygga till det?
Vill inte ordna för mycket kosmetiskt just nu dels för att funktion är viktigare samt att vi inte vet vad som passar vart och behöver bo in oss först.
 
Mikael_L
Ja det är ju skönt att få lite långsiktigt perspektiv på sina projekt och sysslor, så man inte plötsligt en dag står där utan något att göra. :) :cool:

Grattis till huset. (y)

V Vildparti skrev:
Är det förresten någon som bytt ut hela eller delar av sin gräsmatta till sedum matta istället?
En liten fantasi jag har då jag avskyr framsidan av trädgården och bara vill slippa sköta den så mycket det bara går
Fundera på att så in gräs och vitklöver, men mest klöver, eller kanske 100% vitklöver, kolla upp med "plantskolan" eller här på forumet vad som gäller.
Det är ialla fall en fundering jag själv har, för att slippa massor med gräsklippning.
Och pollinerande insekter gillar det också, och jag hoppas att det dessutom blir en sämre miljö för fästingar.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Fundera på att så in gräs och vitklöver, men mest klöver, eller kanske 100% vitklöver, kolla upp med "plantskolan" eller här på forumet vad som gäller.
Det är ialla fall en fundering jag själv har, för att slippa massor med gräsklippning.

Ja vitklöver har jag inte alls tänkt på innan :) varför inte? Det ska jag utan tvekan överväga
 
Det gick inte att citera :(
 
Känner mig lite smått dissad. Är nog bra osäkerheten som nybliven villaägare.
Säger jag att jag planerar att fixa något så ifrågasätts det hela tiden. Och om jag frågar så blir det utan svar.

Men igår var jag mer självsäker. Trots att en av 3 grannar troligen kommer gnälla så valde jag igår att flytta på en syrén buske. Flytta den in i ett hörn så jag slipper konka runt med gräsklipparen just där. Det är mycket annat i vägen för som förra ägaren fixat så jag ville bli skonad från iaf de hörnet.

Blev förundrad igår över hur lite målartvätt kostar. Sambon kolla upp och berätta att han hittat en målar tvätt för 200kr som ska täcka 250-300kvm.
Förra ägaren lämna kvar fasad färg och penslar. Så vad kan fattas nu?
Borste? fler penslar och rollers? Tejp och plast för att skyddas fönstret?
 
  • Gilla
Eva A M
  • Laddar…
Just de. Jag tackar diverse makter och uppfinnare för mörkläggningsgardiner :)
Första dagarna här var det rena bastun på övervåningen och vi starta då ovilligt luft pumpen på ac. Men nu har vi mörkläggningsgardiner i alla fönster som dras ner så fort solen står på.
Rejäl skillnad nu. Bara 4grader varmare uppe igår kväll istället för 8-10 eller mer :)
 
Idag får jag hjälp :)
Idag och Fr till fredagr brodern här. Bra för jag behöver hjälp i trädgården om vädret tillåter eller inne.
Idag vill jag börja ta upp grus och sten mm från stenpartiet förra ägaren anlade.
Fin tanke men det är nästan mer ogräs än sten där i.
Samt att aroniahäckarna behöver klippas.
Hörntomt och har för mig att den sidan där hörnet är har nån form av special regler angående hur högt staket och häck får vara.
Rabbla upp lite fint allt som behövs ute. Allt kommer vi inte hinns i år.
Ta bort buske och gran nära fasaden. Flytta granen på framsidan.
Beskära ett träd. Skinkan bort
että och minst en aronibuske.
Ta bort tre döda träd.
Måla fasaden
Plana ut alla spår från förra ägarens pallkrage odling.
Rensa och fixa med stuprören.
Flytta på prästkragar smörblommor och gullviva.
Ordna vildparti framför inglasade altanen samt längs med garaget.
Göra "fotbollsmål" av att placera vissa buskar i rätt läge för detta.
Bygga trappa till förrådet.
Troligen byta nån planka och behandla altanen på nått vis
Finns som sagt massor och massor
 
MultiMan
Vill du ha fler reaktioner krävs nog bilder på hur det ser ut. Detta forum har ju dessutom till skillnad från många andra en egen bilduppladdningsfunktion så du slipper använda tredje part. Utmärkt @Per Eskilsson !

Går utmärkt att ladda upp bilder i min Huawei P20 Pro iaf, så funktionen finns även för mobiler. Du kanske glömt att ge appen rättigheter till kamera och filer (eller svarat fel när appen frågade vid installationen)?
 
  • Haha
Vildparti
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Vill du ha fler reaktioner krävs nog bilder på hur det ser ut. /QUOTE]

:) Reaktioner :) nu verkade jag ju nästan FB och tvister mm skadad :)
Men ja du har rätt. Kommentarer till mina frågor och idéer skulle väl inte skada att få fler av.
Men samtidigt så är det ändå mestadels för att rapportera vardagligt hus stök det handlar om. Men jag ska försöka få upp bilder nån dag så får vi väl se om jag har helt orimliga saker för mig i huset :)
 
Snart kommer jag lägga ut nån bild. Nästa vecka börjar vi måla och vill skryta lite men före och efter bilder ;)

Fått råd av familjen att köpa nån form av såg. Bra råd för enda vi har är e cirkelsåg fogsvans och tigersåg.
De duger ju klart men om lister och panel samt enstaka bräda till trallen ska sågas så känns de lite fel. Eller blir det fel?
Något förslag? Budget ca tusenlappen
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.