Objekt: Sommarstuga från sent 70-tal med trägolv, furupanel och som bonus, ohyvlat virke i taket med bjälkar samt svart altandörr.

Verktyg: Bosch pfs5000e, inköpt för 1500 på Conrad.se med rabattkod.
Ansiktsmask från Biltema
Diverse maskerinsplast
Starbrno 3.5% som vätskeersättning.

Färg: Biltemas nya spärrfärg (vit, lacknaftebaserad, 365845) 349:- för 3l samt Biltema antikvita vägg- och golvfärg, 7 liter (269:- (362036) ).
Beckers Aqualack till luckor

Arbetet: Fantomens mysgrotta skulle bli vit. Jävligt vit till och med, eftersom gästerna somnade av i allt furu så fort man gick in. Efter att ha läst i forumet om diverse 3- och 4tusenkronors herrejössesmaskiner för spraymålning ledsnade jag och köpte en bättre Bosch istället. Tanken var att kunna köra outspädd färg samt att kunna lacka luckor samt utomhusmåla panel vid behov.

Rummet förseglades, andningsskydd på, i med spärrfärg och på med den förvuxna dammsugaren: Efter lite laborerade med inställningarna valdes "full metal jacket-läget", d.v.s. max på allt. Spärrfärgen lades på tunt, vilket gick i princip hur bra som helst. Det tog ungefär en timme att måla alla väggar samt fönsterbrädor och den svarta altandörren. Färgen torkade mycket snabbt eftersom luften blir rätt varm tämligen omgående, detta var en klar bonus enligt mig. Mycket bra ytfinish på både liggande och stående panel.

Efter en frugal lunch och en kall var det så dags att fräsa av väggar, dörr, blombrädor samt taket(ohyvlat) med slutfärgen (antikvit). Sprutan var besvärlig att rengöra med lacknafta, slutade med en hink att doppa delarna i. Därefter fylldes den på igen med den nya vattenbaserade färgen.

Denna färg var lite tjockare än spärrfärgen men sprutan hade inga problem att få fram ett bra flöde. Ganska imponerande med tanke på att jag haft ångest i flera år över att måla det ohyvlade bjälktaket. Färgstrålen är i sitt horisontella läge ungefär 10-12 cm i praktiken, så reklamens " 3m2/min" är väl lite att ta i, mer runt 1.5-2 m2/min, men jämfört med att först stå med strykare och shellacka alla kvistar... grundmåla.. färdigstryka... Plus suggan i taket... Oj oj oj, det hade tagit mig säkert en vecka för hand!

Ungefär två timmar senare var hela rummet vitt inklusive tak m.m. Ett jättelyft jämfört med innan, däremot är sprutan rätt tung när den är laddad, så lite axelvärk blev det allt. Det ohyvlade virket var som väntat tyngst att få bra täckning på, där fick jag gå åt bägge fiberriktningarna, men då blev det 100% enligt min lekmannabedömning...

Rengörningen av vattenbaserad färg var betydligt enklare.

Dagen efter skulle två köksluckor testas. Jag valde en Beckers Aqualack som kostade runt 200:- bruten/liter. Här användes lackmunstycket samt de inställningar som Bosch rekommenderade för lackfärg.

Tyvärr blev resultatet inte helt bra: inget fel på täckning med mera men apelsinskalseffekt oavsett hur man ändrade tryck/matning. Slutfinishen blev därför att det var lite knottrigt. Nu skulle luckorna sitta i ett barnrum så det var väl inte hela världen, men med tanke på den fina finishen på panelen (där det blev 100% slätt) var det förvånande.

Slutsatser: En relativt billig målarspruta som fungerar ypperligt till vägg/takjobb inne och ute. Snabb och lättjobbad. Frågetecken kring förmågan att lacka möbler med mera, men det kan vara min talanglöshet med. Lättrengjord med vattenbaserade färger, svår att få ren med lacknaftebaserade färger. Inget för pedanten då själva sprutan snabbt blir färgad, dessutom krävs en hel del maskering före målningen.

Jag ska testa vidare med annan lackfärg för att se om det går att få bättre finish på möbler med mera.

Slutbetyget blir: Mycket prisvärd för den som ska måla lite större ytor eller har furuväggar/ohyvlat virke (inne/ute)
 
  • Gilla
StefanKanSjälv och 11 till
  • Laddar…
Kompletterar med att målningen skedde i början av juli. Hittills har det, hög sommarvärmen till trots, inte läckt eller kådat något från kvistarna. Dock var panelen nära 40 år så det kan hända att de inte har så mycket kåda kvar i sig...
 
Jag har i princip samma erfarenheter av Bosch PFS 5000E... målningen av den spårade plyfan på garagedörren blev klockren finish på, men när jag sprutade några köksluckor med outspädd Alcro Servalac Aqua blir ytan inte bra... lite som apelsinskal fast större "gropar" / "vågor"... Ska väl tillägga att underarbetet är ordentligt gjort så bör inte ha med det att göra (slipning, tvätt och grundning med Alcros Servalac Aqua Grund).

Efter att ha läst en hel del på nätet så är planen att testa att hålla sprutan närmre luckan (<15cm), tydligen ska värmen från sprutluften torka färgen lite innan den når underlaget om man håller den längre ifrån (antar att normalt avstånd är 20-30 cm)... Och om inte det fungerar så är jag inne på att späda färgen en hel del och lägga luckorna plant så färgen rinner ut (nu har jag dem hängandes)....

Profosssen, testade du med någon annan färg eller inställning och lyckades få bättre finnish på möbler etc??

Är det någon annan som lyckats få bra resultat med Bosch PFS 5000e sprutan då ni sprutat luckor, dörrar eller möbler??? Vad har ni använt för färg och vad har ni haft för inställningar och munstycke i sånt fall??? Har ni kört outspädd färg?
 
Intresserad av denna sprutan, nån som har nya erfarenheter?
 
Gri11en skrev:
Intresserad av denna sprutan, nån som har nya erfarenheter?
Inte nån?
 
Vad ska du måla? Jag är helnöjd med min. Har inte gett mig på nåt avancerat lackjobb men har målat x antal kvadratmeter diverse (panel pärlspont, tak, trappspaljé, grundat diverse brädor osv).
 
  • Gilla
Dolsson8
  • Laddar…
Jag ska måla ungefär det samma, väggar, tak, paneler samt skåpluckor och andra snickerier och kanske fasad...
 
Ok ja men då kommer du nog bli nöjd med den sprutan. Vad gäller skåpsluckor så törs jag inte säga. Har ju mest målat med färg med lägre glans och då blir resultatet bra. När jag målade pärlspontpanelen så fick jag laborera lite med spädning innan jag blev nöjd.
 
Hej profossen. Kul med en recension nu när man är sugen på en! Ser bra ut för mig! Jag ska måla tak som är träpanel, men hur är det med spill? Golv förutsätter jag ska täckas. Men hur är det med väggar och fönsterbrädor? Ska man slå in hela rummet i plast eller?
 
nikasp
Några nya erfarenheter? Är mest ute efter snickerier och dörr till tvättstuga. Ute efter helt slätt resultat på den. Verkar det för svårt blir det roller.
 
hej finns det fortfarande ingen som har fått bra resultat när de målar snickerier? Köksluckor tillexempel.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Samma problem här. Använde också Beckers lackfärg. För långt ifrån, apelsinskal. För nära ger rinnande märken. Försökte måla karmarna. Gick inte. Tänkte ge mig på dörrar, men liggande blir problematisk, då man kan inte riktigt hålla den så. I så fall man måla de stående och lägga ner de, men risken är att man får rinnande färg här också.

(Har sprutmålat gamla 60-tals element med Beckers elementfärg och där blev resultatet bättre, men även där lite apelsinskal.)
 
nikasp nikasp skrev:
Några nya erfarenheter? Är mest ute efter snickerier och dörr till tvättstuga. Ute efter helt slätt resultat på den. Verkar det för svårt blir det roller.
Tror det blir enklare och billigare i slutändan att lämna in dörren om man vill ha perfekt resultat.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
H helix skrev:
Tror det blir enklare och billigare i slutändan att lämna in dörren om man vill ha perfekt resultat.
Den blev penselmålad före jag köpte sprutan. Problemet är att det är jobbigt att lämna huset vidöppet medan dörren är på lack :)
 
Ja, det kan jag tänka mig :)

Nej, hittills ser jag inte Boschen som än bra produkt för lackfärg med dörrar/hemsnickerier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.