nikasp
BigR BigR skrev:
Jag har utan problem sprutat Demidekk Ultimate och den är ganska tjock.
Jag sitter och hoppas att jag kan dra igång med målning i vår så fort vädret tillåter med just Demidekk Ultimate.Har jättehöga krav på resultat på villan så osäker på om man kan köra även sådan färg på bra sätt med denna.

Kunde du köra den outspädd och har du några erfarenheter och tips att dela vad g'äller praktisk målning? Vi ska måla huset grått med vita knutar så undrar om man ska sprutmåla fasaden först i grått och hålla papp som skydd för foder och annat. Och sedan ta foder och takfall sist, åsikter på det?

Hoppas kunna måla villan något snabbare än med pensel men orolig för att det ska bli för tunt skikt om man behöver späda.
 
Om du har jättehöga krav så skulle jag avråda dig från att köpa en sån här billig färgspruta.
Den är bra, men inte ett mirakel för de pengarna.
Köpen Wagner 250 pro eller liknande och sälj den när ni målat färdigt.
 
nikasp
J johjos78 skrev:
Om du har jättehöga krav så skulle jag avråda dig från att köpa en sån här billig färgspruta.
Den är bra, men inte ett mirakel för de pengarna.
Köpen Wagner 250 pro eller liknande och sälj den när ni målat färdigt.
Det är redan gjort/köpt för ett bra tag sedan och med jättehöga krav menar jag endast fasadmålning. Vill att det ska hålla väldigt länge så tänker inte ta genväg och det känns tveksamt alt inte blir bra finish,

Jag har läst och insett att för superfinish med lack på möbler och luckor är det svårt eller omöjligt. Alternativt kräver slip och polering. Har dock inga högblanka grejer på gång. Handlar nog mer om garagedörr, fasad, utemöbler och även måla klart torpet som jag började med sommaren 2019 :) Inte haft tid eller möjlighet att fortsätta där (slamfärg).

demidekk-ultimate-product_tcm28-142733.jpg
 
BigR
nikasp nikasp skrev:
Jag sitter och hoppas att jag kan dra igång med målning i vår så fort vädret tillåter med just Demidekk Ultimate.Har jättehöga krav på resultat på villan så osäker på om man kan köra även sådan färg på bra sätt med denna.

Kunde du köra den outspädd och har du några erfarenheter och tips att dela vad g'äller praktisk målning? Vi ska måla huset grått med vita knutar så undrar om man ska sprutmåla fasaden först i grått och hålla papp som skydd för foder och annat. Och sedan ta foder och takfall sist, åsikter på det?

Hoppas kunna måla villan något snabbare än med pensel men orolig för att det ska bli för tunt skikt om man behöver späda.
Vi köpte primärt sprutan för målning av takutsprånget. Vi har ett lite större takutsprång som målades både på vidbyggt garage och huvudbyggnad. Sprutade Visir grund och 2 varv med Ultimate. Målade även två väggar på garaget. Ingen spädning, bara spruta och efterstryka.

Man får inte har för bråttom, då blir det för tunt. Hade det bara varit släta väggar hade jag nog kört med bara pensel, men det blev mycket smidigare med sprutan.

Man blir rätt snitsig efter ett tag så detaljer kan man spruta och skärma av med en kartongbit. Täck fönstren noggrant och flytta bilarna en bit om du vill slippa prickar.

I övrigt: Man blir less på ljudet och är det väldigt varmt ute torkar färgen för snabbt.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
BigR BigR skrev:
Vi köpte primärt sprutan för målning av takutsprånget. Vi har ett lite större takutsprång som målades både på vidbyggt garage och huvudbyggnad. Sprutade Visir grund och 2 varv med Ultimate. Målade även två väggar på garaget. Ingen spädning, bara spruta och efterstryka.

Man får inte har för bråttom, då blir det för tunt. Hade det bara varit släta väggar hade jag nog kört med bara pensel, men det blev mycket smidigare med sprutan.

Man blir rätt snitsig efter ett tag så detaljer kan man spruta och skärma av med en kartongbit. Täck fönstren noggrant och flytta bilarna en bit om du vill slippa prickar.

I övrigt: Man blir less på ljudet och är det väldigt varmt ute torkar färgen för snabbt.
Tack för info och bra att den klarar utan att behöva späda färgen! Har en 5 meter lång vägg på garaget där jag ska provmåla innan jag bestämmer mig för resten. Yes, proppar eller kåpor gäller märkte jag de två timmar jag målat 2019.

Grannen har ett vitputsat garage nära och nedanför den absolut största och högsta väggen. Blir nog pensel där så jag inte lyckas fixa grå prickar på hans tak eller vägg.
 
Jag har målat ett par trähus med min Bosch PFS 5000e, efterdrar dock alltid med pensel för att få in färgen i trät ordentligt. Min erfarenhet är att det går väldigt mycket fortare med sprutan trots att man efterdrar med pensel. Speciellt runt takstolar etc så är sprutan oumbärlig. Jag täckte bara fönstren noga sen sprutade jag hela fasaden två lager och sen målade jag foder etc för hand och målade då bara över det jag av misstag råkat spruta på fodren tidigare. Har använt Cuprinal fasadfärg plus och den är väldigt trögflytande men inga problem för sprutan. Jag använde det mellanstora munstycket så om man vill få på mer färg kan man ta det stora... men det behövdes inte tyckte jag.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Tack för tips! Jag har lagt lite för mycket tid på googling i dagarna och de här proffs-norrmännen i samarbete med Jotun tycker att man ska passa sig med att använda pensel då det är risk att man tunnar ut eller tom halverar färgskiktet. Se från 4 minuter cirka:

Vår villa är målad med täcklasyr och färgen är i väldigt fint skick så jag har egentligen ingen yta jag att j "jobba in" färgen i jämfört med vårt knastertorra torp som är målat med faluröd. På villan ska det tvättas och fixas väldigt lite mindre flagor och sprickor.
 
nikasp
Såhär ser underlaget ut hos oss, dvs inget som kommer att suga färg direkt och på största delen finns inga sprickor eller annat som måste mättas. På omålad panel och rejält skrapad panel är det kanske bra att jobba färgen, ska kolla in vad de där proffsen tror om det.
 
  • Väggunderlag med målad panel utan sprickor intill ett fönsterhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet ni om Bosch 5000e är en airless eller hvlp spruta? Kan inte hitta när jag googlar.

Sen undrar jag om det är nödvändigt att efterdra med pensel på en fasad som redan har ett äldre färg lager på sig? Huset är målat med lasyr.
 
nikasp
M Michael_w skrev:
Vet ni om Bosch 5000e är en airless eller hvlp spruta? Kan inte hitta när jag googlar.

Sen undrar jag om det är nödvändigt att efterdra med pensel på en fasad som redan har ett äldre färg lager på sig? Huset är målat med lasyr.
HVLP, den låter som en ganska högljudd dammsugare hela tiden. När du trycker på avtryckaren matar den färg. Jag skulle inte måla utan att efterdra, mest för att jag vill att färgen ska få mesta möjliga kontakt med underlaget och leta sig in in alla skrymslen och vrår.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.