Hej,

Planterade 60 st Thuja Smaragd (I kruka), 50-70 cm långa den 29/5-2019.

Jag har grävt dike på 40-50cm djupt. Blötte jorden innan vi satte ned dem samt använde planteringsjord blandat med befintlig jord.

Vattnat rikligt och även satt dit bevattningssystem i form av droppslang som körs varje kväll 1 timme.

Skuggväv sattes upp 1 vecka senare för att täcka mot solen som annars står på thujorna hela dagen.

Se mina bilder, behöver jag vara orolig när den ”redan” blivit brun? Kan jag göra något eller ska jag klippa bort det bruna? Vattnar jag för mkt/lite? Tacksam för svar!

Grävt dike i trädgården fyllt med mörk planteringsjord för thujaplantation, kratta och säck på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rad av nyligen planterade Thuja Smaragd i trädgård med droppslang och spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radbunden Thuja Smaragd-plantering med skuggväv i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rad av nyplanterade Thuja Smaragd i kruka med skuggväv längs en trädgårdsgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thuja Smaragd växter med varierande gröna nyanser under en skuggväv, en del grenar brunfärgade, med droppslang synlig nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand pekar på bruna delar på en i övrigt grön Thuja Smaragd växt, indikerar oro för växtens hälsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på Thuja Smaragd-grenar med både gröna och bruna partier mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det som blir brunt på dina tujor verkar vara det som inte får något solljus och det är ju normalt. Det finns liksom ingen anledning för tujan att underhålla något som inte bidrar med energi till den. På tujor brukar bara det yttersta vara grönt medan innandömet är brunt. Det är därför det är viktigt att regelbundet klippa tujorna och inte vänta för länge för då kommer man inte att kunna klippa dem utan att det blir en massa bruna partier.

Det är nog viktigare att skugga topparna av tujorna än att skugga längst ner eftersom det är topparna som får mest sol.

När det gäller vattning är det bra att göra ett litet 15-20 cm djupt hål som man sticker ner fingret i för att känna hur jorden känns innan man bestämmer sig för att vattna.

Det är nog bra om gräset är på lite längre avstånd från tujorna.
 
Tackar!

Okej, men Smaragd ska ju inte behöva klippas? Eller tänker jag fel? Trodde skuggväven ville skydda mark och nere vid roten mest, men jag kanske ska täcka hela häcken?

Tycker jorden är fuktig och inte blöt, varit så väldigt länge, därför blev jag orolig pga det bruna. Det som visas på bilden är inte inne, utan sitter på utidan, ska se om jag kan ta en bättre bild.

Tack för ditt svar!
 
Jag skulle gissa att det är den milda chock som plantorna får när de plötsligt får en ny miljö. Inget att oroa sig över.

Däremot tycker jag de står alldeles för tätt. Jag har sett att leverantörer av häckplantor glatt skriver att man ska ha fyra plantor per meter, men det är ingen vidare bra idé om man tänkt behålla häcken en längre tid än 3-4 år. Däremot är det ju en bra idé om man som återförsäljare vill tjäna pengar. Jag hade satt max två per meter av den storlek du planterat, då växer de ihop till nästa säsong. En enda planta blir efter ett par år lätt en meter bred, så har man lite mer tid räcker det med en planta per meter. Bara stammen nere vid marken kan bli bredare än det planteringsavstånd du har.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Knappast något att oroa sig över, växterna behöver tid att anpassa sig till de nya förutsättningarna och det tar energi.
 
BirgitS
T term skrev:
En enda planta blir efter ett par år lätt en meter bred, så har man lite mer tid räcker det med en planta per meter.
Smaragd växer väl inte så fort. Är du säker på att du inte tänker på Brabant?

C clnhlm skrev:
Okej, men Smaragd ska ju inte behöva klippas? Eller tänker jag fel?
Det beror ju på hur man vill att häcken ska se ut. Om man vill ha en häck som är formad med små bågar eller rak på sidorna. Oavsett det så kommer den väl förr eller senare upp till en höjd där man tycker att det räcker.
Se svaren på den här sidan: https://www.byggahus.se/tomt/fraga-experten/skillnad-pa-thuja-brabant-och-thuja-smaragd.343131/
 
T term skrev:
Jag skulle gissa att det är den milda chock som plantorna får när de plötsligt får en ny miljö. Inget att oroa sig över.

Däremot tycker jag de står alldeles för tätt. Jag har sett att leverantörer av häckplantor glatt skriver att man ska ha fyra plantor per meter, men det är ingen vidare bra idé om man tänkt behålla häcken en längre tid än 3-4 år. Däremot är det ju en bra idé om man som återförsäljare vill tjäna pengar. Jag hade satt max två per meter av den storlek du planterat, då växer de ihop till nästa säsong. En enda planta blir efter ett par år lätt en meter bred, så har man lite mer tid räcker det med en planta per meter. Bara stammen nere vid marken kan bli bredare än det planteringsavstånd du har.

Vi fick instruktioner att sätta 3st per meter. Känns konstigt att dem skulle säga det om det är helt åt skogen fel?
 
C clnhlm skrev:
Vi fick instruktioner att sätta 3st per meter. Känns konstigt att dem skulle säga det om det är helt åt skogen fel?
Hur tätt du sätter är beroende på vad du vill uppnå. Samt vilken typ av thuja såklart.

Hur vill du forma häcken i framtiden?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Smaragd växer väl inte så fort. Är du säker på att du inte tänker på Brabant?
Smaragd växer långsammare än Brabant, men den blir likväl en meter. Jag kikar på grannens häck nu (dvs den bestående av växter!) och skulle uppskatta deras cirka tio år gamla Smaragd till en meter bred, och den står rätt torrt och skuggigt. En Brabant blir utan problem två meter bred på samma tid.
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på hur man vill att häcken ska se ut. Om man vill ha en häck som är formad med små bågar eller rak på sidorna. Oavsett det så kommer den väl förr eller senare upp till en höjd där man tycker att det räcker. Se svaren på den här sidan: [länk]
Rak på sidorna blir den om man klipper den! Jag tycker det är gräsligt fult med alla dessa toblerone-smaragd-häckar! Klipper man dem tidigare både på toppen och bredden så blir det oändligt mycket snyggare, och den växer dessutom mer på bredden så den tätar till sig.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
C clnhlm skrev:
Vi fick instruktioner att sätta 3st per meter. Känns konstigt att dem skulle säga det om det är helt åt skogen fel?
Vill man ha en halvmeter hög tät häck skulle jag nog också sätta tre per meter. Vill du slutligen ha den fem-tio meter hög skulle den med stor sannolikhet välta eller självdö eftersom rötterna inte har någonstans att ta vägen!

Ett tips är att ta en sväng i ditt område och kika om du hittar en så hög smaragd-häck som du vill ha, och kika hur tätt de plantorna står nu. Sedan gallrar du till ungefär detta avstånd.
 
När man planeterar om en växt händer det att plantan blir chockad samt att man kanske råkar skada några rötter, då blir vissa kvistar bruna.
Verkar inte vara någon fara. Ta bort väven, plantorna behöver maximalt med solljus.
 
B Byggster skrev:
När man planeterar om en växt händer det att plantan blir chockad samt att man kanske råkar skada några rötter, då blir vissa kvistar bruna.
Verkar inte vara någon fara. Ta bort väven, plantorna behöver maximalt med solljus.

Ok så stark sommar sol gör inte så det blir brunt?
 
C clnhlm skrev:
Ok så stark sommar sol gör inte så det blir brunt?
Nej, inte om plantorna stått utomhus och avhärdats. Kommer de direkt från ett växthus behöver de vänjas vid sol och vind under en övergångsperiod.
Den viktigaste tiden att skydda städsegröna växter är på vårvintern när vårsolen börjar värma. Är det då tjäle i marken och solen värmer på växterna uppstår det vad vi kallar för tjältorka. Värmen gör att växterna vill ha vatten men det går inte om marken är frusen.
Om dina växter är avhärdade bör du genast ta bort väven, de behöver sol och ljus nu. Barrväxter släpper sina barr som står i djup skugga eftersom de inte har någon nytta av dem.
Det finns ingen anledning att oroa sig om det endast är en gren som torkat. Den andra bilden visar ju knoppar som ser helt normala ut.
Bevattningen skall hålla jorden fuktig men inte blöt, att vattna en timme varje kväll låter mycket i mina öron men ni kanske inte haft regn på länge? Blir det för blött för växterna får rötterna syrebrist och det klarar inga växter.
 
  • Gilla
clnhlm och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nej, inte om plantorna stått utomhus och avhärdats. Kommer de direkt från ett växthus behöver de vänjas vid sol och vind under en övergångsperiod.
Den viktigaste tiden att skydda städsegröna växter är på vårvintern när vårsolen börjar värma. Är det då tjäle i marken och solen värmer på växterna uppstår det vad vi kallar för tjältorka. Värmen gör att växterna vill ha vatten men det går inte om marken är frusen.
Om dina växter är avhärdade bör du genast ta bort väven, de behöver sol och ljus nu. Barrväxter släpper sina barr som står i djup skugga eftersom de inte har någon nytta av dem.
Det finns ingen anledning att oroa sig om det endast är en gren som torkat. Den andra bilden visar ju knoppar som ser helt normala ut.
Bevattningen skall hålla jorden fuktig men inte blöt, att vattna en timme varje kväll låter mycket i mina öron men ni kanske inte haft regn på länge? Blir det för blött för växterna får rötterna syrebrist och det klarar inga växter.
Tack för detta! Då tar vi bort det, dem stod utomhus när vi köpte dem. När jag känner i marken så är det inte blöt, utan som du beskriver det - fuktigt. Kanske ska köra varannan dag? Läste någon annanstans att man skulle vattna 2-3ggr i veckan och då vattna 3-4 timmar vid tillfällena.
 
BirgitS
När man vattnar ska man vattna rejält så att det 15 cm ner blir blötare/fuktigare. Man ska inte vattna så att man bara blöter ner de översta 5 cm för då kommer rötterna att söka sig uppåt i stället för neråt och blir då väldigt torkkänsliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.