MultiMan MultiManOriginal skrev:
@FRESTAH : Det var du själv som presenterade felaktiga uppgifter för att stärka dina argument för maskindiskning och eftersom detta är ett öppet forum så måste man räkna med att det bemöts.

Jag hoppas iaf att du får de diskhjälpmedel ni anser er behöva. :)
Hur kan det vara felaktigt bara för att man spara mer vatten än du pga högre förbrukning?
Jag själv tillhör dom som sparar vatten.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Hur kan det vara felaktigt bara för att man spara mer vatten än du pga högre förbrukning?
Jag själv tillhör dom som sparar vatten.
Det var lite oklart om du var på min sida eller på hennes sida, men jag är hursomhelst för att spara vatten och en diskmaskin vore optimalt, för oss iaf.
Sparar både tid och vatten.
 
Kolla din blandare, har den diskmaskins uttag?, om ja kolla om du har en mutter på baksidan då kan du troligtvis ha uttaget ovan bänk och det gör det mycket enklare.
Köp inte den billigaste maskinen det är värt att lägga 1000kr mer och få en som låter mindre.
Kolla db i specen.
 
FRESTAH FRESTAH skrev:
Det var lite oklart om du var på min sida eller på hennes sida, men jag är hursomhelst för att spara vatten och en diskmaskin vore optimalt, för oss iaf.
Sparar både tid och vatten.
Jag citerade frestah
 
lopec
Ni som diskuterar vattenåtgång, tänk på att maskinen går en gång om dagen i ett år också. 15liter sparade vatten per disk blir då snabbt några kubik per år, säg att man bor i lägenheten 5 år så tjena.
 
Magnus E K
Att en diskmaskin sparar tid är ett giltigt argument, men varför är vattenförbrukningen i sig intressant? Mer rimligt är i så fall att titta på totala resursanvändningen vilket också inkluderar tillverkning, transport och skrotning av maskinen. Det är inte generell vattenbrist i Sverige och vattenmolekylerna förbrukas inte.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
A
Magnus E K Magnus E K skrev:
Att en diskmaskin sparar tid är ett giltigt argument, men varför är vattenförbrukningen i sig intressant? Mer rimligt är i så fall att titta på totala resursanvändningen vilket också inkluderar tillverkning, transport och skrotning av maskinen. Det är inte generell vattenbrist i Sverige och vattenmolekylerna förbrukas inte.
Det är ju lite OT just här, men om man har egen VVB så brukar även en diskmaskin vara mer ekonomisk eftersom det går åt mindre varmvatten. Men som sakt, det är ju kanske inte ett argument i en lägenhet. Bekvämlighet har vi faktiskt rätt till tycket jag :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
FRESTAH FRESTAH skrev:
Ingen aning om du lever ensam och knappt äter men en småbarnsfamilj som måste handdiska 3-4 ggr under rinnande vatten, a 30-40 l per gång blir snabbt mycket vatten.
Man ska inte diska under rinnande vatten, inte sköja heller. Då går det inte åt så mycket vatten.
 
  • Gilla
Ammmi och 3 till
  • Laddar…
A
FRESTAH FRESTAH skrev:
Hej,

Har precis flyttat till en 3 rok på ca 80 m2, i Johanneberg i Göteborg, 40 tals lgh. Ingen diskmaskin finns i dagsläget.

Hyresvärden, en av de större i Göteborg, säger initialt nej till installation av diskmaskin med motiveringen, lyssna nu, det finns inte plats för diskbänkskåpet måste finnas kvar för förvaring. Diskbänkskåpet är helt obrukbart till förvaring har vi förklarat, men de dör lägenheterna måste ha det skåpet då det är så få skåp säger de. Det är hur mycket skåp och förvaring som helst, högskå,skafferiskpp, städskåp och väggskåp hela vägen upp till taket.

De har dessutom så kallade tillval man kan göra som bekostas med ett tillägg på hyran, och vi kan göra alla tillägg utom det med diskmaskin sa tanten, med ovan motivering då. Inklusive en normal köksrenovering där man bland annat höjer arbetsytan, byter diskbänken mm mm. Det vore ju ett ypperligt tillfälle att sätta in en diskmaskin kan man tycka.

Så en småbarnsfamilj, behöver tydligen ett obrukbart skåp istället för en diskmaskin. I mina öron helt orimligt.

Andra hyresgäster i samma hus kan välja till diskmaskin ska också tilläggas.

Jag ska såklart ta kontakt med Hyresgästföreningen, men ville höra era tankar och åsikter först.

Mvh,
Fredrik
Du har väldigt lite rättigheter att göra renoveringar som en hyresgäst i en hyreslägenhet. Skulle absolut inte ge mig på det. Du riskerar inte bara att återställa köket utan att betala vad värden anser att en återställning kostar. Det brukar vara betydligt mer än vad man själv hade kunnat återställa köket för.

Jag har också full förståelse för att värden vill behålla ett intakt 40-tals kök.

Tänk så här också: Hur länge är det troligt att ni kommer bo i denna hyresrätt? Många barnfamiljer flyttar ju till en villa eller radhus eller åtminstone till en bostadsrätt efter ett tag. Är det verkligen värt att bygga om ett kök om ni bara ska bo där en kortare period?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Hyresvärden kan kräva att du återställer köksskåpet när du flyttar. Det kan ju bli svårt om du behöver såga I det.
Om man tänker före sågning kan det vara möjligt att återställa faktiskt. Men det kräver ju lite jobb att spackla slipa måla för att dölja skarvarna.
 
FRESTAH FRESTAH skrev:
Tack för konstruktivt förslag.

Du hyr en bostad av någon annan, då, är det inte mer än rimligt att det också är dom som bestämmer vad som får eller inte får byggas om. Självklart ska bostaden hålla en godtagbar standard men en diskmaskin krävs inte för att uppfylla den standarden, sen har jag full förståelse för att du vill ha en diskmaskin men det är ingen rättighet att bygga om för att kunna installera en sådan.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Du hyr en bostad av någon annan, då, är det inte mer än rimligt att det också är dom som bestämmer vad som får eller inte får byggas om. Självklart ska bostaden hålla en godtagbar standard men en diskmaskin krävs inte för att uppfylla den standarden, sen har jag full förståelse för att du vill ha en diskmaskin men det är ingen rättighet att bygga om för att kunna installera en sådan.
Nej han hyr en lägenhet av ett företag vars enda syfte är att hyra ut bostäder. Inte av en privatperson tillfälligt. Detr.ingen rättighet som du skriver men det finns mkt man får göra i en hyreslägenhet utan att ens fråga och hyresvärden kan inte godtyckligt bestämma saker. En hyresvärd kan inte neka diskmaskin godtyckligt, det måste finnas skäl i så fall. Men som redan sagts, be om hjälp av hyresgästföreningen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Rent tekniskt kan du såga den i delar och sedan sätta in diskmaskinen. Men poängen är att du måste återställa till ursprungligt skick och det GÅR om du tillägnar det god tid att försiktigt såga ut bitarna, och sedan när du återställer så tillägnar du tid till att pussla ihop det, slipa skarvarna jämnt och fint och sedan spackla och måla över det så det ser ut som det var innan.

Det är nyckelordet: att det ser ut som innan.

Lämna det som du fick det.

Jag vet att det inte är riktigt att jämföra men jag hade vattenläckage här i mitt kökt från tidigt 50-tal. Samma utseende. De skar ut stommet i bitar försiktigt eftersom jag vägrade ha nytt kök (och betala mer för det, och förlora det vackra utseendet, få sämre kvalité - trippelnit) det tog en hel arbetsdag (från morgon till em) för att få ut ett underskåp (vasken) och tillhörande byrå.
Sedan så torkades det, och sedan så satte de in det igen och spacklade, målade. Inte tillräckligt fackmannamässigt gjort, men så är det; det är DE som gjort det då kan DE snåla. Men om det är vi privatpersoner som gör det - DÅ måste det vara fackmannamässigt gjort.

Så var medveten om att tillägna tid till det!
Slarvar ni eller dodgar ni så kommer ni få betala för ett nytt kök alternativ återsällning.

Jag har en fullstorlek diskmaskin här i det lilla köket, en 60 cm. Men poängen är att den är en extern en, med hölje och tyngd i botten! En smeg-retro-diskmaskin. Kan man ställ den någonstans där slangarna räcker fram till vasken så ska man köra på det. Då behöver man "bara" göra åverkan genom att skära ut hål för slangarna inuti samt genom någon panel. Är det lite längre bort så kan man ev behöva anlita röris för att sätta upp rör.
Det har min värd inte gnällt över.

Det tror jag faktiskt ni ska överväga.

Glöm inte vattenblandaren, den ska bytas ut så ni har med vred för annars gäller försäkringen inte. Alternativt så kan man be rörkmokare sätta en ballofix i vasken. Det hade jag innan stambytet. Sedan vid stambytet så satte hyresvärden en riktig kran med vred åt mig (utan extra kostnad/hyra), riktigt bra gjort. Man kan köpa en beg annars!

Bilden visar min diskmaskin (utan topphölje pga att den precis genomgått service) som du kan se så är den extern! Jag har googlat det finns olika prislägen. Dels så finns ju smeg som kostar lite (köpte min halvårsbeg för bra pris, pga den var rosa! :D Inget som hindrade mig!) och sedan finns det andra som är lite lägre pris.
 
  • Ljust retrokök med öppna hyllor, rosa Smeg-retro-diskmaskin och vit spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Modig och 6 till
  • Laddar…
A
martin43 martin43 skrev:
Om man tänker före sågning kan det vara möjligt att återställa faktiskt. Men det kräver ju lite jobb att spackla slipa måla för att dölja skarvarna.
Om din hyresvärd sagt "Nej" och du installerar ändå genom att börja såga söder värdena 40-tals kök tror jag faktiskt det kan leda till vräkning. Du måste absolut ta det via hyresgästföreningen.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Om din hyresvärd sagt "Nej" och du installerar ändå genom att börja såga söder värdena 40-tals kök tror jag faktiskt det kan leda till vräkning. Du måste absolut ta det via hyresgästföreningen.
Nej det kan inte leda till vräkning.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.