Kan du inte ställa en 45-maskin i skafferiet utan att såga upp mer än för anslutningen?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kan du öppna luckan på diskmaskinen om du sätter in den där?

Jag hade en lägenhet en gång i tiden som såg obehagligt lik ut exakt dom bilderna du visar. :D

Där satte jag en bänkdiskmaskin i det skafferiet på den övre hyllan man ser.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag är inte säker om du tänker begära ombyggnad av köket från fastighetsägaren eller ej. Om du gör detta bör det gå att göra ombyggnaden så att det går att installera en diskmaskin. Om du däremot tänker att installera en diskmaskin i det befintliga köket så är drt nog knepigt och det blir svårt att återställa när du flyttar. Detta gamla kök är ju byggt för att fungera i en tid när man inte hade diskmaskin. Vilket som bör ni inte installera en diskmaskin utan godkännande från hyresvärden, det kan bli stora konsekvenser om det blir problem i framtiden
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
FRESTAH FRESTAH skrev:
Ja självklart kan jag också ha "förståelse" för det, men man får ju väga det mot behov, energi / vatten besparing mm mm. Det är ju rena vansinnet att handdiska med hundratals liter vatten som följd istället för att köra en maskin a 15 liter per dag.

Det är ett smärre ingrepp, man sågar upp, drar el som finns i princip framdragen, och tar in en röris som kopplar in den. Jag har kopplat in flera själv och det är inte alls problematiskt i detta fall.

Mvh Fredrik
Hundratals liter? Jag har aldrig ägt en diskmaskin och gör av med max 20 liter (ligger snarare på runt 15, men tar i för lite marginal) för 6-8 kuvert och 20-30 bestick. Det låter som att du köpt någon reklamtext eller hört påståenden från någon som aldrig lärt sig handdiska ordentligt.

Diskade 14 tallrikar igår, 38 bestick och 9 glas (räknade eftersom katterna ställer till det ibland ;) ). Gick åt 7-8 liter till blötläggning och ungefär lika mycket till sköljning. Och ja, allt blir rent och fläckfritt.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Jag hade en lägenhet en gång i tiden som såg obehagligt lik ut exakt dom bilderna du visar.
Dottern har en identisk bänk i sitt kök från samma tidsperiod. Men med alltför få skåp i privat hyresrätt. Med flera småbarn blev det ändå bänkmaskin som hon bekostade själv. Det blev inte så dumt. Fördelen med bänkmaskiner är att kan finna fler modeller som diskar snabbt.
 
  • Gilla
RIL och 1 till
  • Laddar…
Känner igen köket från min uppväxt. I skåpet hade jag mina leksaker ...
 
  • Gilla
FRESTAH
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Hundratals liter? Jag har aldrig ägt en diskmaskin och gör av med max 20 liter (ligger snarare på runt 15, men tar i för lite marginal) för 6-8 kuvert och 20-30 bestick. Det låter som att du köpt någon reklamtext eller hört påståenden från någon som aldrig lärt sig handdiska ordentligt.
Ingen aning om du lever ensam och knappt äter men en småbarnsfamilj som måste handdiska 3-4 ggr under rinnande vatten, a 30-40 l per gång blir snabbt mycket vatten.
 
  • Gilla
Byggster
  • Laddar…
FRESTAH FRESTAH skrev:
Ingen aning om du lever ensam och knappt äter men en småbarnsfamilj som måste handdiska 3-4 ggr under rinnande vatten, a 30-40 l per gång blir snabbt mycket vatten.
Du kanske skull fundera över hur man diskar resurssnålt. Man fyller i vatten i baljan, har i den renskrapade disken och diskmedel, diskar, tömmer ut vattnet, fyller i nytt och sköljer. Det enda som är meck är kastrullen där de mjölkstuvade makaronerna bränt fast.
Jag förstår inte hur man gör för att diska under rinnande vatten, skölja vet jag hur man gör.
 
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Du kanske skull fundera över hur man diskar resurssnålt. Man fyller i vatten i baljan, har i den renskrapade disken och diskmedel, diskar, tömmer ut vattnet, fyller i nytt och sköljer. Det enda som är meck är kastrullen där de mjölkstuvade makaronerna bränt fast.
Jag förstår inte hur man gör för att diska under rinnande vatten, skölja vet jag hur man gör.
Absolut, men nu börjar frågan styra åt hur min diskteknik är, vilket känns fel.
 
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
@FRESTAH : Det var du själv som presenterade felaktiga uppgifter för att stärka dina argument för maskindiskning och eftersom detta är ett öppet forum så måste man räkna med att det bemöts.

Jag hoppas iaf att du får de diskhjälpmedel ni anser er behöva. :)
 
  • Gilla
Ammmi och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
@FRESTAH : Det var du själv som presenterade felaktiga uppgifter för att stärka dina argument för maskindiskning och eftersom detta är ett öppet forum så måste man räkna med att det bemöts.

Jag hoppas iaf att du får de diskhjälpmedel ni anser er behöva. :)
Ja alltså att du säger att det är felaktiga argument får stå för dig, här är en liten artikel i råd och rön som jag bara googlade fram lite snabbt. Så så himla fel har jag nog inte.

https://www.radron.se/tester/vitvaror--hushallsmaskiner/handdisk-vs-diskmaskin/

Tack!
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
FRESTAH FRESTAH skrev:
Ja alltså att du säger att det är felaktiga argument får stå för dig, här är en liten artikel i råd och rön som jag bara googlade fram lite snabbt. Så så himla fel har jag nog inte.

[länk]

Tack!
Du tyckte ju det blev off topic ändå fortsätter du?

Tydligen har du inte läst vad du länkar eftersom du påstår att jag har fel. 44 liter för 12kuvert. Du skrev hundratals liter kontra 15 liter för maskin. Jag (och fler här inne) gör av med mindre än 44 liter (även med så stora diskar). Alltså väldigt långt från ditt påstående, även i testet du hittade.
 
  • Gilla
lunarayo och 2 till
  • Laddar…
Kan du inte bara ställa en bänkdiskmaskin i skåpet?
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan du inte bara ställa en bänkdiskmaskin i skåpet?
Helt klart ett alternativ!
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Du tyckte ju det blev off topic ändå fortsätter du?

Tydligen har du inte läst vad du länkar eftersom du påstår att jag har fel. 44 liter för 12kuvert. Du skrev hundratals liter kontra 15 liter för maskin. Jag (och fler här inne) gör av med mindre än 44 liter (även med så stora diskar). Alltså väldigt långt från ditt påstående, även i testet du hittade.
Jo, men som småbarnsfamilj diskar man som jag sa tidigare minst 3-4 ggr per dag, istället för att köra en maskin på kvällen. Så det klart man, eller vi, skulle spara massor med energi och vatten. Det borde vi väl ändå kunna vara överens om. Nu släpper vi det, tack!
 
  • Arg
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.