Hej,

Har precis flyttat till en 3 rok på ca 80 m2, i Johanneberg i Göteborg, 40 tals lgh. Ingen diskmaskin finns i dagsläget.

Hyresvärden, en av de större i Göteborg, säger initialt nej till installation av diskmaskin med motiveringen, lyssna nu, det finns inte plats för diskbänkskåpet måste finnas kvar för förvaring. Diskbänkskåpet är helt obrukbart till förvaring har vi förklarat, men de dör lägenheterna måste ha det skåpet då det är så få skåp säger de. Det är hur mycket skåp och förvaring som helst, högskå,skafferiskpp, städskåp och väggskåp hela vägen upp till taket.

De har dessutom så kallade tillval man kan göra som bekostas med ett tillägg på hyran, och vi kan göra alla tillägg utom det med diskmaskin sa tanten, med ovan motivering då. Inklusive en normal köksrenovering där man bland annat höjer arbetsytan, byter diskbänken mm mm. Det vore ju ett ypperligt tillfälle att sätta in en diskmaskin kan man tycka.

Så en småbarnsfamilj, behöver tydligen ett obrukbart skåp istället för en diskmaskin. I mina öron helt orimligt.

Andra hyresgäster i samma hus kan välja till diskmaskin ska också tilläggas.

Jag ska såklart ta kontakt med Hyresgästföreningen, men ville höra era tankar och åsikter först.

Mvh,
Fredrik
 
  • Wow
  • Arg
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Ta bort skåpet helt o fint, installera maskinen låt den diska och va nöjd, den dagen ni flyttar tar ni bort den och sätter in skåpet igen som stått nere i förrådet under tiden(y) såna där motsträviga människor orkar man ju bara inte att ha att föra med:p
 
  • Gilla
Garningen och 12 till
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Ta bort skåpet helt o fint, installera maskinen låt den diska och va nöjd, den dagen ni flyttar tar ni bort den och sätter in skåpet igen som stått nere i förrådet under tiden(y) såna där motsträviga människor orkar man ju bara inte att ha att föra med:p
Jag köper det du säger helt och hållet, men dilemmat är ju att det är ett 40 tals kök, och diskbänksskåpet är i ett stycke. Finns massa plats såga ut och sätta in.

Bifogar bild.

Mvh Fredrik
 
  • Ett vitmålat diskbänksskåp från 1940-talet i kök med rostfri diskho och brun trädetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
ricebridge
  • Laddar…
Bänkdiskmaskin...?
 
  • Gilla
Ulltand och 5 till
  • Laddar…
En installation av diskmaskin kräver nog hyresvärdens medgivande. Detta bör hyresvärden acceptera i normalfallet, men värden kan anse att det finns skäl att inte medge installation. I så fall har ni möjlighet att gå till hyresnämnden för att få ett avgörande.
 
  • Gilla
JAJansson och 1 till
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Bänkdiskmaskin...?
Mm, är ju ett alternativ men inte lika bra som en vanlig och lever om och är ful.
 
K klimt skrev:
En installation av diskmaskin kräver nog hyresvärdens medgivande. Detta bör hyresvärden acceptera i normalfallet, men värden kan anse att det finns skäl att inte medge installation. I så fall har ni möjlighet att gå till hyresnämnden för att få ett avgörande.
Yes, det kommer nog bli så. Känns helt orimligt att de inte tillåter det, sån enorm energi och vatten besparing med. Herregud. Vad skulle sådana skäl kunna vara, hittar inget liknande avgörande på nätet iaf.
Här är ju deras argument att det där skåpet till vänster i bild måste vara kvar pga att vi måste ha det till förvaring. Absurt.
 
  • Arg
ricebridge
  • Laddar…
J
Är det ens möjligt att installera en diskmaskin där? Ser både lågt och smalt ut.
 
  • Gilla
fireon och 1 till
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Är det ens möjligt att installera en diskmaskin där? Ser både lågt och smalt ut.
Yes, det är fullt möjligt. Det är 46 brett, och 83 högt.

Sen som jag skrev så ska vi göra tillvalet med köksrenovering då de byter ut det mesta plus höjer till 90 cm arbetshöjd.

Mvh Fredrik
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Tror inte att en installation är så okomplicerad som du beskriver. Minsta standardbredd på diskmaskiner för inbyggnad är 45 cm. Kanske krävs utbyte av diskbänk och helt nytt diskbänksskåp för att åstadkomma tillräckligt utrymme. Har du mätt?.
Har viss förståelse om hyresvärden inte vill sabotera en (som det verkar) fullt fungerande och väl underhållen kvalitetsinredning från 40.talet.
Edit. Såg inte din senaste uppdatering. Då hamnar frågan i ett annat läge
 
  • Gilla
P-o Assarsjö och 1 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Tror inte att en installation är så okomplicerad som du beskriver. Minsta standardbredd på diskmaskiner för inbyggnad är 45 cm. Kanske krävs utbyte av diskbänk och helt nytt diskbänksskåp för att åstadkomma tillräckligt utrymme. Har du mätt?.
Har viss förståelse om hyresvärden inte vill sabotera en (som det verkar) fullt fungerande och väl underhållen kvalitetsinredning från 40.talet.
Edit. Såg inte din senaste uppdatering. Då hamnar frågan i ett annat läge
Ja självklart kan jag också ha "förståelse" för det, men man får ju väga det mot behov, energi / vatten besparing mm mm. Det är ju rena vansinnet att handdiska med hundratals liter vatten som följd istället för att köra en maskin a 15 liter per dag.

Det är ett smärre ingrepp, man sågar upp, drar el som finns i princip framdragen, och tar in en röris som kopplar in den. Jag har kopplat in flera själv och det är inte alls problematiskt i detta fall.

Mvh Fredrik
 
Du bor i en hyresrätt, passar inte hyresvärdens regler så föreslår jag att du köper ett hus där du kan bestämma helt själv.
 
  • Gilla
  • Arg
InsidersUnited och 12 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Du bor i en hyresrätt, passar inte hyresvärdens regler så föreslår jag att du köper ett hus där du kan bestämma helt själv.
Tack för konstruktivt förslag.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
A
Hyresvärden kan kräva att du återställer köksskåpet när du flyttar. Det kan ju bli svårt om du behöver såga I det.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Hyresvärden kan kräva att du återställer köksskåpet när du flyttar. Det kan ju bli svårt om du behöver såga I det.
Sant. Det köper jag.

Ett annat alternativ är att sätta in diskmaskinen i skafferiet som är precis bredvid, är 60 djupt och 45 brett dvs det finns gott om utrymme.

Maskinen är 44,5 och 57,0.

Bifogar bild.

Mvh Fredrik
 
  • Öppet skafferi bredvid diskmaskin, hyllor med förvaringsburkar och ett tomt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.