Hej allesammans

Blev husägare i fjol och med rådande bevattningsförbud i kommunen så går jag och funderar på hur man på bästa sätt skulle kunna samla upp en större mängd regnvatten.
Har ett ställe intill garageväggen där halva hustaket, hela altantaket och halva garagetaket löper ut i samma stuprör. Teoretiskt borde de röret generera ca 130l för varje mm de regnar. Således ett gynnsamt ställe att samla vatten på. Men vill ju gärna ha något större än en 220l blå tank isf.
Problemet är att det är ganska begränsat med plats där jag skulle behöva ha uppsamlingskärlet. En IBC tank är tex helt utesluten.
Bäst hade varit en långsmal tank som man kunde haft på högkant intill vägg.
Efter lite sökning här på forumet så insåg jag att det fanns en del liknande frågor men dom flesta är inriktade mot om det finns andra utformningar på just blåa vattentunnor.

Jag undrar snarare om det är någon som har förslag på hur man skulle kunna måttbygga något uppsamlingskärl? Material, tillvägagångssätt osv.
Tilläggas ska väll även göras att jag vill ju att det ska hamna inom ett skälig budget.
Funderade lite idag på om man kunde använda sig av falsad takplåt men kom med förslag och ideer! :)

Har för tillfället redan ideer och lösningar på avledning av överflödigt vatten, anslutningar osv
Samt har redan varit inne på att stapla och seriekoppla blå tunnor vilket de kan va lite tight med plats för.
Så förslag ang detta är överflödiga i dagsläget. Tack ändå

Mvh Rasmus
 
Du skulle ju kunna överväga att plasta en behållare - glasfiber, plast och roller är väl vad som behövs. Bygg isåfall en slät form och plasta så att insidan av behållaren blir slät, annars blir det svårt att hålla den ren. Plasta "tvärrör" här och där för att kunna hålla ihop de stora ytorna - det blir rätt stort tryck på dem. Det knepiga är att konstruera formen så att den kan rivas trots att tvärrören sitter där.
 
Ställ flera blåa paralellt?
 
Bygg en i trä och klä den med dammduk på insidan. Blir billigt och borde funka.
 
harry73
Vattentunna (även en större model) är bra för att vattna rabatter i en mindre trädgård. Att vattna rabatter med kanna faller dock inte under bevattningsförbud och vattentunnan innehåller inte heller så stora mängder att man sparar mycket dricksvatten.
Har man normalstor gräsmatta, räcker det uppsamlade vatten inte till på långa vägar. Då skulle man behöva större damm som man tar vattnet ifrån.
Det är lika bra för miljön att infiltrera allt regnvatten med stenkista i jorden.
 
Man vill ju undvika en öppen spegel för att minska risken för myggodling.
 
harry73
Vattentunnor är i alla fall ingen lösning som kommer att spara mycket vatten, framförallt inte under långa torra perioder.
Men när vi får kommunalt avlopp om några år, kan det vara en idé att ansluta stuprör på trekammarbrunnen och sätta en bevattningspump eller trädgårdspump på den.
Överskottet hamnar automatisk i infiltrationsbädden, och man har max 2000 - 3000 l i en stor behållare
 
A
Jag har löst det genom att gräva en 3 kbm damm plus två små dammar på ca 300 liter. Har lett slang från pumpen till husets dränering dit. Vid översvämning i dammen försörjs en sumpträdgård och ett bortskämt äppelträd.

Övervägde IBC, men en damm är betydligt trevligare både för mig och faunan. Favoriten hittills är fladdermössen och några sällsynta flicksländor.

6 vattentunnor plus dammarna försörjer en grönsaksträdgård på ca 800 kvm plus ett växthus. Då tar jag även tillvara spillvatten i hushållet för att det ska räcka. Förra året var knapert, annars funkar det fint.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
800kvm grönsaksträdgård?! Har du visat upp den i odlingshörnan? :love:
 
Jag hade satt en ibc tank under stupröret, och gillar man inte utseendet på en sådan så kan man alltid klä den i vad man vill :) PS en ibc rummer en kubik
 
harry73
Kroel Kroel skrev:
PS en ibc rummer en kubik
PS en kubik räcker till 20mm bevattning på 50kvm gräsmatta
 
Korvgubbe
Går det att gräva ned något? Kanske att man måste leda bort vattnet och förvara det under en annan del av tomten.
Annars går det väl att gjuta ett vattenkar efter de mått du har tillgång till.
 
Tack för alla förslag!!
Anledningen till att jag vill samla regnvatten är inte bara för att kunna använda de till att vattna den stora trädgården jag numera har utan har även planer på att använda de till annat slösande, så som tex biltvättar
Känns f.ö som att jag har lite att tillägga för att få ytterligare förslag.
Nedgrävning av något är inte aktuellt.
Platsen för tanken är ca B100D600H1800 men har en staketgrind på ena sidan och en garagedörr på andra som båda går åt de hållet där jag behöver ha tanken. Vill gärna kunna öppna både grind och dörr mer än 90grader. Så tanken kan alltså inte vara helt rektangulär utan jag kommer behöva ha sneda vinklar från bakkant av tanken (100cm längs med garagevägg) ut mot framkant som bara blir 35cm bred och 60cm ut från vägg.
Skulle kunna göra en skiss över de här om det är för luddigt!
 
Som sagt, bygg en egen i det format som passar och klä den med dammduk invändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.