ceson ceson skrev:
Jag brukar ta loss chuckar genom att sätta en stor insexnyckel i och klappa till med en klubba.
Och de är normalt gängade antar jag? Har bara slirat då jag försökt, kanske inte slagit nog fort :)
 
Jag är inne på att köpa en ny större trimmer men kan inte riktigt bestämma mig för om en 18v DUR187 kommer räcka eller om en 36v krävs för att klara av mindre ytor med högt fräs och en och annan tiste. Är det någon som har erfarenheter av den?

I dagsläget har jag en dur181 som klarar det mesta men är lite klen vilket gör att bensintrimmern åker fram då och då. Tanken är att slippa den och kunna köra eltrimmer oftare, den mindre dur181 får åka hem till stan och blir ersatt av en större på landstället.

Har jag fattat rätt att 187 är en vidareutveckling och ersättare till 182?

https://www.makita.se/product/dur181z.html
https://www.makita.se/product/dur182lz.html
https://www.makita.se/product/dur187lz.html
 
T toolman77 skrev:
Jag är inne på att köpa en ny större trimmer men kan inte riktigt bestämma mig för om en 18v DUR187 kommer räcka eller om en 36v krävs för att klara av mindre ytor med högt fräs och en och annan tiste. Är det någon som har erfarenheter av den?

I dagsläget har jag en dur181 som klarar det mesta men är lite klen vilket gör att bensintrimmern åker fram då och då. Tanken är att slippa den och kunna köra eltrimmer oftare, den mindre dur181 får åka hem till stan och blir ersatt av en större på landstället.

Har jag fattat rätt att 187 är en vidareutveckling och ersättare till 182?

[länk]
[länk]
[länk]
Jag skulle satsat på 36V maskinen. Mest för att den orkar mer när det blir lite tjockare gräs/växter, efter att det har regnat. Är det sällan tjockare växter, så fungerar 18V.
 
  • Gilla
PelleBjork
  • Laddar…
Jag har som sagt tagit mig igenom det mesta med den lilla dur181 men det går långsamt och tråden är lite för klen för att orka bra. Med två trådar och längre rigg så borde det gå smidigare. Tveksamt till att det är värt kostnaden med 2x18v maskin men klarar inte en enkel 18v jobbet så är det ju bortkastat i alla fall.
 
Jag har en 187 som jag är väldigt nöjd med. Följde med en ”plastkniv” till min. Det är som tre plastknivar som slår rätt skapligt. Hjälpte sambons mormor att trimma ner en massa gräs och sly. Det gick över förväntan med maskinen.
Den varvar upp när det blir lite tyngre för att spara batteri vid lättare gräs.
 
Vi har en 18v makita trimmer, den klarar det mesta som man kan kräva av en trimmer.
 
Har en dur365 som jag är mycket nöjd med. Lång batteritid om man kör på lite lägre varv.
För mig var det dock krav att kunna köra mindre sly med klinga och därför blev det den kraftigare modellen.
Enda jag tycker är lite dumt är byte mellan klinga och tråd som kunde vara smidigare....
 
Också nöjd ägare av en dur365, den är ju fortfarande lätt och smidig att köra med runt huset, rabatter o.s.v, samtidigt som den klarar lite grövre saker eller gräsröjning i relativt högt tempo och batteritiden är fullt godkänd med två 6Ah batterier trots rejäl användning. Förespråkar alltid trimmer med "riktigt handtag/styre" tycker det ger mkt bättre ergonomi/körställning än vanligt bygelhadtag.
 
Hej,

Var precis på väg att köpa makitas gröna laser, men upptäckte att den INTE var 18V, verkar konstigt då jag fått uppfattningen att de främst lanserar batteriverktyg som 18V för att sedan ev släppa någon budgetvariant.
Vill inte bli tvungen att köpa nya batterier, är det kört för mig med deras laser?
 
Både Bosch och Dewalt kör ju samma.
 
Jag har funderat på att köpa en skruvautomat men velar lite mellan DFR450 och DFR550.
Att DFR550 tar fler skruvlänger är ett plus även om jag inte brukar använda 55mm skruv, jag funderar hur det är att jobba med.
Hur är det med slaglängd, vikt, balans och skruvmatning i maskinerna?
Någon som har erfarenhet av båda?
Hur är det att jobba en hel dag med dom?
 
Jag har precis dragit närmare 10000 skruv med en 550. Bara gips/OSB 30-41mm skruv. Den har funkat ok. Ibland går den jättebra, ibland blir det skit med 2/3 av alla skruv på ett band och mycket svordomar.
Första bitsen räckte för 4000 skruv, sen gick det 3 bits på några hundra skruv pga maskinen strulade, sen har jag kunnat köra resten med 5:e bitset.
Den är definitivt känslig för att skjuta in helt rakt, men även när man står rakt under/framför kan skruvarna hoppa snett ibland. Står man inte rätt för, så blir det i princip alltid dåligt resultat.

Batteriet räcker länge och den är snabb. Det är bara ett fåtal ggr när en skruv gått rakt i en kvist som den inte orkat, så där är det inget att klaga på.
Med batteri väger den en del, men kroken är smidig för hänga den i bältet, så det räcker som avlastning för kunna jobba en heldag med den.

Huvudanledningen jag köpte den var för jag ville ha en skruvautomat utan sladd och jag hade en del makitabatterier. Av den anledningen hade jag troligen köpt samma igen.
En naken 550 går köpa för dryga 1000-lappen från Tyskland (jag gav 130 euro i våras). En bättre skruvautomat av annat märke med batteri kostar minst 3ggr så mycket.

Betyg 3/5 skulle jag säga. Om alternativen är ingen skruvautomat eller makitan så är makitan definitivt värd det. Om man har budget för nåt annat/ska använda den mycket hade jag tittat vidare.
 
  • Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
Makitas gipsdragare är ju ökända för att krångla, sålde min ganska snabbt.
 
  • Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.