Det är inte alls sjävklart att det är TS tomt. Jag tycker att man ska undvika att dra tvärsäkra slutsatser när man inte har tillräckligt med information att underbygga det. Det är möjligt att det är som du säger . Men det är inget som får att säga säkert med tillgänglig information.
 
A andersda skrev:
Handlingar talar ibland ett tydligt språk. Det finns många som pratar och pratar. Jag inbillar mig att att grannen inte bryr sig om pratare. TS har satt hårt mot hårt och visat på handlingskraft mot grannen.

Att få till en handräckning eller dylikt för att få någon annan att flytta massorna kräver en jävla massa jobb. Välj dina strider.
Du är ironisk?

Satt hårt mot hårt? Jobbat arslet av sig... "gratis". Grannen kan göra samma sak igen i oktober.
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja hu så hemskt, otrevligt och oförskämt att någon som fått skit dumpat på sin tomt skall gå och eventuellt bli irriterad och konfrontera gärningsmannen. Vi skall alla vara så vansinnigt empatiska och självutplånande i precis alla lägen. Jag skulle ALDRIG komma ens nära tanken att dumpa grus på en grannes mark (oavsett hur lite eller mycket) för att JAG behöver svängradie. Det är väl för bövelen mitt problem att lösa på MIN mark. Inte att annektera någon annans mark.
Vidare ser jag det som ganska irrelevant jämförelse du gjorde med att vända bilen på annans mark då det inte innefattar att jag först gör åverkan på den personens egendom. Jag tror dock att även du hade blivit förbannad om jag kom och burnade bort en kvm gräsmatta från din tomt för att "jag behövde göra det för att kunna göra x". Polisanmälan är en självklarhet. På gränsen till skyldighet så att idioten inte fortsätter med sina översittarfasoner.
Jag menar INTE att man ska vara empatisk och självutplånande, men det TS gjort kan ge sken av att han varit just det mot grannen.... Att i det tysta ta bort gruset kan ge grannen bilden att TS förstår anledningen, och sedan blir TS självutplånande och gör det utan att säga till.
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja hu så hemskt, otrevligt och oförskämt att någon som fått skit dumpat på sin tomt skall gå och eventuellt bli irriterad och konfrontera gärningsmannen. Vi skall alla vara så vansinnigt empatiska och självutplånande i precis alla lägen. Jag skulle ALDRIG komma ens nära tanken att dumpa grus på en grannes mark (oavsett hur lite eller mycket) för att JAG behöver svängradie. Det är väl för bövelen mitt problem att lösa på MIN mark. Inte att annektera någon annans mark.
Vidare ser jag det som ganska irrelevant jämförelse du gjorde med att vända bilen på annans mark då det inte innefattar att jag först gör åverkan på den personens egendom. Jag tror dock att även du hade blivit förbannad om jag kom och burnade bort en kvm gräsmatta från din tomt för att "jag behövde göra det för att kunna göra x". Polisanmälan är en självklarhet. På gränsen till skyldighet så att idioten inte fortsätter med sina översittarfasoner.
Alltså det jag kommenterade först var en person som skrev inkräkta på annans tomt, inte åverkan. Därav min jämförelse....


Sedan liksom, grus i ett dike 1m i dikeskanten eller nära. Det går att tas bort.

Vet vi egentligen om TS har....?
...TS bett grannen ta bort gruset? Nej, det vet vi inte.
..TS frågat om grannen skulle ta bort gruset? Nej, det vet vi heller inte om han gjort....

TS skulle gott och väl bara kunna säga till grannen att bort gruset, lösa det snällt och trevligt.
Kanske "kräva" att TS blir bjuden på en fisketur under sommaren eller nåt trevligt som kostnad för att grannen 2ggr per år för ordna till en bättre infart....

DET hade varit bra råd. Inte eskalera en icke-fråga till ett polisärende...
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vad är problemet egentligen? verkar ju inte vara nått jättestort ingrepp på tomten, är problemet det att han inte frågade först?
 
L larka742 skrev:
Du är ironisk?

Satt hårt mot hårt? Jobbat arslet av sig... "gratis". Grannen kan göra samma sak igen i oktober.


Jag menar INTE att man ska vara empatisk och självutplånande, men det TS gjort kan ge sken av att han varit just det mot grannen.... Att i det tysta ta bort gruset kan ge grannen bilden att TS förstår anledningen, och sedan blir TS självutplånande och gör det utan att säga till.


Alltså det jag kommenterade först var en person som skrev inkräkta på annans tomt, inte åverkan. Därav min jämförelse....


Sedan liksom, grus i ett dike 1m i dikeskanten eller nära. Det går att tas bort.

Vet vi egentligen om TS har....?
...TS bett grannen ta bort gruset? Nej, det vet vi inte.
..TS frågat om grannen skulle ta bort gruset? Nej, det vet vi heller inte om han gjort....

TS skulle gott och väl bara kunna säga till grannen att bort gruset, lösa det snällt och trevligt.
Kanske "kräva" att TS blir bjuden på en fisketur under sommaren eller nåt trevligt som kostnad för att grannen 2ggr per år för ordna till en bättre infart....

DET hade varit bra råd. Inte eskalera en icke-fråga till ett polisärende...
TS frågade om grannen tänkte ta bort skiten. Svaret var nej.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Du är ironisk?

Satt hårt mot hårt? Jobbat arslet av sig... "gratis". Grannen kan göra samma sak igen i oktober.


Jag menar INTE att man ska vara empatisk och självutplånande, men det TS gjort kan ge sken av att han varit just det mot grannen.... Att i det tysta ta bort gruset kan ge grannen bilden att TS förstår anledningen, och sedan blir TS självutplånande och gör det utan att säga till.


Alltså det jag kommenterade först var en person som skrev inkräkta på annans tomt, inte åverkan. Därav min jämförelse....


Sedan liksom, grus i ett dike 1m i dikeskanten eller nära. Det går att tas bort.

Vet vi egentligen om TS har....?
...TS bett grannen ta bort gruset? Nej, det vet vi inte.
..TS frågat om grannen skulle ta bort gruset? Nej, det vet vi heller inte om han gjort....

TS skulle gott och väl bara kunna säga till grannen att bort gruset, lösa det snällt och trevligt.
Kanske "kräva" att TS blir bjuden på en fisketur under sommaren eller nåt trevligt som kostnad för att grannen 2ggr per år för ordna till en bättre infart....

DET hade varit bra råd. Inte eskalera en icke-fråga till ett polisärende...
Jag tror du får ta och läsa om startposten och faktiskt tänka liiiite högre om TS än vad du gett sken av här.

OK, så om jag dumpar skit på din tomt så anser du att det är ditt jobb och din dyrbara tid som skall användas för att få bort det oönskade? Jösses. De flesta av oss köper en fastighet just för att kontrollera vår närmiljö och få den så som vi vill ha den.

Varför i hela fridens namn skall jag, TS eller någon annan vara snäll och förstående mot någon som begår ett lagbrott? Den drabbade har all rätt att bli förbannad och hålla låda. Det är den felande som skall vara snäll och bete sig ursäktande. Vidare så har ingen, varken ordförande eller HMK rätt att på det beskrivna sättet förfoga över mark man inte äger själv.

Det sätt du beskriver och anser vara bra råd medger endast att de som beter sig illa kan fortsätta att göra det, eftersom allting bara skall slätas över för att det sammanbitna leendet över staketen inte skall krackelera.

Nej tack. Det bara kan inte vara så svårt att följa de enkla regler och "linjer" (i detta fallet tomtgränsen) som finns. Har någon svårt för det, så får helt enkelt samhället lära den personen det. När vi är barn så är det föräldrars ansvar. När vi är vuxna är det i slutändan rättssystemet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lenamajan och 6 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tror du får ta och läsa om startposten och faktiskt tänka liiiite högre om TS än vad du gett sken av här.

"OK, så om jag dumpar skit på din tomt så anser du att det är ditt jobb och din dyrbara tid som skall användas för att få bort det oönskade?" Jösses. De flesta av oss köper en fastighet just för att kontrollera vår närmiljö och få den så som vi vill ha den.

Varför i hela fridens namn skall jag, TS eller någon annan vara snäll och förstående mot någon som begår ett lagbrott? Den drabbade har all rätt att bli förbannad och hålla låda. Det är den felande som skall vara snäll och bete sig ursäktande. Vidare så har ingen, varken ordförande eller HMK rätt att på det beskrivna sättet förfoga över mark man inte äger själv.

Det sätt du beskriver och anser vara bra råd medger endast att de som beter sig illa kan fortsätta att göra det, eftersom allting bara skall slätas över för att det sammanbitna leendet över staketen inte skall krackelera.

Nej tack. Det bara kan inte vara så svårt att följa de enkla regler och "linjer" (i detta fallet tomtgränsen) som finns. Har någon svårt för det, så får helt enkelt samhället lära den personen det. När vi är barn så är det föräldrars ansvar. När vi är vuxna är det i slutändan rättssystemet.
"OK, så om jag dumpar skit på din tomt så anser du att det är ditt jobb och din dyrbara tid som skall användas för att få bort det oönskade?"
Eh? Det du beskriver är ju exakt det TS har gjort! TS har lagt dyrbar tid och kraft på att ta bort det grannen lagt dit....
Jag förstår inte överhuvudtaget hur det kan tolkas att sätta hårt mot hårt.

Och ja - jag undrar faktiskt har TS verkligen sagt åt grannen "ta bort gruset" eller inte. Eftersom han tydligen tog bort gruset utan knorr.... TS skrev ju uttryckligen att han INTE vill ställa till bråk så det kan ju tyda på att han inte ställt direkta krav.

Och vill jag släta över det? Va - tvärtom ju! Jag tycker vald lösning är att släta över det som hänt, till synes efter vad som är sagt - har TS INTE ställt krav direkt mot honom så menar jag ju att det hela är överslätat och kommer hända igen.

Jag menar ju att TS skulle sagt till grannen att ta bort gruset - man kan vara rak och direkt utan att hota med polisanmälan vilket man förespråkar här. Sjukt, vad är problemet att face-to-face vara rak & tydlig, och ställa krav....
 
K karlmb skrev:
TS frågade om grannen tänkte ta bort skiten. Svaret var nej.
Ok, om det nu är så - var står det? Hittar inte den frågan....
 
L larka742 skrev:
"OK, så om jag dumpar skit på din tomt så anser du att det är ditt jobb och din dyrbara tid som skall användas för att få bort det oönskade?"
Eh? Det du beskriver är ju exakt det TS har gjort! TS har lagt dyrbar tid och kraft på att ta bort det grannen lagt dit....
Jag förstår inte överhuvudtaget hur det kan tolkas att sätta hårt mot hårt.

Och ja - jag undrar faktiskt har TS verkligen sagt åt grannen "ta bort gruset" eller inte. Eftersom han tydligen tog bort gruset utan knorr.... TS skrev ju uttryckligen att han INTE vill ställa till bråk så det kan ju tyda på att han inte ställt direkta krav.

Och vill jag släta över det? Va - tvärtom ju! Jag tycker vald lösning är att släta över det som hänt, till synes efter vad som är sagt - har TS INTE ställt krav direkt mot honom så menar jag ju att det hela är överslätat och kommer hända igen.

Jag menar ju att TS skulle sagt till grannen att ta bort gruset - man kan vara rak och direkt utan att hota med polisanmälan vilket man förespråkar här. Sjukt, vad är problemet att face-to-face vara rak & tydlig, och ställa krav....
TS har absolut inte gjort vad jag förespråkar, och det får ligga på TS. Jag har aldrig diskuterat vad TS gjort, utan vad han borde göra; polisanmäla.

Då får du nog ta och läsa starten en gång till; "grannen vägrar lyssna på mig".
Det är svårt att ställa krav på någon som i te lyssnar. Dock kommer nog öronen att fu gera ypperligt när polisen eller advokat hör av sig.

Återigen...försök vara rak och tydlig med en som vägrar lyssna.
Vad är problemet med att läsa vad TS beskriver?
 
  • Gilla
ilafudi
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tror du får ta och läsa om startposten och faktiskt tänka liiiite högre om TS än vad du gett sken av här.

OK, så om jag dumpar skit på din tomt så anser du att det är ditt jobb och din dyrbara tid som skall användas för att få bort det oönskade? Jösses. De flesta av oss köper en fastighet just för att kontrollera vår närmiljö och få den så som vi vill ha den.

Varför i hela fridens namn skall jag, TS eller någon annan vara snäll och förstående mot någon som begår ett lagbrott? Den drabbade har all rätt att bli förbannad och hålla låda. Det är den felande som skall vara snäll och bete sig ursäktande. Vidare så har ingen, varken ordförande eller HMK rätt att på det beskrivna sättet förfoga över mark man inte äger själv.

Det sätt du beskriver och anser vara bra råd medger endast att de som beter sig illa kan fortsätta att göra det, eftersom allting bara skall slätas över för att det sammanbitna leendet över staketen inte skall krackelera.

Nej tack. Det bara kan inte vara så svårt att följa de enkla regler och "linjer" (i detta fallet tomtgränsen) som finns. Har någon svårt för det, så får helt enkelt samhället lära den personen det. När vi är barn så är det föräldrars ansvar. När vi är vuxna är det i slutändan rättssystemet.
*hehe* ;) tillspetsat förstås... men men

barn liknelsen, om det är som två barn som bråkar över tre stenkulor. En skitsak - kan de inte samsas, så tar man bort kulorna och ingen får leka med kulorna. Oavsett rätt/fel, eller vem som egentligen äger kulorna - man samsas och har lite ge&ta. och över tid jämnar det ut sig. Man lär barnen kompromissa så alla blir nöjda. Går det inte, bort med kulorna....

Och för vuxna, kan de inte redan ut lite grus i ett dike tillsammans med en granne, kanske det är så att ingen av dem ska bo i hus. ;)

Sen ja - det finns både barn och grannar från helvetet .... som inte kan kompromissa. Men men...tillspetsat detta ovan förstås.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
TS har absolut inte gjort vad jag förespråkar, och det får ligga på TS. Jag har aldrig diskuterat vad TS gjort, utan vad han borde göra; polisanmäla.

Då får du nog ta och läsa starten en gång till; "grannen vägrar lyssna på mig".
Det är svårt att ställa krav på någon som i te lyssnar. Dock kommer nog öronen att fu gera ypperligt när polisen eller advokat hör av sig.

Återigen...försök vara rak och tydlig med en som vägrar lyssna.
Vad är problemet med att läsa vad TS beskriver?

Du läser alltså mellan raderna att TS ställt krav på grannen att ta bort gruset men att grannen vägrat just det med....
jag menar att eftersom TS i ett annat inlägg skrev att han INTE vill ställa till bråk inte alls ställt några krav på grannen.

Det finns väl ingenting specifikt som tyder på att grannen ställt krav och blivit nekad. Grannen kan faktiskt utifrån vad vi vet tro att han bara breddat vägbanan ut i diket, enligt grannen en skitsak och grannen ansåg att vägbanan var bättre att justera på ts sida och inte sin. Han "vägrade" lyssna på vilken sida som var bäst för ändamålet när ts pratade med honom.

Finns det några tecken överhuvudtaget att ts kontaktat grannen med sin syn på tomt och att han vill bort gruset?

Jag förstår inte - annars brukar ju dessa trådar handla om "har du pratat med grannen" ...
 
D Bubblebubb skrev:
För info så körde jag inte massorna till återvinningen utan jag körde till en person som önskade få fyllnadsmassor. Det är alltså motsatsen till vad som hände mig.
Jag misstänker att TS behövde fyllnadsmassorna (till sin kompis) snarare än att hen ville ha bort dem från sin mark. TS frågade här mest om det var OK juridiskt att ta dem. Jag tror det eftersom hen gärna la tid och pengar på att flytta fyllnadsmassorna.
 
Svaret på det var att det inte var OK, men det struntade TS i...
 
TS skrev ju att även fyllnadsmassorna kom från TS tomt, eller?
 
M MartinP666 skrev:
TS skrev ju att även fyllnadsmassorna kom från TS tomt, eller?
Nej, vägområdet, så det var "hans" massor på det sättet....

men ja, det blir ju att grannen tar massorna för att bredda vägen, sedan tar TS det till en kompis..... inte som att TS äger gruset så pass att han kan göra vad han vill med det bara för att grannen breddat vägen på fel ställe....
 
Så den riktiga skurken här är TS som har stulit fyllnadsmassorna som låg inom vägområdet som samfälligheten förfogar över.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.