Jo då även jag bor kvar i min plåtlåda..

Har ett "bekymmer" jag kan passa på att fråga om för att höra om fler råkat ut för det.
I vissa sammanhang så får jag in vatten över fönstren i vardagsrummet (grannen som har ett likadant hus har samma fenomen). Verkar inte regna in då det inte alltid kommer vatten när det regnar eller blåser på visst sätt eller dylikt. Funderar på om det kan vara någon typ av kondens. Dock är det ju en hel del vatten som kommer. Det kommer droppandes vid två av den inre plåtens kanaler. Har gått bet på att hitta någon orsak eller lösning hittills.
(om inte ta bort fönstersmygen och sätta en blomma under där det droppar räknas)..

/kristian
 
Kan vara yttertaket som läcker hade samma på vårat hus , då var det en popnit som lossnat . Mvh Tobbe
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
hej! Vi köpte functura april 18 och har genomfört takbyte, luft/vatten installation, luft/luft värmepump, nya golv, väggar, 2 badrum, panel, ny el, flytt av elmätare, ny elcentral. Det enda vi inte gjort är köket.. ett spännande hus med värmesystemet helt klart! Vi gör lite avvägningar fortfarande om vi ska sätta in radiatorer då vi har höga energikostnader hittills.. alternativt så sätter vi in en kamin med värmekanaler eller värmeförflyttare. Men vi behöver ge huset lite tid innan vi bestämmer detta.. fråga på om ni undrar. Vi hade själva hjälp i detta forum när vi köpte huset!
/Andreas i Örebro
Hej!
Jag har haft "turen" att komma över ett Functura stålhus från 1971, i originalskick dessutom.
Har inflyttning i sept och tänker göra en totalrenovering av ytskikt, värme och toaletter i fas 1.
Har ju som många andra funderingar kring värmesystemet, ni verkar ju ha valt det som är mitt förstahandsval Luft/vatten.
Hur har det gått för er?
Jag vore tacksam för tips om huset generellt och om värmen i synnerhet.
Tack på förhand!
 
Spännande! Svarar under kvällen!
 
Hej igen!
Jo vi valde luft vatten. Mycket för att bergvärme blivit mer omständigt med bygganmälan till kommun samt att grannarna redan borrat( man får inte ha för nära borrning). Nu blev det en dyr lösning ändå då vi valde thermia o h dessutom att sätta innedelen under huset. Dock riktigt praktiskt! Dock bör ni hemma ha en diskussion om ni ska sätta in element. Det kostar rätt mycket har vi märkt att köra runt luften i kanalerna. Men vi har en luft/luft som komplement för kyla/värme. Annas har vi gjort i stort sett allt:
2 nya badrum ( varav den senaste för 1 månad sen. Inkluderade då byte av gamla fläkten)
Ny panel liggande vit
Bytt tak till falsad plåt
Bytt golv i hela huset
Renoverat innerväggar
Ny vatten/luft pump
Luftvärmepump
Ny el i huset inklusive byte av elcentral
Flytt av elmätare som satt dumt vid dörren
Flytt av fiberkabel

Nu håller vi på att planerar för pool.
Fråga på om du undrar ngt. Har rätt bra koll på vad allt kostar/kostat .
Ha det!
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Hej igen!
Jo vi valde luft vatten. Mycket för att bergvärme blivit mer omständigt med bygganmälan till kommun samt att grannarna redan borrat( man får inte ha för nära borrning). Nu blev det en dyr lösning ändå då vi valde thermia o h dessutom att sätta innedelen under huset. Dock riktigt praktiskt! Dock bör ni hemma ha en diskussion om ni ska sätta in element. Det kostar rätt mycket har vi märkt att köra runt luften i kanalerna. Men vi har en luft/luft som komplement för kyla/värme. Annas har vi gjort i stort sett allt:
2 nya badrum ( varav den senaste för 1 månad sen. Inkluderade då byte av gamla fläkten)
Ny panel liggande vit
Bytt tak till falsad plåt
Bytt golv i hela huset
Renoverat innerväggar
Ny vatten/luft pump
Luftvärmepump
Ny el i huset inklusive byte av elcentral
Flytt av elmätare som satt dumt vid dörren
Flytt av fiberkabel

Nu håller vi på att planerar för pool.
Fråga på om du undrar ngt. Har rätt bra koll på vad allt kostar/kostat .
Ha det!
Tack för snabbt svar!
Verkar ju funka med luft/vatten. Får ta mig en funderare ang radiatorer. Kommer säkert återkomma längre fram när vi får tillgång till huset.
Tack igen!
 
ja det där är klurigt. Samtidigt vill man(min fru) inte ha fula element i rummen. Ett annat tips:
Om ni kör luft/vatten. Sätt inte utedelen nära sovrumsfönstret.. det gjorde vi!
Nej vi har kört nu en vinter och det funkar väl även om jag blir rejält frånsprungen av brorsan som har bergvärme. Vi testade ett tag att bara köra med luft/luft pumpen. Men huset blir ganska dåligt isolerade utan att luften får vandra så den fick jobba utav bara den! Vi valde att inte tilläggsisolera när vi satte på panel. Panelen skruvades på plåten om du kommer på den frågan senare...
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
ja det där är klurigt. Samtidigt vill man(min fru) inte ha fula element i rummen. Ett annat tips:
Om ni kör luft/vatten. Sätt inte utedelen nära sovrumsfönstret.. det gjorde vi!
Nej vi har kört nu en vinter och det funkar väl även om jag blir rejält frånsprungen av brorsan som har bergvärme. Vi testade ett tag att bara köra med luft/luft pumpen. Men huset blir ganska dåligt isolerade utan att luften får vandra så den fick jobba utav bara den! Vi valde att inte tilläggsisolera när vi satte på panel. Panelen skruvades på plåten om du kommer på den frågan senare...
Jo, panel och tak blir i fas II. Bra att höra att det funkar att skruva direkt i plåten.
Utedelen blir inte vid sovrummet men tack för varningen!
 
Lycka till! Du får ringa om du önskar när ni fått huset så kan jag svara på frågor. Vi har som sagt varit i samma sits.
Hörs!
//Andreas
 
Renoveringsarbete i badrum med borttaget golv, synliga golvsparrar och vattenledningar samt ett ventilationsvred på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, vi håller precis att bygga om badrum och toalett som låg i fil med dörr emellan.
Intressant att se hur vredet på väggen fungerar. Vredet/ratten drar i vire-trådar som reglerar öppningar för luften till fönsterinsläppet. Byter också ut alla vattenledningar. Behåller värmesystemet och installerar fjärrvärme som finns i gatan utanför. Hälsningar Hans
 
  • Gilla
SandraC och 2 till
  • Laddar…
Hej! Vi satte vreden på öppning och kaklade igen. Har fungerat väl
 
H Hans Klas skrev:
[bild] Hej, vi håller precis att bygga om badrum och toalett som låg i fil med dörr emellan.
Intressant att se hur vredet på väggen fungerar. Vredet/ratten drar i vire-trådar som reglerar öppningar för luften till fönsterinsläppet. Byter också ut alla vattenledningar. Behåller värmesystemet och installerar fjärrvärme som finns i gatan utanför. Hälsningar Hans
Bra bild Hans!
Kan man ha användning för när jag ska anlita hantverkare.
 
Väldigt bra bild på hur systemet fungerar!

Ingen annan än jag som funderar på att sätta en luft-luft värmepump med inne delen på vinden för att sedan via wifi kunna styra denna?
Självklart fortsätta använda husets luftsystem för att via det sprida värmen (eller kylan) i huset. Har ju märkt att bergvärme pumpen har lite för låg vattentemp för att få "optimal" överföring av värme till luftsystemet. I mitt fall behålls ju bergvärme till källaren, varmvattnet och som reserv om det blir riktigt kallt. Just nu är det ju mest kylan som lockar.
Nackdelar jag insett så långt:
Man värmer/kyler ett utrymme som inte är så bra isolerat (vinden).
Blir det riktigt kallt kan det bli bekymmer.
Man måste upp på vinden för underhåll ibland.
El beroende.

Fördelar:
Man gör det möjligt att ha både kyla och värme i huset via dess orginalsystem.
Man värmer luften direkt och utnyttjar vinden som värmeväxlare.
Man kan avfukta luften som cirkulerar.
Ekonomiskt i inköp jämfört med andra värmesystem med ac som bonus.

Någon som funderat i liknande banor?

Mvh kristian
 
Nu valde vi också att behålla systemet. När vi spikade panel hade vi kunnat tilläggsisolera vilket möjliggjort en annan uppvärmnings möjlighet. Som en rörmokare sa till mig: Att driva runt luft i dom där kanalerna kostar på..

Det finns en annan variant jag funderat på. Den går ut på att använda luft/luft som vi har, för att sprida kamin värme. ( bara köra fläkten)
Eller dra kanaler från kamin på vind ner i rummen. Kostar inte särskilt mycket vad jag sett.
 
Ett enfamiljshus med upplyst fasad och trädäck i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av trappa med avlägsnade golvplankor och synliga rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett enplanshus med beige fasad och bruna dörrar, stentrappa framför och en värmepump till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Invändig vy av en rund fläkt i ett ventilationsaggregat omgivet av isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhusdel av en vit värmepump placerad på stenplattor framför en gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit träfasad på hus med fönster och ytterdörr, värmepump vid sidan, snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett enfamiljshus med upplyst fasad och trädäck i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av trappa med avlägsnade golvplankor och synliga rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett enplanshus med beige fasad och bruna dörrar, stentrappa framför och en värmepump till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Invändig vy av en rund fläkt i ett ventilationsaggregat omgivet av isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhusdel av en vit värmepump placerad på stenplattor framför en gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit träfasad på hus med fönster och ytterdörr, värmepump vid sidan, snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.