Vilken idiot jag är som skriver att det är viktigt med alla fakta men sen inte skriver ut dom själv. Badrummet är 2,5 x 2,5 meter.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Varför hålla på att älta och ändra ursprunget i diskussionen som hela tiden har varit vad kraven är ifall det ska flytspacklas och läggas klinker på golvet precis som Kattranden skriver...
Då ÄR det ju cc600 som är ok och INTE cc300 krav... :x

Man lägger ju ändå inte klinker direkt på en golvspånskiva så det är totalt oväsentligt.
Sluta nu Paul. Du har varit här så länge att du vid det här laget borde inse att allra minsta grej kan problematiseras så till den milda grad att det enda underlag som duger till kakel/klinkers är de betongbunkrar som byggdes under 30 & 40 talet. Om man då förstärker betongbjälklaget vill säga ;)

Anledningen till att det är godkänt med cc 60 på golvet tillsammans med spackel är att spacklet tillsammans med golvspånet blir en homogen självbärande konstruktion. Allt enligt (i mitt fall LIP) spackelleverantörens konstruktionsexempel. Givetvis finns det undantag när det är extremt stora längder på jbälkarna men det är det inte i det här fallet.
 
Manberg skrev:
Vilken idiot jag är som skriver att det är viktigt med alla fakta men sen inte skriver ut dom själv. Badrummet är 2,5 x 2,5 meter.
Eftersom denna tråd handlar om ett specifikt fall: som sagt, det är inte storleken på badrummet som är det intressanta utan hur lång spännvidden är på bjälklaget...
 
Manberg skrev:
Här händer det grejjer! I like it!

Men det är en otroligt viktig och väsentlig fråga! Jag ringde till försäkringsbolaget igår, dom hade inga svar och hänvisade mig till nån byggnadsinstans som inte heller hade svar som sedan hänvisade mig till Byggnadsnämnden i min kommun som inte heller hade några svar. Otroligt!

Min fråga gällde just dimensioner på golvbjälkar, att det är 300 eller 600 cc är egentligen helt irrelevant så länge man inte anger vad som gäller för olika spännvidder samt dimensioner.


MEN, det badrum som gäller mig är det golvbjälkar som är 3"8" med 600 cc. Dessa är kotlade sporadiskt och detta kommer att tas bort så rörkrökarn kan lägga sina rör. Detta gäller en lägenhet på andra våningen. Plattsättaren som ska göra jobbet säger att det ska vara 300cc men det är ett sånt jävla jobb att regla i dom så jag slipper gärna.
Det kanske är bättre att rörkrökaren borrar sig genom krysskolvning/kortlingar? De har ju faktiskt en funktion att styva upp bjälklaget.
 
Paul-Staffanstorp:
-Som du kan läsa av de andra inläggen i denna tråd så
hävdar jag fortfarande att din slutsats i inlägg #2:
"Du kan ha dina cc600 utan problem "
Var förhastad och att man även bör ta hänsyn till själva bjälklagets
styvhet längs bjälkarna och inte enbart se till styvheten kors bjälkarna.
(edit: Se mitt inlägg #5)

Styvheten kors bjälkarna blir tillräcklig med golvspån och flytspackling.
(Som du visar i ditt inlägg, eloge till detta!) :)

Styvheten längs bjälkarna bör även kontrolleras!
För om inte tillräcklig styvhet uppnås längs bjälkarna så kan du
aldrig få ett tillräckligt stabilt golv oavsett om du lägger golvspån
& spacklar enligt BKR´s regler...

Jag antar att BKR´s regler förutsätter att bjälklaget är utfört enligt
gällande normer, avseende stabilitet längs bjälkarna. Men detta
borde kanske påpekas i BKR´s regeltext?
 
Redigerat:
Håller med Paul, Manberg frågar bara om bärighet MELLAN reglarna och då är det som Paul skriver. Bärigheten längs balkarna är en annan fråga, vi får anta att Manberg har koll på det.
 
Badrummet är till och med 2,2 gånger 2,2 meter och golvbjälkarna vilar på bärande väggar på vardera sida, så det är inga problem tar jag för givet, för som sagt, var läser man sig till det? Krysskolvningarna kommer jag självklart att sätta tillbaka, men tar bort dom för att underlätta för röris.
 
hakaner skrev:
Paul-Staffanstorp:
-Som du kan läsa av de andra inläggen i denna tråd så
hävdar jag fortfarande att din slutsats i inlägg #2:
"Du kan ha dina cc600 utan problem "
Var förhastad och att man även bör ta hänsyn till själva bjälklagets
styvhet längs bjälkarna och inte enbart se till styvheten kors bjälkarna.
(edit: Se mitt inlägg #5)

Styvheten kors bjälkarna blir tillräcklig med golvspån och flytspackling.
(Som du visar i ditt inlägg, eloge till detta!) :)

Styvheten längs bjälkarna bör även kontrolleras!
För om inte tillräcklig styvhet uppnås längs bjälkarna så kan du
aldrig få ett tillräckligt stabilt golv oavsett om du lägger golvspån
& spacklar enligt BKR´s regler...

Jag antar att BKR´s regler förutsätter att bjälklaget är utfört enligt
gällande normer, avseende stabilitet längs bjälkarna. Men detta
borde kanske påpekas i BKR´s regeltext?
Naturligtvis gäller reglerna då underlaget följer gällande normer och inte när någon hemmafixare eller "fuskbyggare" varit i farten och byggt ett träbjälklag av 45x70 ;), men det tycker jag säger sig självt lite grann...


Manberg skrev:
Badrummet är till och med 2,2 gånger 2,2 meter och golvbjälkarna vilar på bärande väggar på vardera sida, så det är inga problem tar jag för givet, för som sagt, var läser man sig till det? Krysskolvningarna kommer jag självklart att sätta tillbaka, men tar bort dom för att underlätta för röris.
Det ska fortfaranade inte vara några problem att flyta innan du klinkerbelägger golvet...

****************
Rev igår ut ett badrum som bestod av råspont som undergolv och ovanpå detta hade de lagt 3mm masonite, ett tunt lager som skulle föreställa tätskikt och sen klinker på detta...
Mmmm... luktade inte mumma under kan jag säga och klinkern kunde man i princip plocka upp med händerna när man fått lite hål på golvet.
Fogbruket höll ihop allting.
 
Om spännvidden bara är 2,2m så bör styvheten
i själva bjälklaget inte vara något problem...
http://www.traguiden.com/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=1465
Se tabellen "Golvbjälkar av konstruktionsvirke i ett fack "

Exempel på godkänd konstruktion (för bostad, inomhus):
* Spännvidd 3m
* Golvbjälkar 45x195mm, kvalité C14
* cc600mm
* Skruvlimmad golvspånskiva 22mm

Om du har följande konstruktion så ska det alltså vara helt ok:
* Spännvidd 2,2m
* Dimension 75x200mm (okänd kvalité)
* cc600mm
* Skruvlimmad golvspånskiva 22mm
* Armerat flytspackel ovan golvspån

Det blev en lång och intressant tråd om detta och jag tror att vi alla
har lärt oss lite grann mer (jag har iaf. gjort det...) & det är ju precis
det som jag tycker är meningen med detta forum:
Att lösa problem genom att kombinera våra gemensamma kunskaper.
 
Kommer bumpa denna då jag är i en liknande sits.
Håller på med badrum på övervåning i ett radhus; Spännvidd 3,5-3,8m.
Befintligt bjälklag cc600 45x145.
Tänkte kortla med 45x120 då alla elinstallationer i taket på våningen under ändå kräver att jag gör åverkan på varenda kortling ändå.

22mm golvspån samt 15mm flytspackel vid brunn inkl golvvärme och armering.

Risk att det inte blir stumt?
 
jag är inte sakkunnig, men jag gjorde precis ett badrum i mitt hus från -74, varpå jag frågade när han rivit ur gammalt golvspån ner till bjälklaget om vi inte ska stärka upp det, men nej det behövdes inte, det gör man när man flytspacklar fick jag till svar.. är golvvärme med armeringsnät i botten, flytspackel kakan är nog typ 40-45mm. han har alla behörigheter
 
Hej! Tog kontakt med Justus här på forumet som gav mig lite input. Jag förstärker mitt med en till 45*145. Inte mycket extrajobb när jag ändå har golvet rivet.
Siktar också på en sånär man kommer, självbärande flytspackling på det.
Fick en fuktskada i badrummet som byggdes 2004, så undviker gärna det till varje pris igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.