I en tidigare tråd bad jag om hjälp med att förbättra utseendet på mitt tilläggsisolerade hus. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17148
Nu är det äntligen klart!
Jag har arbetat efter de flesta råd jag fick i tråden och vill särskilt tacka OlaF, vars råd jag följt mest.
Familjen ville dock inte ha spröjs på fönsterna, men jag är nöjd ändå.

Jag trodde att det skulle bli fint med balkongräckets spjälor målade i fasadens färg.
Det har jag tyckt när jag sett andra gula hus.
Men när jag började måla så blev jag osäker.
Det blir kanske för mycket gult? Kanske ska det vara traditionellt vitt på hela räcket.
Jag har målat en del av spjälorna gula, som ni ser, och resten vita.
Vad tycker du? Vitt eller gult, eller kanske någon annan färg på spjälorna?

Ett stort tvivel är prydnaden längst ner på vindskivebrädorna. Jag har provat ett antal varianter. Det mesta har sett fult ut, tycker i alla fall min fru.
De jag nu satt upp blev för "blaffiga" om jag satte dom direkt under vindskivan, därför satte jag dom "bakom" vindskivan, där dom bara tittar ner ca 2/3 av sin höjd (som ni ser på den högra vindskivan på gaveln).
På den vänstra vindskivan har jag inte satt upp någon prydnad alls. Min fru lutar åt att det är snyggast.
Vad tycker du?

På takkupan har jag ungefär samma problem. Där passar det dock bättre att sätta prydnaden direkt under vindskivan (närmast). Jag har även där satt en prydnad på insidan av skivan (bortre).
Vad tycker du är finast?

Tacksam för svar
Lars-Erik
 
  • 600800.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker def. att du ska måla balkongspjälorna gula, det blir jättefint!!
Då kommer balkongen att smälta in i huset så att fokus ligger på hela huset istället för balkongen.

Sedan tycker jag också att du absolut ska ha vindskiveprydnader (?) för att balansera upp gavelprydnaden.

Ett tips är även att du sätter upp en diskret, mild belysning uppe i nock bakom gavelprydnaden/rna, det framhäver dem jättefint!

Bra jobbat! /Malin
 
Vad fint det blev!!! Gula spjälor är också min favorit :).
Vindskiveavslutning liknar för mycket en padel gömt bakom skyddet .... jag skulle föreslå utskuret inåt i en båge och inte så rakt snit med ett utstående hörn som det är nu. Nu vet jag inte om någon förstår vad jag menar ..... så här? //( .
Den formen har jag sett på många tak så den har kanske en praktisk funktion också?
Hoppas OlaF kan bidra med sin kunskap igen ;)
gaia
 
Har du nu frågat om synpunkter så ska du få....

Jag tycker att räcket ska vara vitt! Balkongen är väl en utsmyckning av huset som skall synas? Ang vindskiveprydnaderna är jag mera kluven - de känns lite klumpiga i nuläget även de som är spikade bakom vindskivorna. Skulle föreslå att du funderar över en annan form (lite mindre) och fäster dem under vindskivan för det ser mer naturligt ut.

/Ingenjören

PS Har du varit inne på www.snickargladje.se ?
 
Jag tycker att det ska vara någon form av prydnad. Gaias exempel är inte dumt alls. Sen tycker jag att balkongräcket ska vara vitt, men det är för att det då ser ut som mitt barndomshem... ;)
 
Vad trevligt att ni ville tycka till. Och tack för alla uppskattande ord och tips!
Jag begrundar svaren och inväntar flera synpunkter. Vi får se vad som överväger och vilken färg det till slut blir.

Gaia: Eftersom vindskivefotens prydnader är ett stort huvudbry för mej så är jag intresserad av ditt förslag. Men jag är inte helt säker på att jag förstår det glasklart.
När du skriver ” utskuret inåt  i en båge” menar du då uppåt vindskivan? Hur långt ska det vara?

Charlie: Nej, jag har inte glömt entrétrappan. Det är bara det att en kompis lovat att fixa den, som tack för att jag hjälpt honom. Vi får väl se hur det blir, annars fixar jag själv.

Då kan jag ju ändå passa på att fråga: Entretrappans räcke ska väl ha samma ”raka” utseende som balkongräcket, för att passa in?
Eller kan det se annorlunda ut i stilen, och i så fall hur?

Leif: ”Huset har inga andra snirkliga krusiduller utan enbart raka och räta linjer så det passar fint med en lite diskret utsmyckning som även den mest består av raka linjer.” Precis så säger min fru och det ligger säkert något i det.

När jag ändå är i frågartagen kan jag väl fråga ett par saker till:
Tillför den lodräta brädan mellan fönsterna på andra gaveln någonting positivt (se foto) eller ser det bättre ut om den tas bort (den är bara skruvad och kan lätt avlägsnas)?

Så småningom ska jag måla om plåttaket. Kan det passa bättre med någon annan kulör än svart (taket syns bäst på första bilden)?

Lars-Erik

 
  • 8006002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tro att byggvårdare inte vill ha ett vitt midjeband på huset. Sen skulle jag tycka att ett gult räcke med vitt uppepå som kortsidan är snyggast.
 
Oj vad fint det blev och vad kul att du gillade mitt lilla förslag så mycket. Jag tänkte på det häromdagen och hade tänkt maila och fråga hur det gått :)

Taknocken blev jättesnygg och precis som jag sett det framför mig. Jag tycker att det blev jättefint med gula spjälor men här kommer det nog snabbt bildas två läger :) Fönstrena blev ok utan spröjs och här är det bara mitt eget tycke som gör att jag föredrar spröjsen. Passar nog bättre som ni har det med "rena" fönster utan extralisten upptil när ni kör utan spröjs.

Vindskivorna... nja, håller med om att det inte blev så bra :-[ Jag vill dock betona att jag är nu absolut inget proffs eller på annat sätt auktoritet i ämnet men gör gärna ett nytt försök. Kanske blir det helt enkelt bäst utan dem nu när det inte blev spröjs och list över fönstrena. De blir kanske helt enkelt obalanserat mycket då.
Dock kan jag tänka mig att den högra gavelns vindskiveutsmycknings storlek, med mycket flackare vinkel och direkt under undre vindskivan istället för ytterligare ett "lager" skulle bli fint. Ungefär så flack vinkel att vinklingen sträcker sig halva utsmyckningens längd. Jag ska rita en bild när klockan inte är över tre på natten :) Har du takvinkel så blir det lättare att få rätt proportioner.

/Ola
 
OlaF: Jag är mycket tacksam för det du redan gjort, men skulle du vilja rita en bild blir jag jätteglad.

Takvinkeln på gaveln är ca 33 grader och på takkupan ca 47 grader.

Jag tycker att du har lika bra blick som ett proffs, även om du själv säger att du inte är det.
Att prydnaden på vindskivorna inte fallit på plats än, beror helt på min egen otillräckliga förmåga att se framför mej hur det borde vara.

/Lars-Erik
 
Har du funderat på vita hängrännor istället för svarta ?

.Henrik
 
Ja, det har jag.
Även stuprören var svarta från början. I detta forum fick jag rådet att måla dom vita, vilket var mycket lyckat.
Det naturliga skulle kanske vara att också måla hängrännorna vita.
Men av en färgarkitekt fick jag veta att hängrännor ska ha takbeläggningens färg.
"Jaha", sa jag.
Och eftersom jag har svårt att avgöra detta själv så valde jag att tro på det.
Så länge i alla fall.
Men möjligheten att måla dom vita finns fortfarande kvar.
Möjligen skulle taket se lika "tunt" (vekt) ut som det faktiskt är (ca 1mm) om även hängrännorna var vita.
Jag vet faktiskt inte. Vad tror ni.


Lars-Erik.



 
Hej,
jag skulle definitivt behålla de svarta hängrännorna! Mycket snyggare till det svarta taket.

Vad gäller balkongräcket så tycker nog jag att vitt är snyggast därför att det accentuerar balkongen. Vill du inte ha den effekten ska du givetvis ha gula spjälor, då smälter balkongen in mer. Inget är fel, vad du än väljer blir det bra!  :)

Jag skulle också velat ha spröjs på detta hus... Går det inte att övertala din fru?  ::) Varför vill hon inte ha det?

:)

 
Ja, det blir nog så att hängrännorna förblir svarta.

När det gäller spröjs så tycker min fru att det helt enkelt inte passar in på denna typ av hus, som är ganska strikt och utan krusiduller. Spröjs blir för "plottrigt".
Jag håller inte med, men det är det där med husfriden......
När det gäller "ornamenten" eller "blommorna" på gavlarna fick jag min vilja igenom. Dessa var hon också tveksam till, till en början. Jag målade dom vita först, men då blev det för mycket "kyrka" över huset tyckte hon (och det höll jag med om) Men i fasadfärg tycker hon mycket om dom (dom gör sej bättre i verkligheten än på bild).

När det gäller balkongräckets färg, tänker jag så här: Gula spjälor är klart vackrast på hus som är vackert proportionerliga.
Men..........
Mitt hus har en oproportionerlig tillbyggnad framför huset.
Den klunsiga kuben som nog alla kan se är för stor för övriga huset.
Om jag målar spjälorna gula så verkar tillbyggnaden ännu större (förlängs uppåt) och proportionerna haltar ännu mer.
Därför tror att jag målar dom vita, för att så inte ska ske.

Förslag på vad man kan göra för att "kubens" sida ska bli lite "charmigare"?
Jag har vedluckan rakt under fönstret, så jag kan inte plantera någon buske där.




Lars-Erik





 
En ny förstukvist/trappa kommer nog att göra susen för intrycket av klossen..., och sedan en röd klätterros på hörnet, till vänster om luckan? Kanske behöver man göra någonting åt fönstret? Det ger ett väldigt fyrkantigt intryck. Jag tror att en arkitekt skulle kunna ge dig många enkla knep för att få fason på det!
 
Det har du rätt i. Trappan (eller snarare räcket) kommer att göra ett "inbryt" i kuben.
Om jag målar räcket vitt, vill säga........

En klätterros vore fint. Men då får det bli en skuggtålig variant eftersom det är mot norr.
Någonting ur Alba- eller Pimpinellifolia-gruppen. "Maiden´s Blush" eller "Mme Plantier" kanske, men dom är ju rosa liksom dom flesta ur dessa grupper.
"Amadis" och "Henri Martin" är dom enda som är röda och passar för nordexponerade växtplatser i min zon.
Även om dom är okända för mej, så ska jag prova.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.