Jag har köpt ett hus som blev tilläggsisolerat och fick ny takplåt för ca 20 år sedan. Det är i stort behov av ommålning men i övrigt i mycket gott skick.

Vid tilläggsisoleringen byttes tyvärr de höga fönstren. Fasadarbetet är gediget men okänsligt gjort.
Kan man med måttlig arbetsinsats få det lite mer tilltalande? Med det menar jag att bredda eller ändra knutbrädor och vindskivor. Sätta upp bröstlist(er) och gavelprydnader, ändra fönsterfoder, balkongräcke, trappräcke mm. mm..

Jag utvecklar min undran på http://web.telia.com/~u22409235/ tillsammans med bilder på huset, där jag amatörmässigt lekt lite i Photoshop för att kunna få en liten fingervisning om vad vissa ändringar gör.
Jag är tacksam för era synpunkter. Alla förslag mottages tacksamt.



 
norr_oster.JPG


Untitled-1.jpg

Kanske litet "enkla", eller i alla fall relativt billiga saker som lyfter litet. "Höjningen" av fönstrena blev nog litet för mycket. Vill du ha photoshopfilen med olika detaljer i lager som du kan släcka för olika detaljnivå så kan jag maila den till dig.

Spröjsen tycker jag gör överlägset mest om du ska göra bara en sak.

/Ola
 
Kan du inte lägga upp fotot på huset innan tilläggsisoleringen? ??? Jag är nyfiken. ;)
 
OlaF:
Tusen Tack!!! Mycket smakfullt! Precis en sådan förändring som jag söker. Med bröstlisten just där, och dom andra små förbättringarna, behövs varken bredare knutbrädor eller vindskivor (jag ser nu hur klumpigt det ser ut i min egen Photoshopbild vid en jämförelse).
Gavelprydnaden är pricker över I:et!
Nog borde man kunna överföra en liknande till takkupans gavelspets? Eller blir det för mycket?
Likaså kanske man kan överföra "prydnaden" på vindskivornas nedre ände. Eller?

Jag är mycket tacksam att du tog dej tid att jobba med bilden i Photoshop, och jag tar tacksamt emot filen.
Min mail är: kopparbunke@telia.com



Immobil:
Visst ska jag lägga upp bilden, men jag har ingen scanner här hemma, så jag får scanna den på jobbet på måndag. Om jag inte lyckas ta en någorlunda bild av fotot, med digitalkameran, som duger att lägga upp.
 
Hur bär ni er åt?! Jag försöker klistra in en skiss direkt i forum, precis som ni gjort. Men jag fixar det inte!
 
Lars-Erik skrev:
Nog borde man kunna överföra en liknande till takkupans gavelspets? Eller blir det för mycket?
Likaså kanske man kan överföra "prydnaden" på vindskivornas nedre ände. Eller?
Det blir perfekt! Inte alls för mycket!
tycker gaia
 
Jag ritade inte dit snickarglädjen på takkupan för att vinkeln var snävare på bilden så det såg mest ut som en "klump". Men givetvis kan (ska) man sätta liknande snickarglädje där.

Jag har även sett det jag tror du menar på vindskivorna och jag tycker det är jättesnyggt. Jag ska se om jag får till det på bilden innan jag mailar den.

/O
 
Immobil skrev:
Gör så här: [länk]   ;)
http://www.imgspot.com är ett jätteenkelt gratisställe där man kan ladda upp bilder och få länken till ett sådant här forum, alltså [ img ]bildlänken[ /img ] direkt. Jättesmidigt. Ingen inloggning eller registrering utan bara att tjoffa upp bilderna.
 
Snyggt jobbat OlaF.
 
Jag lovade Immobil att återkomma med en bild på huset, innan tilläggsisoleringen.
Det blir två bilder. Den ena är tagen från samma punkt som den bild som OlaF så förtjänstfullt bearbetade.
Den andra är en del av ett handkolorerat flygfoto från ca 1960.
Jag har ingen scanner så jag fotade av korten med digitalkameran, så skärpan är inte den bästa men man ser ungefär hur kåken såg ut innan.
1980.jpg
flyg.jpg
 
Hej,
Jag tycker att OlaF är på rätt spår.

Man kunde nog bredda knutbrädorna lite, dock inte lika mycket som på dina bilder.
Stupröret skulle smälta in bättre om det var vitt.
Du har rätt i att utbyggnaden inte harmoniserar med det övriga huset som börjar bli riktigt elegant.
Utbyggnaden ser ut som en låda, kanske man kunde mjuka upp formen med en bredare bro som är i vinkel \_/ den bör nog också vara inklädd så man inte ser in under den.
Belysning på var sida om dörren istället för på ena knuten (är det kanske en lampa på andra knuten okså som är trasig ?).

Kanske man kan göra någon typ av uteplats i vinkeln (trädäck).
Kommer inte på något mera just nu.

/Johan
 
JohanM skrev:
Stupröret skulle smälta in bättre om det var vitt.
Helt rätt! Det är ett jättebra förslag på billig förbättring.

/Ola
 
Min åsikt är att du borde försöka få fönstren att se ut som dom gjorde innan tillägsisoleringen. Vet att det finns fönsterfabriker som bygger nya fönster enligt ritning. Men dom kostar en bra slant. Men å andra sidan så får man moderna fönster som isolerar bra och som ändå ser gamla ut
 
Jag gillar inte spröjsningen på "orginalbilderna".

Modellen på de stora fönstrena är snyggt om det är två brevid varandra som på övervåningen men med bara ett "kors" blir det litet frikyrkokänsla.

Det ser också plottrigt ut med tre olika spröjstyper på samma hus.

Tycker jag i alla fall

/Ola
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.