N
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bör funka om den följer guidekabel. Dra öar runt träden om du bara har 4st så slipper dom krocka
Ja problemet är passagen. Är 100cm.

30 cm från fast yta och 15cm från buske. Då blir de 65 cm kvar och där vill jag ha guide kablen då roboten kommer att vara som längst bort ifrån Laddstationen när den är där.
 
N Nybergzzz skrev:
Ja problemet är passagen. Är 100cm.

30 cm från fast yta och 15cm från buske. Då blir de 65 cm kvar och där vill jag ha guide kablen då roboten kommer att vara som längst bort ifrån Laddstationen när den är där.
Smala korridorer har diskuterats tidigare i tråden... Se tex inlägg#68 (som i och för sig gällde S600) - flera användare har smala passager på 1m där det funkar bra att lägga guide- och begränsningsslingan. Bara att köra! (y):D
 
N
A aekeberg skrev:
Smala korridorer har diskuterats tidigare i tråden... Se tex inlägg#68 (som i och för sig gällde S600) - flera användare har smala passager på 1m där det funkar bra att lägga guide- och begränsningsslingan. Bara att köra! (y):D
Tack för svar. Har läst både gardena och rob. Manualen.

Velat framåt och tillbaka vilken jag ska köpa
Båda 2 har sina fördelar. Känns som rob är en rekommenderad produkt här och även på alla tester.

Har den problem med dag? Har kikat på föreslagna tider i manualen och där är ett ex.

06-17 och sen 20-23.

Om jag startar 05-14 och sen 18-23 hade passat mig.
 
N
Träden längst ner t höger är borta. Tänkte placera laddstationen i det nordvästra hörnet av huset då det är mest skugga där och där finns det el uttag. är minst 1,5m åt varje håll där med.

i öst så ser ni den smalla passagen där de är 1m.Om jag fattat rätt så är det bästa att dra guidekabeln som jag gjort på bilden? Robot1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Funderar att skapa en bi yta bredvid bilarna t höger. Enligt manualen ska man göra en ögrupp där stämmer det?

Då kan väl guide kabeln sluta mitten höger på bilden?

Kan man sätta upp studsmatta i efter hand?
 
Jag har också en gräsmatta i ett U och har dragit guidekabeln likt ditt förslag.
Smalaste passagen är nog mindre än 100cm, vilket funkar perfekt.
 
N
S sune73 skrev:
Jag har också en gräsmatta i ett U och har dragit guidekabeln likt ditt förslag.
Smalaste passagen är nog mindre än 100cm, vilket funkar perfekt.
Gött!
 
Hej alla. Detta verkar vara den rätta tråden här på forumet för de som använder McCulloch klippare... Tänkte fråga er hur man gör om man har ett smalt område åt både höger och vänster om klipparens laddstation enligt följande bild:
Flygbild av en trädgård med hus och märkning för gräsklippningsområde och laddstation för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den röda stjärnan är laddstationen (under den blå farstu-byggnaden). Nu har jag inte riktigt hängt med här men om jag förstod det rätt så har vissa McC klippare 1 guidekabel och någon har 2 guidekablar? Eller har jag missuppfattat detta? Är det två guidekablar antar jag att jag bara kör en nedåt i bild och en uppåt i bild?

Så mina frågor tror jag är följande:
1: Hur borde jag dra guidekabeln? Borde jag dra gudiekabeln nedåt i bild och sedan göra en u-sväng för att sedan avsluta kabeln i området som är överst i det inringade gula området? (Som ni ser är utrymmet "bara" 4,5 m utanför laddstationen så det kanske är för lite framför laddstationen..?

2: Ytan är mindre än 200 kvm. Ska jag köra på en S600 tycker ni eller borde man köpa en Rob R1000?

3: Sista frågan som jag inte heller hittar något svar på är hur stor effekt behöver laddstationen när roboten laddar? Anledningen till att jag frågar är att jag tror att jag bara har ca 500 W kvar på den gruppsäkringen som jag tänkt koppla in laddstationen mot. Men jag hittar inga siffror på detta när jag försöker gå in på olika tillverkares robotar...

Hoppas någon vänlig själ ids svara! Mvh Tobias
 
T tobbbias skrev:
Hej alla. Detta verkar vara den rätta tråden här på forumet för de som använder McCulloch klippare... Tänkte fråga er hur man gör om man har ett smalt område åt både höger och vänster om klipparens laddstation enligt följande bild:
[bild]
Den röda stjärnan är laddstationen (under den blå farstu-byggnaden). Nu har jag inte riktigt hängt med här men om jag förstod det rätt så har vissa McC klippare 1 guidekabel och någon har 2 guidekablar? Eller har jag missuppfattat detta? Är det två guidekablar antar jag att jag bara kör en nedåt i bild och en uppåt i bild?

Så mina frågor tror jag är följande:
1: Hur borde jag dra guidekabeln? Borde jag dra gudiekabeln nedåt i bild och sedan göra en u-sväng för att sedan avsluta kabeln i området som är överst i det inringade gula området? (Som ni ser är utrymmet "bara" 4,5 m utanför laddstationen så det kanske är för lite framför laddstationen..?

2: Ytan är mindre än 200 kvm. Ska jag köra på en S600 tycker ni eller borde man köpa en Rob R1000?

3: Sista frågan som jag inte heller hittar något svar på är hur stor effekt behöver laddstationen när roboten laddar? Anledningen till att jag frågar är att jag tror att jag bara har ca 500 W kvar på den gruppsäkringen som jag tänkt koppla in laddstationen mot. Men jag hittar inga siffror på detta när jag försöker gå in på olika tillverkares robotar...

Hoppas någon vänlig själ ids svara! Mvh Tobias
Ska du enbart klippa det streckade området, dvs 200 m2? Då finns det ingen som helst anledning att välja R1000 framför S600.
Det du behöver fundera på är om du ska ta en McCulloch S600 eller en Gardena Smart Sileno city 500 (för att få den uppkopplad).

McCulloch har enbart en guide och för det där området så behöver du inte dra den på något speciellt sätt alls. Det är nästan så att du kan dra den rakt fram vid laddstationen.
 
Redigerat:
Tycker inte det ser så smalt ut så hade dragit den typ så spontant
Flygbild över ett hus med utmarkerade områden för potentiellt byggprojekt och dimensioner på tomten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tobbbias skrev:
Hej alla. Detta verkar vara den rätta tråden här på forumet för de som använder McCulloch klippare... Tänkte fråga er hur man gör om man har ett smalt område åt både höger och vänster om klipparens laddstation enligt följande bild:
[bild]
Den röda stjärnan är laddstationen (under den blå farstu-byggnaden). Nu har jag inte riktigt hängt med här men om jag förstod det rätt så har vissa McC klippare 1 guidekabel och någon har 2 guidekablar? Eller har jag missuppfattat detta? Är det två guidekablar antar jag att jag bara kör en nedåt i bild och en uppåt i bild?

Så mina frågor tror jag är följande:
1: Hur borde jag dra guidekabeln? Borde jag dra gudiekabeln nedåt i bild och sedan göra en u-sväng för att sedan avsluta kabeln i området som är överst i det inringade gula området? (Som ni ser är utrymmet "bara" 4,5 m utanför laddstationen så det kanske är för lite framför laddstationen..?

2: Ytan är mindre än 200 kvm. Ska jag köra på en S600 tycker ni eller borde man köpa en Rob R1000?

3: Sista frågan som jag inte heller hittar något svar på är hur stor effekt behöver laddstationen när roboten laddar? Anledningen till att jag frågar är att jag tror att jag bara har ca 500 W kvar på den gruppsäkringen som jag tänkt koppla in laddstationen mot. Men jag hittar inga siffror på detta när jag försöker gå in på olika tillverkares robotar...

Hoppas någon vänlig själ ids svara! Mvh Tobias

Det är enbart vissa modeller av Automower från Husqvarna som har dubbla guidekablar. Inga Gardena eller McCulloch har dubbla guidek.
3. Effektuttaget vid laddning är låg, kanske 20-30 W under laddtiden (ca. 1h)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker inte det ser så smalt ut så hade dragit den typ så spontant
[bild]
Jag har bara tänkt att köra gräsklipparen inom det gula streckade området...
Satellitbilden är några år gammal. Har byggt en stor altan i söder och kommer stenlägga hela området där... Så den bli linjen du ritat är en lämplig yta ifall jag skulle kört hela trädgården. Men hur hittar gräsklipparen ytan som är uppåt i bilden?
 
E etompau skrev:
Det är enbart vissa modeller av Automower från Husqvarna som har dubbla guidekablar. Inga Gardena eller McCulloch har dubbla guidek.
3. Effektuttaget vid laddning är låg, kanske 20-30 W under laddtiden (ca. 1h)
Tack för infon angående guidekablarna. Dumt att det inte fanns till flera robotar :(

Och tack för infon om effektuttaget. Då är det inga problem med den biten
 
T tobbbias skrev:
Jag har bara tänkt att köra gräsklipparen inom det gula streckade området...
Satellitbilden är några år gammal. Har byggt en stor altan i söder och kommer stenlägga hela området där... Så den bli linjen du ritat är en lämplig yta ifall jag skulle kört hela trädgården. Men hur hittar gräsklipparen ytan som är uppåt i bilden?
Min erfarenhet säger att slumpen kommer att leda den dit utan problem. Men är det bara det gula området så kan det vara vettigt att dra guiden uppåt istället. Men troligtvis spelar det ingen som helst roll var guiden går.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag har för mig att guidekabeln behöver 2 m ut från laddaren och inte för närma slingan för att fungera.
Dra den ut från laddaren och gör en vänsterböj dit bilen står. så fungerar det.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.