harry73
M MoggePogge skrev:
Alla andra fall är egenmäktigt förfarande!
Arrende, gemensamhets anläggning, vägrätt, överenskommelse.
Det finns många sätt att få tillstånd att bygga väg över annans fastighet
 
harry73 harry73 skrev:
Arrende, gemensamhets anläggning, vägrätt, överenskommelse.
Det finns många sätt att få tillstånd att bygga väg över annans fastighet
Där har du visserligen rätt men... Det måste vara med fastighetsägarens (eller tidigare fastighetsägares godkännande.
Så här skriver juristen i en annan rubrik i detta forum:
"Avtalet/servitutet är lika giltigt om du förvarar det hemma i byrålådan som om du skriver in det i fastighetsregistret. Problemet uppstår när grannen vars fastighet är belastad av servitutet säljer sin fastighet. Om servitutet är inskrivet i fastighetsregistret gäller det mot en ny ägare. Om servitutet ligger i byrålådan gäller servitutet gentemot en ny fastighetsägare endast om säljaren upplyst köparen om servitutets existens. Att skriva in ett avtalsservitut i fastighetsregistret kostar runt 900 kr."
Så ... du kan inte göra ett skit på annans fastighet om du inte har avtal eller servitut! Annars är det egenmäktigt förfarande enligt lagboken!
 
M furulundman skrev:
Vet av erfarenhet att polisen gör inget.Dom lägger bara ner.Sjukt med grannar som är översittare.Dom tror lagen gäller inte dom
Håller med. Polisen löser bara 10% av anmälda brott, 90% löser dom inte även om det som i TS fall borde vara superenkelt. När polisen lagt ner är det risk att grannen tar sig ännu större friheter.
 
Granne är inte lätt. Jag föreslår bjud på mat och prata kanske en öl eller två också
 
E Eriond skrev:
Låt mig förklara problemet: DU FÅR INTE INKRÄKTA PÅ ANNANS EGENDOM.
Blev det tydligare nu? För det spelar nämligen ingen roll vad det bakomliggande syftet är, du har ingen rätt att ta i anspråk någon del, hur liten den är, av mark som inte tillhör dig. Gäller även allmänning.
Ovanstående gör alla dina argument irrelevanta:
  • Om grannen tänkt återställa eller inte
  • Det är en permanent lösning, eftersom den uppenbarligen ligger kvar efter användande
  • Användningsfrekvensen är > noll
Alla får förstås resonera som de vill, men dina argument gör mig tveksam till om du förstår vissa av de grundläggande värderingar vårt samhälle bygger på? Som skillnaden mellan mitt och ditt, t.ex.
Så du har aldrig genat över någons uppfart? Eller använt den för att vända med släpvagnen, eller stått lite på någons gräsmatta för kunna lasta över dina buskar?

Så för att det ligger kvar är det permanent? Eh.... grannen kanske har varit hela dagen vid sjön, och skulle lösa detta sen. Och då blir det permanent? Och användande större än 0, snarare större än 1. Vilket nu inte är uppfyllt.

Jag kan tycka vi vet alldeles för lite, ts verkar alldeles för upprörd, eggad av inlägg här om polisanmälan mm. Grannen har kanske menat väl och skulle ta bort det till helgen, eller inte alls - vi vet inte.


TS verkar bara foga sig, och kommer bli upprörd till hösten igen eftersom detta ju är ett tyst accepterade av lösningen..... TS borde ta kontakt med grannen, säga typ ska det vara ok med en sådan här lösning ska ts veta i förväg och sen ska gruset bort inom 24h.
 
  • Gilla
chca18
  • Laddar…
L larka742 skrev:
, ts verkar alldeles för upprörd, eggad av inlägg här om...
Ja, lika upprörd och eggad som en öronmanet.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
harry73
M MoggePogge skrev:
Där har du visserligen rätt men... Det måste vara med fastighetsägarens (eller tidigare fastighetsägares godkännande.
Vi vet inte precis vad som gäller hos TS.
Ligger befintlig väg på hans mark?
Används hela området i servitutet?
Hur bra koll har ts på fastighetsgränserna
 
D
M Modig skrev:
Jag tolkar det inte som att massorna kommer från Bubblebubbs tomt, utan som att de kommer från vägområdet som delägs genom samfälligheten (alternativt någon samfällighetsägd plats där en hög med grus/massa har lagrats.
Det är helt rätt.
 
D
Än så länge är det frid och fröjd, dock satt jag ute på altanen och drack morgonkaffe när jag såg buttergrannen strosa fram till vägkanten och se att massorna var bortrövade.
 
  • Gilla
  • Haha
Chr3 och 45 till
  • Laddar…
D
Bild
 
  • Handritad skiss över tomt med vägar, hus, grannens tomt och förslag på utfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Linderödsåsen och 34 till
  • Laddar…
Ställ en bil där
 
  • Gilla
muppenx
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Än så länge är det frid och fröjd, dock satt jag ute på altanen och drack morgonkaffe när jag såg buttergrannen strosa fram till vägkanten och se att massorna var bortrövade.
Jag tolkar ditt inlägg Bubblebubb som att problemet är löst? ("massorna var bortrövade")
 
bubble, starkt jobbat. Blåsor är ett annat ord för att det är okej att ta kaffe.
Ge gärna mer feedback hur det artar sig. =)
Alternativt kan du juh bygga en mjölkpall och fylla med cement precis där :p
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 7 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
å för att det ligger kvar är det permanent? Eh.... grannen kanske har varit hela dagen vid sjön, och skulle lösa detta sen. Och då blir det permanent?
Du är så fel ute som man kan vara!
Innan man gör ett sådant här intrång, och börjar omforma grannens mark, tar man naturligtvis kontakt och informerar om sina planer och ber om tillstånd. Oavsett om det rör sig om en tillfällig eller permanent tänkt åtgärd.
Allt annat är ju anarki :devilish:
 
  • Gilla
jakobwesterberg och 11 till
  • Laddar…
Mycket bra lösning (y)

Fattar inte grannen vinken nu så är nog juridiken vägen framåt nästa gång.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.