Jag blanda 50/50 Hasselfors dress och sand. Strödde frön på de kala fläckarna sen strödde jag jordblandningen tunt över.
Resten av jorden som är i skottkärra la jag frön i för att ha lite extra och förhoppningsvis förgrodda. Men verkar gro snabbare i backen än skottkärran.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag blanda 50/50 Hasselfors dress och sand. Strödde frön på de kala fläckarna sen strödde jag jordblandningen tunt över.
Resten av jorden som är i skottkärra la jag frön i för att ha lite extra och förhoppningsvis förgrodda. Men verkar gro snabbare i backen än skottkärran.
Tack!
 
Nu återkopplar jag lite hur der för min gräsmatta. Nu har det gått 17 dagar sedan sådd och vädret har varit mulet och kallt mest hela tiden. En del regn också. Fördelen har varit att det varit blött hela tiden. Nu får vi se om värmen gör att det tar fart.
Ung gräsmatta 17 dagar efter sådd, ojämn groning med gröna områden och jord, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Ymer Ymer skrev:
Nu återkopplar jag lite hur der för min gräsmatta. Nu har det gått 17 dagar sedan sådd och vädret har varit mulet och kallt mest hela tiden. En del regn också. Fördelen har varit att det varit blött hela tiden. Nu får vi se om värmen gör att det tar fart.
[bild]
Ser ju riktigt bra ut! Jag ska uppdatera med en bild imorgon. Jag tycker att jag ser mer grönska bara under de senaste varma dagarna. Dock har jag fortfarande problem med de skuggigare partierna. Jag har köpt en förpackning frön till men avvaktar med att slänga på mer. Vattnar morgon och kväll och ger det ett par veckor till.
 
  • Gilla
Ymer
  • Laddar…
Jag tycker att gräset verkar ha stannat i tillväxt medans ogräset växer som.... ja precis, OGRÄS!!

Känner att jag måste ta till något medel nu, så jag kommer gödsla i helgen. Fortsätter det som det är nu kommer jag snart bara ha ogräs och inget gräs kvar!

Vet inte riktigt vilket gödsel jag ska lägga bara...
 
  • Gilla
Ymer
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Jag tycker att gräset verkar ha stannat i tillväxt medans ogräset växer som.... ja precis, OGRÄS!!

Känner att jag måste ta till något medel nu, så jag kommer gödsla i helgen. Fortsätter det som det är nu kommer jag snart bara ha ogräs och inget gräs kvar!

Vet inte riktigt vilket gödsel jag ska lägga bara...
Usch, vi har också fått en hel del ogräs men låter det vara ett par veckor till. Tar bort det värsta bara. Så sugen på att slänga på mer frö, men får bara tips att vänta. (Mest sugen är jag på att gräva bort alltihop igen och rulla istället.)
 
  • Gilla
Ymer
  • Laddar…
Jag med! :sweat:
 
Rullgräs blir helt perfekt och inte ett strå som inte ska växa där. Skulle aldrig orka hålla på med frön när man kan få det klart på ett par veckor.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
K KWesterberg skrev:
Usch, vi har också fått en hel del ogräs men låter det vara ett par veckor till. Tar bort det värsta bara. Så sugen på att slänga på mer frö, men får bara tips att vänta. (Mest sugen är jag på att gräva bort alltihop igen och rulla istället.)
Om du hamnar i dessa planer så räcker det med en runda round up. Vänta 14d och fräs, packa, rulla.
 
Kan någon rekommendera lämpligt gödsel för nysådd gräsmatta?
 
  • Gilla
Aeroabuser
  • Laddar…
Har jämfört sågräs och rullgräs hos flera olika och efter ett år har jag inte sett någon som slagit sågräset. Rullat som säljs ska växa fort och hålla ihop, är inte ekonomiskt att satsa på fingräs för företagen. Slutsats; vill man ha gräs NU , rulla. Vill man ha fint gräs i 10år, så med bra sort. Alla är olika men jag har hellre en större initial arbetsinsats , men betydligt finare gräsmatta med tunnare och mjukare grässtrån i slutändan.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Shakula och 1 till
  • Laddar…
Läste i en gammal tråd här på forumet att man skulle använda YaraMila 21-4-7 på en nysådd gräsmatta, dock cirka 6 veckor efter sådd. Det skulle hjälpa gräsmattan att få fart.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
T
C crazytok skrev:
Kan någon rekommendera lämpligt gödsel för nysådd gräsmatta?
Då det är främst fosfor som behövs för rottillväxt och etablering så brukar jag köra på Specialgödsel PK från Hasselfors, finns på granngården. Med för mycket kväve initialt så prioriteras bladtillväxt, och visst det ser snabbt snyggt ut men håller långsiktigt inte lika bra.
 
Tack för tips!

Flytande gödsel är inte att föredra eller?
 
Finns det flytande gödsel som man kan koppla på vattenspridaren eller är det meningslöst?
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.