Har funderingar på att installera en luft/luft som AC eftersom det blir så jävla varmt på andra våningen (ca 55-60m2) när det är äckelvärme ute.
Ska man köra någon billig som tex från Jula eller ska man köra på kvalitet?
 
Personligen ser jag större fördelar med att det håller länge i installationer man inte gärna gör om, satsa på kvalite.
Jag har satt in på övervåningen och den går ju varje dag på sommaren och det är perfekt klimat för dom som sover där.
 
Har du något märke att rekommendera?
 
  • Gilla
Stance
  • Laddar…
Har en Elektrolux nere som fungerat perfekt i snart 10 år. Övervåningen satte jag in en Panasonic LZ 25 förra sommaren.
 
Har du markiser? Hur är isoleringen i taket?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Har du markiser? Hur är isoleringen i taket?
Har markiser. Har ej kollat hur tjock isoleringen är. Det blir varmt på bottenvåningen också fast extra varmt på övervåningen.
 
Njuter just nu av kylan inomhus. Installerade en IVT på andra våningen i höstas. Fungerar klockrent. Har 80 kvm per plan. Undervåningen tar lite längre tid att få sval, men det fungerar. Kör!!!

Att det blev en IVT beror på att vi har kontakt med en IVT återförsäljare. Välj nåt kvalitativt märke och njuuuuut av kylan!!! Se till att få en som är rätt dimensionerad bara.
 
  • Gilla
Duttarmajster och 1 till
  • Laddar…
Som Anna H är inne på. Hindra värmen att komma in. Kyl ned luften utan värmestrålning.
 
Jag brukar stänga alla fönster i huset, kör kyla ur pumpen nere. Åker vi iväg över dagen dras persiennerna ner mot solsidan. Gör man det direkt när huset är svalt på morgonen ökar inte temperaturen så värst mycket.

Men mindre jobb och om du kör en pump på varje våning såklart, skulle själv gärna ha en till pump på övervåningen ;)
 
J Joukko skrev:
Har markiser. Har ej kollat hur tjock isoleringen är. Det blir varmt på bottenvåningen också fast extra varmt på övervåningen.
Åtgärda hellre felet än symptomen! Tilläggsisolera, skönare på sommaren och bättre driftkostnad på vintern, och sommaren..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Åtgärda hellre felet än symptomen! Tilläggsisolera, skönare på sommaren och bättre driftkostnad på vintern, och sommaren..
Hur gör jag med FTX systemet som suger in varmluft och sprider ut det i huset?
 
Mitsubishi FH35 är en riktig trotjänare som bara går och går. Funnits länge på marknaden, inga barnsjukdomar, många som installerar. Går att få för 18-20 tkr installerad
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Knappast varmare utomhus än inne, vårt gamla hus från -71 som vi sålde var tilläggsisolerat samt nytt tak, taket höjt med rejäl isolering, var aldrig varmt på övervåningen.

Har en kompis som har ett hus från 1905, de har också typ 40-45gr på övervåningen, samt svart plåttak, rejäl bastu.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Åtgärda hellre felet än symptomen! Tilläggsisolera, skönare på sommaren och bättre driftkostnad på vintern, och sommaren..
Gör en tilläggsisolering så stor skillnad även på sommaren? Bor i ett 70-tals hus med originalisolering och har tänkt tanken många gånger + en till pump till övervåning
 
Tomture61
R Robin Larsson skrev:
Gör en tilläggsisolering så stor skillnad även på sommaren? Bor i ett 70-tals hus med originalisolering och har tänkt tanken många gånger + en till pump till övervåning
Vet ej hur ett hus ska byggas för att klara utomhustemp på -20 gr till +32 gr :rolleyes:
Bor i ett hus från 2008 ,1,5 pl , 240 mm i väggar , 500 mm på vinden .
Det är fortfarande varmt inne på morgonen när det varit varmt dan före.
FLVP som också ventilerar huset duktigt.
Blir lika varmt inne som det är ute på sommaren :thinking:

Mitt nybyggda garage (35 kvm) verkar dock svalt än så länge , har ingen mekanisk ventilation , 200 mm cellplast under cementplattan , 200 mm i väggar , 300 i taket :ok:
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallsing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.