Patrik440
Tess sitter å tittar på några spännande filurer på gräsmattan.

Hund som sitter på gräsmattan och betraktar två sniglar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Patrik
 
  • Gilla
  • Wow
KnockOnWood och 7 till
  • Laddar…
Igår hälsade årets första and på i poolen.

En and som simmar i en bakgårdspool omgiven av kaklade kanter och trädgårdsmöbler i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 9 till
  • Laddar…
Tyvärr ingen bild men...
Igår satt en av katterna och stirrade stint på kaminluckan.
Inte lätt att se vad som finns där inne, för glaset är lite sotigt och inne är det ju svart av all aska.
Men samma beteende hos kattorna har jag sett förut, när någon fågel har tagit sig ner genom skorstenen.
Nåväl, jag puttade undan katten, och öppnade luckan.
Ingen fågel där, och inget ovanför i rökgången.
Men så såg jag ett litet djur i askan, kanske 5 cm långt.
Hämtade lite hushållspapper, och fångade en bålgeting.
Fick ut den genom dörren, och katten for efter.
Men getingen flög fint, och klarade sig ut till trädgårdens buskar och träd.

Bålgetingar lär vara fredliga och inte stickas.
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tyvärr ingen bild men...
Igår satt en av katterna och stirrade stint på kaminluckan.
Inte lätt att se vad som finns där inne, för glaset är lite sotigt och inne är det ju svart av all aska.
Men samma beteende hos kattorna har jag sett förut, när någon fågel har tagit sig ner genom skorstenen.
Nåväl, jag puttade undan katten, och öppnade luckan.
Ingen fågel där, och inget ovanför i rökgången.
Men så såg jag ett litet djur i askan, kanske 5 cm långt.
Hämtade lite hushållspapper, och fångade en bålgeting.
Fick ut den genom dörren, och katten for efter.
Men getingen flög fint, och klarade sig ut till trädgårdens buskar och träd.

Bålgetingar lär vara fredliga och inte stickas.
De är fredliga för människan oftast, om man inte kommer i närheten av boet (det uppskattas såklart inte). Men de är elaka mot andra getingar.. och tyvärr bin oxå (dödar dem).

Men jag värnar om dem (har sådana här) (y):)
 
harry73
Har haft många bålgetingbon nära huset (i taknock, fågelholkar och vedboden). På dagen stör de inte så mycket. Inte ens när de har boet så nära. Problemet är på kvällen/natten, då börjar de jaga och det gör de där det finns insekter, t ex utebelysning eller fönster till upplysta rum. Man hör hur de krockar med fönstret hela tiden, och går man ut, då finns det kanske hundra (eller mer) som svärmar runt huset.

Att gå runt med ficklampa blir också särskild otrevligt. Felsökte i fasadmätarskåpet tillsammans med killen från elbolaget och blev hela tiden anfallen av en arg bålgeting (och då var det bara en). Det var mörkt, utebelysning var på och vi hade ficklampa)

Fördelen med bålgetingar är just att de äter så många insekter och att de inte alls dras till sötsaker. Så det blir mindre problem med saftgetingar i augusti.
 
harry73
Senaste veckorna började det bli lite liv i en av våra fågelholkar och det verkade bli ett getingbo där (inga bålgetingar dock). Under helgen tyckte jag det blev lite för mycket aktivitet där. Holken är egentligen för liten för ett stort getingbo och när boet vuxit för stort, flyttar dom och plötsligt har man ett STORT bo uppe på gaveln.
Så i år tänkte jag tackla problemet lite tidigare, och sprutade ordentligt med vatten i boet. (hällde även i kokande vatten) Efter ett tag tittade jag lite närmare på "getingarna" och upptäckte att det var ett humlebo ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Hushumla )
Nu känner jag mig lite dålig :(. Stängde av vattnet så klart, men jag hoppas i alla fall att de flyttar längre bort. Boet kan innehålla flera hundra humlor och även de skyddar boet och kan anfalla om man kommer för nära.
 
  • Ledsen
Snigla
  • Laddar…
harry73
Finns fortfarande aktivitet i holken så kanske humlorna klarar sig
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
harry73
Men vi har fler djur i trädgården
Igelkott som kurar i högt gräs och löv på marken i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Ingen bild tyvärr men...
Idag när vi åkte och helghandlade såg vi en kamouflageklädd fågelskådare med en enorm kikare ca 2 km från vår bostad.
Och när vi åkte hem såg vi tre STORKAR på fältet alldeles väster om vår väg!
Detta är unikt! Det är ju Halland och inte Skåne.
I fortsättningen skall kameran med när vi åker till handelsboden (y)
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi såg två tranor på en åker mellan Falköping och Ulricehamn idag
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Såg en igelkott ”på väg in till dagvilan” nu på morgonen. Tyvärr ingen bild
Men ni kan ju kika på bilden ett par inlägg ovan för jag gissar på att det är samma ras.
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
C
Snigla Snigla skrev:
De är fredliga för människan oftast, om man inte kommer i närheten av boet (det uppskattas såklart inte).
Vi hade bålgetingar i en fågelholk ovanför dörren till vårt uthus och det kändes väldigt otrevligt så jag fick för mig att de behövde avhysas. Men efter att till slut ha stått och rotat runt med en pinne i holken utan det hände något insåg jag att de är både harmlösa och så gott som omöjliga att reta upp, så de fick bo kvar. Men de ser ju väldigt farliga ut :D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men de ser ju väldigt farliga ut
Ja, det gör de, de är större än vanliga getingar och deras surr låter högre. Då tror många att storlek och ljud automatiskt betyder ökad farlighet i jämförelse med en mindre geting.
Jag har fått en bålgeting i munnen när jag var oförsiktig med en dricka, den stack inte. En vanlig geting biter till genast, har även hänt några gånger.
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
harry73
A Abies koreana skrev:
Jag har fått en bålgeting i munnen när jag var oförsiktig med en dricka,
Är de säkert det var en bålgeting? De är nämligen inte intresserade av saft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.