Om du gör en tillfällig ändring så kan du bara klippa kabeln och skarva i en ny bit. Går att använd Wago klämmor. De är inte fuktsäkra men duger gott för tillfälliga ändringar. Kan lätt kopplas ur och i massor av gånger. Finns också 3M "fiskögon" (Clas) som man bara pressar med en tång och som är fuktsäkra.
Kabel som "blir över" Kan du lägga i en slinga rakt ut eller utefter kant kabeln. I det senare fallet blir det tre ledare parallellt, det är ok, men se till att de ligger nära varandra.
Du bör göra kartering efter en ändring, annars kommer indego att bli vilsen och köra mycket efter kantkabeln och det vill man ju undvika.
 
Tackar så mycket för svaren. (y)

Jag får helt enkelt flytta ut min dockningsstation så den har de metrarna klipparen vill ha vid karteringen. Sedan kapa tråden och skarva vid den gräsyta jag inte vill klippa just nu med föreslagna kontakter. Sedan flytta dockningsstationen i myrsteg tillbaka till nuvarande läge. (Fast troligen kommer jag kapa tråd, skarva in ny, provköra först. Det kaaanske går ändå... ;) )

Kom nu på fråga nummer 3, men den har ni faktiskt redan svarat på. :) Det är om kartering behövs även när jag återansluter det tillfälligt borttagna området. Det behövs. Hade varit smidigt att i gräsklipparen kunna välja mellan gräsmatta nr1 och gräsmatta nr2. (Om jag inte minns fel så fanns väl den funktionen, men då behöver man en dockningsstation till.)
 
hello.
Ja min Indy är nu inne på 7 året. tro det eller ej så går batteriet 1tim 45 min. alltså orginalbatteriet!
Tappade ett framhjul i går. starlock stopet som rostat upp. den andra sidan rök föra året har jag för mig. tog en ny på jobbet (50 öre) och satte dit så gick den igen. för er som undrar så är det 8mm kupol starlock som funkar rakt på. (stoppet längst ute på hjulaxeln.)
Börjar bli sliten i lacken är den ju men går perfekt.

Måste säga att min programversion uppför sig väldigt väl. Upptäckte efter lite justering förra veckan då jag gjorde huset till en ö, fabriksrecettade enl. Eriksgatans gamla guide (ordning o reda på den grabben), då gick den 5 varv runt huset o jag undrade om han va nykter till jag läste på displayen "memorerar objekt" sen hade den lärt sig det.
När den sen dagen efter kantklippte runt tomten och efter det började klippa, så när den träffade huset slog den om till kantklipper objekt, sen va det fixat, sen fortsatte den med vanlig klippning igen.
Visste jag inte den kunde.
(eller är det AI?) scary!!!!! ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Min har tuggat på i sex år. Varit in på reparation två gånger... men nu har nätaggregatet gett upp :thinking:
Så... imorgon skall jag rulla förbi Bauhaus för att se vad de skall ha för ett sådant alternativt titta på en ny robot.
 
Efter att jag smörjde upp framaxlarna förra året gick min fint resterande del av förra säsongen och har nu startat upp bra. Inne på sin 7de säsong, fortfarande på original batteri.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Hej! Ny här.
Jag har haft min Bosch Indego 1000 nu sedan 2013 och den har fungerat ganska väl under åren. Tycker dock att den börjat bli "senil" och hittar på konstiga saker på sina klippturer numera.

Men, nu efter helgens skyfall så har jag fått in fukt vid displayen och klipparen har lagt av, displayen lyser inte längre och klipparen svarar inte alls.

Min fråga är, går det att köpa ett nytt kretskort till den och byta ut eller måste det isåfall även programmeras?

Mvh John
 
Efter att ha tittat på de fina föreslagna snabbkontakterna och bestämt mig för vad jag ville köpa så visade det sig att min spargris var helt tömd. Med andra ord så köpte jag inga Wago-klämmor eller "fiskögon" trots att förslaget att använda dom var riktigt bra. Löste det på billigast sätt och gjorde istället en "riktig" skarv, lödd och med krympslang från egna förrådet. Blev detta då det inte innebar nya utgifter.

Då klippytan jag tagit bort är tänkt att bli lite vildare område med ängsblommor och liknande så kändes det bra att ett bi påpassligt inspekterade att jobbet med att skarva kanttråden gjordes på ett av pollinatör godkänt sätt. :D
Kanttråd för robotgräsklippare som är skarvad och ligger på marken bland växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann skarva in och förankra den nya kanttråden igår så att gräsmattan som ska klippas blev ungefär 40 kvadratmeter mindre. Sedan kom det en rejäl regnskur som gjorde att jag lät bli att starta min Indego.

Idag när gräsmattan torkat någorlunda så startade jag klipparen och lät den gå och beta lite gräs. Tycker faktiskt lite synd om min Indego idag. Detta då jag sedan senaste klippningen av hela gräsmattan inte bara brutalt har ändrat på kanttråden, som gör att den känner sig vilse ganska ofta. För att spä på med eländighet så har jag även införskaffat och placerat alla robotgräsklippares mardröm och nemesis, en stor studsmatta, mitt på gräsmattan. Så om klipparen nu när jag går ut och tittar till den har smitit utanför kantlinjen och i ren ilska och frustration har kapat ner alla blommor i trädgårdens finaste perennrabatt så är det förståeligt. ;)
 
Lödning och krympslang är en bra metod, men kräver att man släpar ut lökolven i trådgården. 3M "fiskögon" skarv är enkla att hantera, men är fula och litet svåra att gömma undan (och dyra). En variant som inte kräver lödning är Duraseal. Krympskarv med invändigt lim, kläms ihop och värms sedan med varmluftspistol. De avisolerade kabeländarna träs in i hylsan och pressas och som sedan värms tills smältlimmet flyter ut i kanten. Detta ger en utmärkt tätning mot fukt etc.
Fanns tidigare hos Clas (art 15-1235) för 0,5-1,5 mm2 kabel. (Nu har de bara 15-1236 för 1,5-2,5 mm2).
Men bilupplysningen.se har tre olika varianter för olika kabelareor.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Ullareds Gekås har såna där gel kläm kontakter med 3 anslutningar för ca 29 kr för 4 st. skitbilligt va ordet. Tänk på att säga till tanten att handla när hon ändå är där!
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Liten uppdatering från min trädgård och mitt borttagande av cirka 40 kvadratmeter gräsmatta. (Se några inlägg ovan.)

Provade klippa med min Indego 10 några gånger utan att kartera om efter ändrad klippyta. Visst stod det sparar/memorerar objekt (eller vad det nu står) lite då och då, men tiden och sträckorna den gick längs tråden för att bekräfta position blev väldigt många och långa.

Så igår lyfte jag ut laddstationen från platsen under altanen och placerade den så att tråden låg rak två meter framför och bakom laddstationen. Gjorde en fabriksåterställning och körde sedan karteringen. Efter kartering startade jag klippning, tog bort träskivan stationen stått på och lade dit betongplattor. Flyttade laddstationen halvvägs in under altanen och senare på kvällen hade klipparen dockat. Idag startade jag ny klippning, flyttade in laddstationen helt under altanen och nu har klipparen nöjt dockat igen. Indegon är nöjd (även om den fortfarande verkar tycka att studsmattan är jobbig) och jag är nöjd. :D

Jag har fixerat laddstationen med ett par spikar i skarvarna mellan betongplattorna. Begränsningstråden har jag lagt på plattorna (för lätt åtkomst) och fixerat den med lite grövre ståltråd som jag format som uppånervända U’n nedtryckta i skarvar. Råkade skada tråden på ett ställe, men det tänkte jag fixa med smältlim. Passar nog då på att lägga lite smältlimsklickar för att förankra tråden lite bättre än med enbart mina små ståltråds-U’n.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Scout Scout skrev:
Min har tuggat på i sex år. Varit in på reparation två gånger... men nu har nätaggregatet gett upp :thinking:
Så... imorgon skall jag rulla förbi Bauhaus för att se vad de skall ha för ett sådant alternativt titta på en ny robot.
Jag har en liggande om du inte fått tag i någon
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
Eriksgatan
MeanMike MeanMike skrev:
hello.
...fabriksrecettade enl. Eriksgatans gamla guide (ordning o reda på den grabben), då gick den 5 varv runt huset o jag undrade om han va nykter
Halloj! Jag måste erkänna att jag kan ha varit nykter. :thinking: Minns att jag hade ett par andefattiga dagar i mitten av maj... :rofl:
Härligt annars att höra att ett par Indys fortfarande fungerar! Diggar Boschs batteriteknik som är mycket bättre än HQ m.fl..
NI som har kört Indego länge nu, har ljudnivåerna varit acceptabla/förändrats över tiden?
Måste bara få tillägga (som HQ-konvertit på tredje året) att guidekabel verkligen är en finess guld värd för att få en fin gräsyta. Har inte HQ:s patent gått ut nu så att andra kan kopiera det? Kika i så fall efter det för nästa klippare.
Med guidekablar slipper man alltså slitage och hjulspår helt. Detta eftersom klipparen går ut till olika klippstartpunkter samt kortaste vägen tillbaka till laddstationen, men på växlande avstånd från guiden samt i lätt zig-zag för att undvika spårbildning. Detta går att finjustera på olika sätt så att klipparen ska kunna hitta in genom smala passager. Har man som jag sedan glömt exakt var man förlagt guidekablarna och behöver veta detta t.ex. innan en djupare vertikalskärning så ställer man bara ned korridorbredden till noll, går efter klipparen och märker ut med lite pinnar eller färg.
Men alla slumpklippare är förstås mindre effektiva än Indegosar och kräver tillgång till gräsmattan nästan varje dag (eller natt) så då tillkommer krav på daglig undanplockning av leksaker/grenar/sköldpaddor och att ljudet måste vara tillräckligt lågt så att man ska kunna sova med öppet fönster.
Ha nu en härlig sommar!:cool:
 
  • Gilla
mawi och 1 till
  • Laddar…
Hej o va kul o höra dig igen!
Jasså du blev med HQ du! Ja jag satt häromdagen o tittade på när landy betade och tänkte på hur Bosch tänkte när dom satte dit dessa hjulmotorer med detta ljudet. Inte jättesmart precis. Min låter likadant som när den va ny. (indy får inte gå på natten för då kastar väl grannarna saker på mig) Däremot så "brölar" min inte. Detta har med vilken höjd man har på sitt gräs. Vid kortare gräs skjuter man ut "plast-tratten där motor/klippskiva sitter i nedåt, och då blir det gärna vibrationer och "bröl" (ostabil konstruktion). Jag har faktiskt höjt mitt gräs genom åren då jag upptäckte att kort gräs inte binder fukt alls medan längre gräs förblir grönare mycket bättre. Så jag har bättre gräs och tystare klippare.
Kommer ihåg att vi talade mycket om GPS funktionen i indyn......vi trodde den skulle klippa efter den, men jag har nog listat ut att den bara använder den för att veta riktningar. Även om indy slirar i någon böj så vet den ändå exakt vilken vinkel den ska gå. Blir som min gamla GPs i bilen. den kunde visa satelliterna på himlen och då vet den exakt var norr resp söder är, då spelar det ingen roll hur mycket hjulen spinner.
Jag kommer att köra min indy så länge den funkar, och det gör den än. Ej org. batteri från tyskland kostar ca 750:- och mina framhjulsaxlar börjar bli slitna, men det är ändå jättebra tycker jag.
Jag vet dock inte vad jag ska ha om denna slutar fungera, Har en Worx hemma i stan o den funkar också bra efter 6 år. så... ja vem vet. Mina grannar i stan har HQ allihop och alla har haft sina på verkstad, så jag vet inte hur sugen jag är på det. Dom är ju rätt dyra dessutom. Man får väl 2 Worx på 1 HQ och då har man 6 års fabriksgaranti.....suck varför är livet så komplicerat? lol,
Ja ha det gott alla autoklippar ägare där ute, o du Eriksgatan i synnerhet!
 
  • Älska
Eriksgatan
  • Laddar…
J johan119 skrev:
Jag har en liggande om du inte fått tag i någon
Det blev ett panikköp... En Gardena Sileno
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Vi är 3 st grannar här som kör Bosch. Alla 3 går perfekt.
Bara en av dessa har klarat sig utan verkstadsbesök. Den som har klarat sig står i sitt hus när den inte jobbar och det verkar vara det som gör skillnaden.
Båda de andra 2 fick problem med att läsa kanttråden efter ungefär 3 år.
En av Bosch maskinerna är 7 år de andra 6 år.
Jag är fruktansvärt nyfiken på att kasta in ett batteri till bara för att testa vad som händer. Var kan man köpa reservbatteri skapligt billigt?
Mvh
Tony
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.