Det med Head to Head, vad menas med det? Jag är nybörjare inom detta område. Har tagit hem manualen men inte börjat läsa än.
En fråga till, hos Gardena har de spridare som är som en vanlig vattenspridare men givetvis pop up. Fördelen som jag ser med denna är att den ger ett rektangulärt vattenmönster istället för alla andra som ger ett cirkulärt mönster. Skulle behöva 5-7 st som då sitter centrerat på varje gräsplätt av gardena som kommer täcka hela min gräsmatta på 400m2 istället för att sätta ca 40-60 cirkulära som sitter längs kanterna med olika vinklar.
Bara nyfiken då det känns som det går åt mer av allt.

Ska ta en sväng till KSAB som säljer Rainbird här i stan och prata med dem också. Känns som ett bra märke också.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Det med Head to Head, vad menas med det? Jag är nybörjare inom detta område. Har tagit hem manualen men inte börjat läsa än.
En fråga till, hos Gardena har de spridare som är som en vanlig vattenspridare men givetvis pop up. Fördelen som jag ser med denna är att den ger ett rektangulärt vattenmönster istället för alla andra som ger ett cirkulärt mönster. Skulle behöva 5-7 st som då sitter centrerat på varje gräsplätt av gardena som kommer täcka hela min gräsmatta på 400m2 istället för att sätta ca 40-60 cirkulära som sitter längs kanterna med olika vinklar.
Bara nyfiken då det känns som det går åt mer av allt.

Ska ta en sväng till KSAB som säljer Rainbird här i stan och prata med dem också. Känns som ett bra märke också.
Head to head betyder att varje spridarhuvud skall kasta ända bort till nästa. Dvs du skall inte placera så att kastradierna går kant i kant, utan att de överlappar helt. Detta då det inte går att få till helt jämn vattenfördelning från en spridare, och du kommer få ojämn bevattning, som dessutom blir extremt känslig för tex blåst.

Gör det inte. Tro inte att det sparar dig pengar. Du får gräva upp det igen. Jag snålade på två ställen, där måste jag utöka .. bläh.
 
Helst head to head givetvis. Men samtidigt är det en gräsmatta (ingen golfaren) så lär du inte ha problem om du slarvar lite där. Jag slarvade och visst ångrar jag mig. Men det är för att det är jobbigt att ändra nu i efterhand och känslan av att ha gjort rätt är trevligt. Men om jag har problem så är svaret absolut inte. Om en spridare går sönder så får man ju däremot byta direkt så man inte missar yta. Däremot är det viktigare att inte blanda roterande spridare med dys-spridare. Det blir väldigt ojämnt vattnat då.
 
Regeln är att man skall täcka min 80% av avståndet.
 
elpaco elpaco skrev:
Regeln är att man skall täcka min 80% av avståndet.
Puh. Då är jag ju rätt nära med lite avrundning iallafall.
 
Tack, ska försöka täcka så mycket som möjligt av mattan då.
Någon som hade något bra svar på min andra fråga?

En fråga till, hos Gardena har de spridare som är som en vanlig vattenspridare men givetvis pop up. Fördelen som jag ser med denna är att den ger ett rektangulärt vattenmönster istället för alla andra som ger ett cirkulärt mönster. Skulle behöva 5-7 st som då sitter centrerat på varje gräsplätt av gardena som kommer täcka hela min gräsmatta på 400m2 istället för att sätta ca 40-60 cirkulära som sitter längs kanterna med olika vinklar.
Bara nyfiken då det känns som det går åt mer av allt.
 
Vad är frågan?

Går inte åt 40-60 stycken för 400 m2.
Jag skulle köra med riktiga grejer typ rainbird, hunter.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad är frågan?

Går inte åt 40-60 stycken för 400 m2.
Jag skulle köra med riktiga grejer typ rainbird, hunter.
Frågan är varför det inte finns rektangulära spridare hos märken som Hunter eller Rainbird också då det skulle spara enormt på antalet.

Jag har en gräsmatta som går runt hela huset så inga stora plättar men ska ändå ha bevattning. Kanske tog i med 40-60 men tror säkert det är 30-40 iallafall.
Ska räkna mer exakt.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Arneby Arneby skrev:
Kan noteras att det mest är en tidsfråga innan fast installerade popup-sprinklers ger upp i den svenska vintern. Kanske klarar de en vinter, kanske två eller tre. Men sönder går de tids nog. Kanske börjar de läcka först. Många verkar glömma att fruset vatten *alltid* expanderar 10%.
De tre äldsta popup spridarna jag har är typ 10 år och tre andra ca. 4 år och jag har aldrig tömt dem på vatten och ingen har frusit sönder (Stockholm)...
 
Kan ju också tipsa om att om jag skulle göra om skulle jag placera spridarna i kanterna av gräsmattan så mycket det går och planera noga innan jag började gräva. Även bra att anpassa storlek på spridarna.
Jag har fyra Gardena T380 som vattnar bubbelpool, en del av fasaden och uteplats för att sen täcka in hela gräsmattan och Ligusterhäcken... Skulle varit mycket bättre med fler mindre spridare istället och kombinerat med droppslang för häcken!
 
anders07 anders07 skrev:
Kan ju också tipsa om att om jag skulle göra om skulle jag placera spridarna i kanterna av gräsmattan så mycket det går och planera noga innan jag började gräva. Även bra att anpassa storlek på spridarna.
Jag har fyra Gardena T380 som vattnar bubbelpool, en del av fasaden och uteplats för att sen täcka in hela gräsmattan och Ligusterhäcken... Skulle varit mycket bättre med fler mindre spridare istället och kombinerat med droppslang för häcken!
Tack för svar, kändes annars rätt smidigt då det krävs få spridare.
 
Har nu skummat genom manualen från Hunter och det var fasen vad mycket man ska tänka på, hade räknat detta som ett enklare projekt men känns som det är en hel del pyssel.
Har inte mätt flödet från mitt utkast och är glad om jag når 10 liter i minuten så rätt säker på att jag kommer få dra en kran direkt från inkommande för att få ordentligt flöde till spridarna. Synd bara att utkastet då kommer sämre till då det hamnar på ena tomtsidan och inte centralt där mitt vanliga vattenutkast sitter, men det ger aldrig tillräckligt med flöde.
Hur har ni andra gjort?
 
Jag förstår inte varför du tror att rektangulära spridare skulle spara i antal. Det blir givetvis tvärtom. Ett rektangulärt mönster är ju ett cirkulärt som man skurit till sidorna på. Det kan bara vara intressant i smala passager, och då har de andra tillverkarna sina lösningar också.

Vad som avgör hur många spridare du behöver är inte så mycket storlek på gräsmatta, utan dess form. Ett kvadratisk område behöver du tex som regel bara fyra spridare till.

Det är A och O att räkna på flödet. Annars står du där med en installation som inte kan drivas. Jag har eget tjockt kopparrör direkt från efter vattenmätaren, 25R pem och tre slingor för 400m2. Jag har delat upp dem för att de har olika vattenbehov (norr, öst, syd). Om jag skulle vilja driva allt samtidigt behöver jag en boosterpump pga ökade tryckfall.
 
Jag kör några (av Gardenas) rektangulära och det är enbart till grönsaksland. I övrigt enbart "roterande" eller vad man säger. Fördelen med såna är ju att de placeras i ytterkanter oftast (jag har två stycken mittt på också pga av gräsmattans storlek) - men när de placeras i ytterkanterna har du ju rätt bra kontroll på ytterkanterna så du inte börjar vattna hus, grannens garage etc.
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Det är väl klart att du kan köra gardenas rektangulära popup spridare! Dom kastar vatten dom med.....

Allt beror på hur seriöst du vill göra det och hur mycket du vill/orkar nörda ner dig. Head to Head är väl så en professionell installation skulle gjorts, men mycket mer komplicerad och mer material plus arbete. Kanske inte nödvändigtvis dyrare beroende på vad man väljer dock.

Gardenas rektangulära är ju lättare att installera och fyller sin funktion, omän inte lika bra kanske.

Men räkna inte med att du kan köra en eller max två gardena spridare åt gången. Så du behöver dra mer slang än du tror. Det drar även en hel del vatten så du är medveten om det....

Elpaco är lite av ett proffs på detta så för honom är allt med bevattning enkelt! :D
 
  • Gilla
Joakim Alpsten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.