F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Intressant, så hur ser man skillnad? Jag har antagit att det bara beskriver en viss molekylstruktur? Typ som aluminum 6061 är samma sak, vilken tillverkare man köper från, men så är inte fallet?
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Intressant, så hur ser man skillnad? Jag har antagit att det bara beskriver en viss molekylstruktur? Typ som aluminum 6061 är samma sak, vilken tillverkare man köper från, men så är inte fallet?
Skillnaden ser inte jag men man märker den ganska tydligt om man börjar dra, slita och slänga skiten i backen. Vill man ha det starkare så lägg det i en hink vatten i några dagar, det är bra för PA.

Det gör det väl, står det PA så får man väl ändå tro att det också är det men det är ganska bra bredd på det begreppet. Du kan få PA GF30 som är superspröd och du kan få den med modifierare som gör att den tål mycket mer stryk. Sen finns det, kanske framförallt på den Kinesiska marknaden en ansenlig mängd regrind med korta förstörda molekylkedjor och okontrollerbara egenskaper men det kan fortfarande vara sorterat PA.
 
Redigerat:
Det är som sagt svårt att med ögat se skillnad. PA med långfiber och hög glashalt kan man ofta de lite mer ränder i men det är svårt. Känsligheten för torrhet vsrierar också väldigt mycket mellan blandningarna

Samma som att alu 6061 inte är samma om det är 6061 -O -T4 eller -T6. Man vet ju inte om det t.ex är värmebehandlat efter svetsning bara för att det är 6061-T6 i grundmaterialet.
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är som sagt svårt att med ögat se skillnad. PA med långfiber och hög glashalt kan man ofta de lite mer ränder i men det är svårt. Känsligheten för torrhet vsrierar också väldigt mycket mellan blandningarna

Samma som att alu 6061 inte är samma om det är 6061 -O -T4 eller -T6. Man vet ju inte om det t.ex är värmebehandlat efter svetsning bara för att det är 6061-T6 i grundmaterialet.
Lite mer "sprödklang" med mer fiber men det är helt omöjligt att avgöra skillnad mellan 15 eller 30% glas. Sen så är vissa plaster utan glas kolsvarta men med glas blir det mer grådassigt. Medan andra håller färgen bättre men generellt lite gråare med glas. Sammanflytningar blir väl lite tydligare med.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är som sagt svårt att med ögat se skillnad. PA med långfiber och hög glashalt kan man ofta de lite mer ränder i men det är svårt. Känsligheten för torrhet vsrierar också väldigt mycket mellan blandningarna

Samma som att alu 6061 inte är samma om det är 6061 -O -T4 eller -T6. Man vet ju inte om det t.ex är värmebehandlat efter svetsning bara för att det är 6061-T6 i grundmaterialet.
Man ser väl fiberriktning lite tydligare runt intag och sen kryper väl fibern upp lite mot ytan vid lägre fart. Kör man kallt med så brukar det bli lite blekare.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Om det är samma kvalitet på insex//Torx med T-handtag som jag köpte för några år sen så avråder jag. Speciellt insex höll inte rätt mått, tex 4 mm var mer 3,75 vilket resulterar i en del runddragna skruvar.
 
Och en liten avrådan gällande den lilla hylsnyckelsatsen - Nu ser den inte riktigt exakt ut på bilderna som den jag köpte på Lidl för någon månad sedan;

Samma tillfälle körde dem även en litet digital vinkelmätare och digitalt skjutmått vill jag minnas.

Men - Skruvmejseln med 1/4” fäste som följer med. Lossade på ett par skruvar på hjulingen i samband med oljebyte och drog efter ett par skruv runt axeln i handtaget....:rolleyes:
 
hsd
Jag har köpt grensågen och alla skruvar var lösa
Den funkar hyfsat, inte lika stabil som märkesmaskiner men den duger i trädgården
 
F fsn skrev:
Kanske på sekundärsidan, den är rätt uppenbar. Inte en chans att du ser det på primären. Ta några bilder, kanske inte posta här men du kan skicka dom till mig.
Postar här, lite interna bilder på detta Lidl-verktyg.

Jag vet i princip ingenting om en svets uppbyggnad eller konstruktion, så titten där inne sa mig inte allt för mycket.

Om du kan se något oroväckande så är det av stort intresse att få höra det.
Interiör vy av en öppen svetsmaskin med synliga komponenter och en trådspole.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av en svets med synliga elektriska komponenter, kablar och en ersatt koppartång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av Lidl-svets med synlig kopparklämma och interna komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interna komponenter och kablage i svetsverktyg, med fokus på en utbytt kopparklämma som ser varmskadad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Intern vy av en Lidl-svets med synlig elektronik och modifierad klämma av koppar från startkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Intern vy av en svets med synliga ledningar och komponenter, fokus på en överhettad kopparklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upptäckte att klämman gått bra varm. Vet inte vad det beror på. Kan ha svetsat någonting bra nära den. Inte Lidl-original dock, utan jag bytte till en i koppar från gamla startkablar med bättre nyp i. Ser tyvärr ut som att jag får byta tillbaka.
Svetskabel med kopparklämma som verkar ha blivit överhettad ligger på grön yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Vardagsrum skrev:
Upptäckte att klämman gått bra varm. Vet inte vad det beror på. Kan ha svetsat någonting bra nära den. Inte Lidl-original dock, utan jag bytte till en i koppar från gamla startkablar med bättre nyp i. Ser tyvärr ut som att jag får byta tillbaka.
[bild]
Investera 60 kr i en ny, du kommer tacka dig själv varje gång du använder svetsen. Dålig jordning är en onödig anledning till dåliga svetsfogar, det finns anledningar så det räcker ändå.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...h-lod/svets/tillbehor/aterledarklamma-212009/
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kan rekommendera migatronics klämmor, finns på swedol..

Den här för 88 spänn;
https://www.swedol.se/jordklmmapg-1001730.html
(välj 400A varianten)
har ett rätt smidigt sätt att skruva fast kabeln, man slipper krångla med kabelskor eller tvinna runt en skruv...
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Investera 60 kr i en ny, du kommer tacka dig själv varje gång du använder svetsen. Dålig jordning är en onödig anledning till dåliga svetsfogar, det finns anledningar så det räcker ändå.
[länk]
Ja, det måste bli en ny. Är som du säger, det finns anledningar till skitresultat så det räcker och blir över, även med en bra jord :)

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan rekommendera migatronics klämmor, finns på swedol..

Den här för 88 spänn;
[länk]
(välj 400A varianten)
har ett rätt smidigt sätt att skruva fast kabeln, man slipper krångla med kabelskor eller tvinna runt en skruv...
Stort tack för det tipset! Smidig lösning för att fastgöra kabeln.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F
V Vardagsrum skrev:
Postar här, lite interna bilder på detta Lidl-verktyg.

Jag vet i princip ingenting om en svets uppbyggnad eller konstruktion, så titten där inne sa mig inte allt för mycket.

Om du kan se något oroväckande så är det av stort intresse att få höra det.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Upptäckte att klämman gått bra varm. Vet inte vad det beror på. Kan ha svetsat någonting bra nära den. Inte Lidl-original dock, utan jag bytte till en i koppar från gamla startkablar med bättre nyp i. Ser tyvärr ut som att jag får byta tillbaka.
[bild]
Det är omöjligt att se tyvärr. Den ser dock lite rörig och väldigt Kinesisk ut men det är ju inte olagligt. Jordklämman går nog varm för att det blir väldigt liten kontaktarea. Det blir varmgång i alla ströminterface. Tex dåligt crimpade kabelskor blir varma som fan pga den höga strömmen.
 
Postar en film på en högst ovetenskaplig studie där Boschs lilla 12V jämförs med Lidls lilla 12V. Drog bra många fler skruvar än vad som syns i videon, och mitt intryck är att de iaf är jämnstarka.

Boschen i fråga har ca 1 ½ år på nacken, Lidlen är en vecka gammal.

Var hyfsat tjocka och långa skruv, men det gick. Boschen blev bra varm om handtaget och i batteripaketet, Lidl-dragaren blev inte varm, men den kontrade med att ryka efter de större skruvarna. Drog mer med den sen utan mer rök eller eldsvåda, så kan vara rök från ”tillverkningsprocessen”.

Passade även på att välta ner Lidl-dragaren i asfalten så att batteriet flög ut. Inga sprickor eller märkbar försämring av funktion dock.

Boschen har gått i backen ett par ggr tidigare också :)

Spontana intrycket av Lidl’s dragare är positivt. Tiden får visa vad den tål i längden, men en dragare med den här kapaciteten och i det här lilla formatet för 399:- Inkl batteri, laddare och väska.. Det är svårslaget.

Bra extraköp för den som behöver en dragare i garaget, en i hemmet och en i bilen. Eller bara för den saken att det är tröttsamt att byta mellan borr och bits.

Provade även som hastigast Lidl’s 12V multimaskin, och såvida den inte spontandör, så kommer vi att bli goda vänner. Det finns en Fein i hushållet också, med kabel. Men ibland är det väldigt skönt att slippa just kabeln, och det är skönt med maskiner som knappt väger någonting öht!

En skrapa, ett sågblad, en rasp och en slipfot tillsammans med ett gäng papper följde med. Samt ett batteri, laddare och väska. Också 399:- Dvs runt vad ett sågblad från Fein brukar kosta ;)

Bosch 12V multiverktyg på arbetsbänk med slipfot och brun träplanka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



[EDIT] Ser ut härifrån som att videoklippen blev uppochner.. Det var de inte från början iaf, ingen aning om hur/om jag kan göra något åt det..?

2.0: Nu har de vänt sig rätt igen
 
Redigerat:
  • Gilla
CCPusher och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är omöjligt att se tyvärr. Den ser dock lite rörig och väldigt Kinesisk ut men det är ju inte olagligt. Jordklämman går nog varm för att det blir väldigt liten kontaktarea. Det blir varmgång i alla ströminterface. Tex dåligt crimpade kabelskor blir varma som fan pga den höga strömmen.
Ok, men du ser inget som ser direkt farligt ut vid första anblicken..? Ligger fel kablar för nära varandra och väntar på metallspån t.ex?

Jag försöker ta den här svetsen för vad den är, billig och bra att ha. Den har betalat av sig 20ggr om redan. Men jag har ingen svetserfarenhet (förutom från denna) eller utbildning. Det är väldigt svårt att tänka sig att den håller samma klass eller kvalitet som ”riktiga grejer”, men det är en annan femma jämfört med en kinasvets som riskerar att bli farlig för användaren.

Klämman som smälte beror nog på användaren snarare än svetsen. Har för mig att jag svetsade en väldigt liten metalldetalj, varför jag var tvungen att ha klämman väldigt nära ”pistolen”. Det sitter ett par loppor på den också som stöttar den teorin.
 
F
V Vardagsrum skrev:
Ok, men du ser inget som ser direkt farligt ut vid första anblicken..? Ligger fel kablar för nära varandra och väntar på metallspån t.ex?

Jag försöker ta den här svetsen för vad den är, billig och bra att ha. Den har betalat av sig 20ggr om redan. Men jag har ingen svetserfarenhet (förutom från denna) eller utbildning. Det är väldigt svårt att tänka sig att den håller samma klass eller kvalitet som ”riktiga grejer”, men det är en annan femma jämfört med en kinasvets som riskerar att bli farlig för användaren.

Klämman som smälte beror nog på användaren snarare än svetsen. Har för mig att jag svetsade en väldigt liten metalldetalj, varför jag var tvungen att ha klämman väldigt nära ”pistolen”. Det sitter ett par loppor på den också som stöttar den teorin.
V Vardagsrum skrev:
Ok, men du ser inget som ser direkt farligt ut vid första anblicken..? Ligger fel kablar för nära varandra och väntar på metallspån t.ex?

Jag försöker ta den här svetsen för vad den är, billig och bra att ha. Den har betalat av sig 20ggr om redan. Men jag har ingen svetserfarenhet (förutom från denna) eller utbildning. Det är väldigt svårt att tänka sig att den håller samma klass eller kvalitet som ”riktiga grejer”, men det är en annan femma jämfört med en kinasvets som riskerar att bli farlig för användaren.

Klämman som smälte beror nog på användaren snarare än svetsen. Har för mig att jag svetsade en väldigt liten metalldetalj, varför jag var tvungen att ha klämman väldigt nära ”pistolen”. Det sitter ett par loppor på den också som stöttar den teorin.
Omöjligt stt säga då jag inte ser några kylkroppar. Men generellt ser det ut som väntat dvs ett garnnystan och som skit men om det potentiellt är farligt är svårt att säga.

En riktig klämma smälter inte om man svetsar nära den. Gör sån rekommenderat ocg köp en riktig. Annars är det nästan bättre att skala 3cm på kabeln och klämma fast med en skruvtving.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.