Ehrencrona Ehrencrona skrev:
Rättelse: Kommunen kan inte bevilja BL utan att tillfrågat och fått godkänt av fastighetsägare!
Intressant, men nu gick jag snabbt in i PBL och kollade och jag vidhåller att kontroll av ägandet inte ingår i bygglovprocessen och att kommunen endast i vissa specifika fall ska underrätta berörda.

Om du tycker jag har fel får du gärna hänvisa till lagtexten som stödjer din åsikt, jag kan såklart ha missat nåt.
 
  • Gilla
Nudel
  • Laddar…
J Jesca skrev:
Det kan kommunen faktiskt visst, om det är i form av bygglov du menar. Du kan söka och få bygglov på fastigheter du inte äger, ägandet prövas inte i bygglovsprocessen. (Okej, en liten brasklapp för att det är några år sedan jag höll på med just de frågorna men jag tror inte det kommit någon ändring.)
Jag har fått bygglov på annans fastighet!
 
  • Gilla
sommarstuga
  • Laddar…
J Jesca skrev:
Nu har jag visserligen bara läst till inlägg #90 men ingen hade då påpekat att TS tänkta staket behöver kunna underhållas även på sidan mot grannen. Om inte grannarna är överens om staketets utformning och placering på tomtgräns ska TS kunna underhålla staketet från sin egen tomt och alltså placera det 50-80 cm in på egen tomt. Det är inte bara TS tomtgräns utan även grannens.
Intressant, men tyvärr alldeles för lång tråd, tyvärr. Har jobbat med planer i många år ochnormalt har det varit så att byggnaders placering har, med grannens godkännande fått placeras 1 m från fastighetsgräns just p gr av underhåll. Den enda gång jag varit inblandad i fastighets placering i fastighetsgräns var, radhus. Fastighetsgräns mitt i lgh-skiljande vägg och 6 cm förskjutning av gränsen på fram resp basida för att få med panelen på egen tomt. Dessutom inskrivet i fastighetsboken (lagfart) rätt att underhålla fasaden!
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
J Jesca skrev:
Intressant, men nu gick jag snabbt in i PBL och kollade och jag vidhåller att kontroll av ägandet inte ingår i bygglovprocessen och att kommunen endast i vissa specifika fall ska underrätta berörda.

Om du tycker jag har fel får du gärna hänvisa till lagtexten som stödjer din åsikt, jag kan såklart ha missat nåt.
Inom detaljplanerat område får kommunen inte bevilja bygglov utanför egen fastighet utan att efterfråga intressenters åsikt. Anger situationsplan/BL-ritning att tänkt uppförd byggnad ligger utanför egen fastighet måste fastighetsägare och även grannars åsikter efterfrågas. Lagstödet har jag ingen susning om, däremot har jag uppfört hus på 16 st fastigheter.
 
J Jesca skrev:
Nu har jag visserligen bara läst till inlägg #90 men ingen hade då påpekat att TS tänkta staket behöver kunna underhållas även på sidan mot grannen. Om inte grannarna är överens om staketets utformning och placering på tomtgräns ska TS kunna underhålla staketet från sin egen tomt och alltså placera det 50-80 cm in på egen tomt. Det är inte bara TS tomtgräns utan även grannens.
Om det är ett staket som kräver underhåll, annars finns väl ingen mening med att flytta in det på tomten?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Om det är ett staket som kräver underhåll, annars finns väl ingen mening med att flytta in det på tomten?
Kolla, kraven finns väl i planbestämmelserna!
 
Blir det inte bökigt med huslängor om man börja prata cm till gräns? Tänkte om man har grannar på bägge sidor, och beroende på solläge mm hur man vill ha hus/garage placerat, kan bli ganska nära..
 
  • Gilla
Ehrencrona
  • Laddar…
Ehrencrona Ehrencrona skrev:
Rättelse: Kommunen kan inte bevilja BL utan att tillfrågat och fått godkänt av fastighetsägare!
Hos oss i Norrköping går det utmärkt att få bygglov på annans fastighet. De meddelade inte ens fastighetsägaren. Att den som begärt byggloven sedan inte kan få tillträde till att bygga är en annan historia enl bygglovsfolken på kommunen. 2016/17 hände detta så i hyfsad nutid.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Kan inte TS posta en bild på detta spektakel?
 
  • Gilla
Kirderf85
  • Laddar…
L lundsbo skrev:
Hos oss i Norrköping går det utmärkt att få bygglov på annans fastighet. De meddelade inte ens fastighetsägaren. Att den som begärt byggloven sedan inte kan få tillträde till att bygga är en annan historia enl bygglovsfolken på kommunen. 2016/17 hände detta så i hyfsad nutid.
En inkompetent byggnadsnämnd kan släppa igenom nästan vad som helst, men då begår de tjänstefel.

Din tomt är juridiskt lika starkt skyddad som insidan av ditt hem.

Byggnadsnämnden måste följa den juridiskt bindande detaljplanen (om sådan finns) och svensk lag, tex:

Jordabalken, 3 kap:

12 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Lag (2009:180).
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Säger Jordabalken något om vilka toleranser som finns vid geodetisk mätning?
Vi anger det på våra kommunala kartor och ingen kan med bestämdhet påvisa fel under 4 cm i plan.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
R Roger_Gustavsson skrev:
Säger Jordabalken något om vilka toleranser som finns vid geodetisk mätning?
Vi anger det på våra kommunala kartor och ingen kan med bestämdhet påvisa fel under 4 cm i plan.
Har en tomtgräns blivit utsatt mellan två fastighetsägare så är det den som både måste förhålla sig till och den gräns som Jordabalken avser. Men både mitt svar och tråden handlar om att med eller utan avsikt bygga på någon annas tomt med betydligt större felmarginal än 4 cm.

En fastighet sträcker från jordens mitt och ut i rymden, och man har ingen laglig rätt att varken gräva eller bygga på någon annans fastighet. Ingen del av byggnationen, d v s den yttersta delen av taksprång inklusive hängrännor, får tränga in på grannens fastighet utan tillåtelse. Dessutom ska man kunna underhålla sin egen fastighet från sin egen tomt, måste man beträda andras fastigheter så krävs att man har tillåtelse att göra så, d v s ett servitut. Man får självklart inte heller gräva på andras fastigheter, så dräneringar måste i sin helhet placeras på egen fastighet.

Byggnadsnämnden begår ett brott om de beviljar ett bygglov där det av bygglovshandlingarna framgår att man med avsikt har tänkt bygga/gräva på grannens fastighet. Detta gäller självklart inte om ägaren har gett sitt medgivande vid ett grannhörande. Har så inte skett har man som drabbad fastighetsägare enligt Jordabalken rätt att kräva att felet korrigeras, d v s att bygget rivs och att marken återställs.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 3 till
  • Laddar…
T Tilt skrev:
Har en tomtgräns blivit utsatt mellan två fastighetsägare så är det den som både måste förhålla sig till och den gräns som Jordabalken avser. Men både mitt svar och tråden handlar om att med eller utan avsikt bygga på någon annas tomt med betydligt större felmarginal än 4 cm.

En fastighet sträcker från jordens mitt och ut i rymden, och man har ingen laglig rätt att varken gräva eller bygga på någon annans fastighet. Ingen del av byggnationen, d v s den yttersta delen av taksprång inklusive hängrännor, får tränga in på grannens fastighet utan tillåtelse. Dessutom ska man kunna underhålla sin egen fastighet från sin egen tomt, måste man beträda andras fastigheter så krävs att man har tillåtelse att göra så, d v s ett servitut. Man får självklart inte heller gräva på andras fastigheter, så dräneringar måste i sin helhet placeras på egen fastighet.

Byggnadsnämnden begår ett brott om de beviljar ett bygglov där det av bygglovshandlingarna framgår att man med avsikt har tänkt bygga/gräva på grannens fastighet. Detta gäller självklart inte om ägaren har gett sitt medgivande vid ett grannhörande. Har så inte skett har man som drabbad fastighetsägare enligt Jordabalken rätt att kräva att felet korrigeras, d v s att bygget rivs och att marken återställs.
Vadå brott? Möjligen fel i tjänsteutövning med det är inte att likställa med brott. För ingen lär behöva sitta i fängelse för ett felaktigt beviljat bygglov såvida det inte var mutbrott...Det etablerade sättet att hantera ett felaktigt bygglov är att överklaga bygglovet, vilket TS inte har gjort.

Juridiken en sak, men i tillämpningen av den och i praktiken är det inte så svartvitt. En byggnad brukar få avvika från beviljat bygglov med några cm, dvs feltolerans. Det kan ibland innebära att den blir högre än beviljat, ibland att den hamnar lite fel. Det är helt enkelt inte mänskligt möjligt att positionera eller bygga precist på millimetern. Att begära att byggherren ska lägga sin byggnad med stor marginal inne på sin egen tomt blir ju att kräva att byggherren inte får nyttja sin egen tomt fullt ut. Varför ska byggherren inte få utnyttja sin tomt helt? Utskjutande delar ska man däremot inte behöva tåla, men det verkar ju å andra sidan TS inte ha några problem med.

Med facit i hand skulle TS bett grannen att lägga byggnaden lite längre från tomtgränsen redan från början. Att försöka få till ändring nu på juridiska grunder är sannolikt utsiktslöst.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M MrXman skrev:
Vadå brott? Möjligen fel i tjänsteutövning med det är inte att likställa med brott. För ingen lär behöva sitta i fängelse för ett felaktigt beviljat bygglov såvida det inte var mutbrott...Det etablerade sättet att hantera ett felaktigt bygglov är att överklaga bygglovet, vilket TS inte har gjort.
I detta fall så har, så vitt jag förstår, det aldrig gjorts något grannhörande? Så TS har aldrig givits möjlighet att överklaga bygglovet, men mer om det senare. Om du följt länken jag postade ett par inlägg högre upp, så hade du kunnat läsa följande på Boverkets hemsida om PBL, d v s Plan- och bygglagen:

Byggnadsnämndens politiker och tjänstemän omfattas av regler om tjänstefel. Reglerna innebär ett straffrättsligt ansvar att på ett riktigt sätt följa de lagar och regler som gäller. Reglerna om tjänstefel finns i Brottsbalken.

Reglerna om tjänstefel har som syfte att skydda medborgarna mot fel vid utövandet av den offentliga makten. Reglerna ställer krav på noggrannhet och omsorg vid myndighetsutövning hos de tjänstemän och politiker i byggnadsnämnden som handlägger frågor som kan ha betydelse för enskilda. (jfr prop. 1988/89:113 sid. 13-14)
.
...och:

Straffet för tjänstefel är böter eller fängelse i högst två år. Om brottet har begåtts uppsåtligen och är att anse som grovt är det grovt tjänstefel. Straffet är då fängelse i lägst sex månader och högst sex år.
Sådant tycker jag är självklart, ingen vill väl att Sverige ska bli en korrumperad bananrepublik.

M MrXman skrev:
Juridiken en sak, men i tillämpningen av den och i praktiken är det inte så svartvitt. En byggnad brukar få avvika från beviljat bygglov med några cm, dvs feltolerans. Det kan ibland innebära att den blir högre än beviljat, ibland att den hamnar lite fel. Det är helt enkelt inte mänskligt möjligt att positionera eller bygga precist på millimetern.
Självklart, men det är en helt annan fråga. Men som byggherre är man skyldig att se till att tomtgränsen fastställs med så hög noggrannhet som möjligt och sedan hålla sig på sin sida av fastställd tomtgräns, d v s att alla delar på byggnationen och att allt grävande hamnar på egen fastighet. Man ska även kunna underhålla byggnationen och alla dess delar från egen fastighet, d v s behöver du ställa en stege mot väggen för att underhålla hängrännorna, ska du inte vara tvungen att beträda grannens tomt.

M MrXman skrev:
Att begära att byggherren ska lägga sin byggnad med stor marginal inne på sin egen tomt blir ju att kräva att byggherren inte får nyttja sin egen tomt fullt ut. Varför ska byggherren inte få utnyttja sin tomt helt? Utskjutande delar ska man däremot inte behöva tåla, men det verkar ju å andra sidan TS inte ha några problem med.
Självklart får byggherren utnyttja hela sin tomt. Men han får lika självklart inte inkräkta på grannens tomt. Grannen ska också kunna bygga ett garage på sin sida av tomten och kunna komma åt att underhålla sitt garage från sin tomt. Därför så måste båda lämna en viss marginal till tomtgränsen när de bygger.

M MrXman skrev:
Med facit i hand skulle TS bett grannen att lägga byggnaden lite längre från tomtgränsen redan från början. Att försöka få till ändring nu på juridiska grunder är sannolikt utsiktslöst.
I detta fall så verkar TS aldrig ha fått något grannhörande eller några ritningar i förväg, utan i efterhand upptäckt att bygget hamnat 15 cm över tomtgräns och att singel placerats 50 cm in på tomten. Det är inga små avvikelser, utan räknas snarare som grov vårdslöshet (se Jordabalken). Det finns goda möjligheter att grannen tvingas göra en rättelse. Man bör självklart börja med att ta kontakt med granne och byggnadsnämnd och påpeka felaktigheterna och kräva en rättelse, hjälper inte det så kan man alltid göra en Polisanmälan. Men det är självklart inte att föredra med tanke på grannsämjan.
 
Men lite för layback att gnälla på ett forum! Och stå i fönstret och titta på när grannen mäter och bygger, och huset är klart! Då är han alltså nöjd! När man sett grannes ”misstag” i god tid utan att skrika stopp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.